Logo

Gå til innhold

6Hvordan i H*** får jeg skifte hjullager foran på Audi A4?

soundstyle88

soundstyle88 16.June.10 - 22:04

• Opp

soundstyle88 16.June.10 - 22:04

• Opp

Jeg og kompisen skulle skifte hjullager foran på en Audien min, får tatt av calipperen og bremseskiva, da sitter den er stor stygg bolt som vi løsna, og etter det står det stille :S Noen som vet hvordan det gjøres etter det, eller om hvor mye det koster å gjøre sånt på verksted om vi ikke klarer det? :)
    Bwana
    • LocationSkedsmo

Bwana 17.June.10 - 5:50

• Opp

Bwana 17.June.10 - 5:50

• Opp

VAG beskriver to metoder foro å skifte hjullager;

1) tradisjonell metode med å ta av navhuset og presse ut lageret med hytdraulisk presse (evt. banke ut)

2) skifte med navhuset på bilen.
    Da kan det vøre greit med spesialverktøy som dette:
    http://biltema.no/no...r-forhjulslager

Bildebeskrivelse av jobben her:
    http://forums.tdiclu...ad.php?t=250295

Dersom lageret sitter veldig hardt (etter varmgang), kan det av og til hende denne metoden ikke går, og man må demontere og ta med navet til noen med kraftig presse.

--
    Einar

Einar 17.June.10 - 5:57

• Opp

Einar 17.June.10 - 5:57

• Opp

Skru ut spindel å ta den i presse du, har lagt 40 tonn på flere av disse før det har skjedd noe.
    Slippern

Slippern 17.June.10 - 8:36

• Opp

Slippern 17.June.10 - 8:36

• Opp

Legg det nye lageret i fryseren!

1: Løsne nav bolten men ikke ta den helt ut...

2: Løsne hjulboltene litt...

3: få bilen på bukker

4: skru av dekket, endeleddene, bremseskive å kalipperen (vær nå forsiktig med ABS sensoren) og skru ut nav bolten helt, ta ut ut drivknuten, må vri til venstre og høyre for å få denne ut, anbefaler deg å legge denne slik at den hviler på bakre bærebro...

5: for å ta av hub'en som sitter presset inn i lageret kan du ta to kiler å banke som faen, prøv å ikke skad noe av godset på huben... (kan bruke varme for å få ting lettere ut) Spring å legge huben i fryseren :)

6: nå er det på tide å få ut hjullageret...
    bruk hjullager settet fra biltema, ta å varm opp hjullager huset først da sklir ting lettere ut :)
    og for gudsskyld, ikke brenn av feks abs sensoren eller sett fyr på bremseveska..

7: Rens hjullagerhuset å klin på litt fett inni, ta å press inn lageret med verktøyet fra biltema... (Hjullageret skal en spessiel vei inn!!!!!!!)

8: Monter på huben, denne må også presses inn, husk at du må presse på den indre hjullager ringen ellers flyger den fort av når huben treffer den.. og det er ikke spesielt gøy

så er det bare å skru på alt det andre....

Dette innlegget har blitt redigert av Slippern: 17.June.10 - 11:44

veegard

veegard 17.June.10 - 11:36

• Opp

veegard 17.June.10 - 11:36

• Opp

Bra guide, slippern! :)
    Slippern

Slippern 17.June.10 - 11:44

• Opp

Slippern 17.June.10 - 11:44

• Opp

Bra guide, slippern! :)

takk takk! :) har gjort det to ganger på denne måten, gang nr 2 var for 1uke siden :P
    volvo-r-sport

volvo-r-sport 22.June.10 - 4:49

• Opp

volvo-r-sport 22.June.10 - 4:49

• Opp

Sist jeg bytta bak (quattro) så brukte jeg hulljekk og det settet fra biltema, det må jeg si var helt knall.
    Sist jeg bytta framme tok jeg av hele spindelen og pressa.
    Med andre ord: Hør om du kan få lånt deg en hulljekksylinder og pumpe først, sparer deg for mye jobb.

Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt