Gå til innhold

Hvordan stille nærlys og langlys

Ranger emnet


Scorpio29

Anbefalte innlegg

Bare tenkte siden dette er ett punkt jeg fikk på godkjenningen. Hvilke regler gjelder? Eller holder det att jeg sitter en bil foran og stiller inn lysene til bilen bak slik att de ikke virker forstyrrende for bilen foran.

Så lange de ikke virker skjemmende.

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte å gjøre det selv. Gidder ikke betale noen for å gjøre en slik enkel oppgave. Når du stilte lysene opp mot veggen, holder det att de ikke er skjemmende, eller må høyrelyset være årlite høyere slik att grøften blir mer lyst opp?

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være et bestemt lysbilde som nevnt lengre opp her.. Høyrelykta skal være justert mer opp slik at grøfta blir mer opplyst ja..

 

Fant ingen bilder på google av hvordan lysbildet skal se ut, men det finnes nok der ute på det store google-markedet.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

 

Når det kommer til justering av lys så bruker du som de sier lengre oppe en lus justering apparat, og det går greit med en en murvegg også, men høyre lyset skal ikke justeres lengre opp enn venstre lyset skal. de skal være justert likt. det er det kjøretøy foreskriftene sier;)

 

Jeg vet dette veldig godt for jeg har nettopp hatt om det på skolen;) hehe

 

lykke til med justeringen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre og venstre lykt skal stilles nøyaktig likt inn. Den ene skal ikke være mer ut til høyre enn den andre. Å stille lyktene er gjordt på 2 minutt hos enhver bensin stasjon som har en service hall med respekt for seg selv. Jeg kjenner minst 10 stk innen 15 minutts radius fra her som kan gjøre dette, så det er verken komplisert eller dyrt. Kommer an på hvor nøye EU kontrollen er, men skal det være riktig så får du ikke godkjent bilen om lyktene er litt utav. Han som kontrollerer bilen min har som praksis at han stiller lyktene gratis ved eu kontrollen, og de er alltid litt utav.

 

En murvegg går fint om du har en referanse. Men om du ikke har peiling på hvor høyt de skal være så svipp innom service stasjonen. Det holder ikke at det skal justeres slik det ikke er skjemmende for andre biler, det skal stilles inn etter en viss standard, og den får du ved å bruke apparated de setter foran bilen. Det er en linse som prosjekterer lysbildet opp mot en gjennomskinnelig mal, som du stiller lyset til den er på streken. Ekstremt enkelt. Jeg lærte dette når jeg arbeida på service stasjon, og dette er noe du kan lære om du ser deg over skuldra 10 meter borte fra han som utfører det så enkelt det er.

 

Det at lyktene skal ha et spesielt mønster eller bilde (det skal være asymmetrisk slik at det blir mer lys til høyre enn til venstre. Ikke for å opplyse grøfta så forbaska mye, men for å slippe å sende så mye lys inn på motgående bil. Dette gjøres ved måten lykteglassene og reflektoren er laga. Har ingenting med justering å gjøre.

 

Det som du skal gjøre er å justere lyktene akkurat likt, så har lyktene riktig lysbilde uansett. Dette er ingenting du kan justere på.

 

Lysjustering er også noe som bør gjøres skikkelig. Jeg blir skikkelig forbanna når noen kommer med feiljusterte lys rett i trynet på meg, får lyst å kjøre i vedkommende!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

De skal lyse rett fremover, men lyset sprer seg normalt litt til begge sider.

Lysjusteringsapparat er en fordel, og jeg ville bare bedt de om å justere lyset på etterkontrollen, gjort på 2 min om det ikke er noe galt.

 

Høyda er lett og justere, er sideveis det er litt verre uten apparat, og dessuten, hvordan skal du kunne justere etter rett fallprosent på en murvegg. Er ikke så vanskleig å beregne men, 1,2% fall er 1,2 cm per meter. Det vanlige er 1-1,4 % på hovedlys, og 2-2,5% fall på tåkelys.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår