Gå til innhold

Strøm-guide

Ranger emnet


BeemerZ1

Anbefalte innlegg

Er dette noe ala den dritteite tråden på gatebilforumet? :P

Håper for all del ikke at du synes det :)

Skjønner ikke at så mange stoler 100% på den gatebil-guiden...

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

snakker ikke om linjer som går på tomgang, mener med belastning så klart. så strømmen er jo der! når man tar mellom 2 faser så går strømmen igjennom deg. det kan du ikke med bare en fase. men med blank tråd med høyspenning så kjenner du det gått!

 

En blank tråd med høyspenning er bare en fase. Den fasen kan du ta i så lenge du bare vil uten å få støt, så lenge du ikke kommer for nær de andre fasene eller jord.

 

På 22kV er det veldig langt mellom fasene, så du er god hvis du kommer borti flere.

 

tja, da kan jeg vel bare finne fram en isolert matte som jeg kan stå på neste gang jeg skal jobbe med høyspennt AUS (arbeid under spenning). slipper isolerte stenger og hansker.

 

Stå på en godkjent matte og ta i en leder, så kjenner du ingenting.

Grunnen til at du skal ha isolert verktøy og hansker er at du kan komme borti andre faser eller jord. Det er jo klart at det ikke hjelper å stå på en isolert matte hvis du kjører 1000V fra arm til arm.

 

Jeg er borti en fase med 1000V (megger) daglig uten at jeg har fått støt av det enda. Og det er uten matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hvorfor har folk sluttet å diskutere i denne fantastisk morsomme tråden? Strøm er artig.

 

Når det gjelder definert strømretning er denne fra pluss til minus. At elektronene går den andre veien er ganske irrelevant for en som skal bygge bilstereo, menmen.

 

Grunnen til at det ble slik er forøvrig at de kjente til spenning og strøm før de visste at det var elektroner som faktisk ble trukket mot pluss-polen. De antok at det var positive ladningsbærere som gikk mot minuspolen, men slik er det da ikke.

 

Mens jeg er i gang må jeg påpeke en større feil av trådstarter.. Summen av strømmene rundt en lukket sløyfe er IKKE nødvendigvis = 0.

 

Når man først er så detaljert er det ganske vesentlig å få strømloven korrekt: Strømmen som går inn på et punkt, må komme ut igjen en anna plass, for å ta det på godt norsk. Har du en leder, som går over i to ledere, har du samma strømmen, bare at den har delt seg i to deler.

 

Jeg vil tro du blanda med spenningsloven, som sier at summen av spenningne rundt en lukket sløyfe er alltid lik 0. Hendig regel å bruke om du skal finne noen ukjente potensialer blandt kablinga ;)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hmm. Har et lite spørsmål angående jording. Trodde det først var dårlig strømleveranse bakover i bilen som gjorde dette, men det tror jeg ikke nå:

 

Når jeg drar på litt, så kutter forsterkern relativt fort (spiller ikke veldig høyt da..). Den går i protekt i 1-2 sek.. så starter den igjen. Siden Voltmeteret baki holdt seg rundt 12-13v, så regner jeg med at det er normalt? Men jordinga mi er ikke ideel vet jeg :(. Kan den ha noe å si i dette tilfelle?

 

Bilen er en vanlig VW passat 1.8T 99 modell, så dynamoen er ikke svære greia: Anlegget:

2x RF POWER stage 1 12", Lanzar D2000 effektforsterker (billig.. og kanskje ikek så bra?!). Tror dere det kan være jordinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har over 12V i det forsterkeren går i protect, så er det ikke jordingen... Men det kan jo hende at spenningen synker et lite øyeblikk som ikke det voltmeteret får med seg.

Du bør uansett fikse så du har skikkelig jording, det er jo egentlig veldig enkelt :)

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår