Gå til innhold

Montere sub i midtkonsoll

Ranger emnet

opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg har en mazda 626 som sårt kunne trengt seg en sub for og piffe opp litt. Den er jo 2dørs så jeg kunne faktisk ha tenkt meg og fått monter subben i midtkonsollen på et eller annet vis, med midtkonsoll mener jeg konsollen fremfor girspaken. Dette blir ikke for show men også for å ha litt annerledes enn det andre har. Jeg har heller ikke lyst og kappe i hattehyllen for å få lydtrykk inni bilen.

Jeg tror ikke jeg kan klemme inn større enn en 8 tommer og det må bli en glassfiber kasse vil jeg tro. Vil helst ha en lukket kasse i og med problemer med og få rett volum og lengde på porten ved en eventuell bassrefleks konstruksjon.

Hva tror dere om dette? noen som har prøvd det før? hvilken sub kunne egnet seg til slikt formål i og med at det er liten plass til en kasse?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Morel har også noe som kanskje du bør ta en titt på...

Dem ligger vel på samme størrelse som de SWS som autoD snakker om.

Ser ganske morsome ut :) Iaf den 10" hehe :p

Har ikke hørt disse (6 ->9") , men der har du iaf en tips. Var vel det du var ute etter.

Du MÅ legge ut bilder av montering da... Hadde vært et kult oppsett :)

Lykke til...

MVH Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med størrelse på kassen med en slik earthquake sub du anbefaller da?

Blir det nok trykk med 2 6,5" som sub da?

Dette er elementer som ikke kan sammelignes med vanlige 6,5" frontsett-elementer.

Dette er rene sub-elementer med lav resonansfrekvens og laaaang slaglengde.

Skal du bygge kasse vil jeg anbefale SWS-8 fordi den har tekniske data som gjør den mest egnet til det.

SWS-6,5 har høy Q-verdi som gjør de spessielt egnet til open air montering, som feks i en dør.

Jeg har selv hatt 15" (femtentommeren) til test og endte opp med å kjøpe den.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg greier og klemme ut mere enn 10liter utfra konsollen og da innebærer det at jeg flytter cd spilleren fra sin oprinnelige posisjon til der hvor lufte dysene er nesten helt oppe på dashbordet. De trenger jeg jo ikke likevel så det burde vert en lett sak.

Det store spørsmålet er jo, er ikke 10liter nok for og få en lukket sub kasse?

Kom gjerne med linker til de elementene dere forslår :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg greier og klemme ut mere enn 10liter utfra konsollen og da innebærer det at jeg flytter cd spilleren fra sin oprinnelige posisjon til der hvor lufte dysene er nesten helt oppe på dashbordet. De trenger jeg jo ikke likevel så det burde vert en lett sak.

Det store spørsmålet er jo, er ikke 10liter nok for og få en lukket sub kasse?

Kom gjerne med linker til de elementene dere forslår :)

skulle gjerne hatt noen liter til, men han som har 2stk6.5" i caravelle har en kasse på ca 12-15liter, å det spiller dyyypt, så jeg ser ikke bort ifra at det kan funke, kansje en stk 8" er bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig sett for meg en 8" midt på midtkonsollen slik at den blir godt synelig og for å se at den "arbeider".

Hvordan blir det med vibrasjoner og hvordan kan subben påvirke instrumenter når den står i direkte kontakt med dashen?

Forsterkeren som skal drive subben er en Audison Lrx 1.400 som skal fikse biffen fint :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig sett for meg en 8" midt på midtkonsollen slik at den blir godt synelig og for å se at den "arbeider".

Hvordan blir det med vibrasjoner og hvordan kan subben påvirke instrumenter når den står i direkte kontakt med dashen?

Forsterkeren som skal drive subben er en Audison Lrx 1.400 som skal fikse biffen fint :)

hehe, du får nok effekt da:)

jeg ville nok lagt litt jobb i å få satt den kassa godt fast, det vil du ha igjen for, men det skal nok mye til før du tar livet av instrumenter:)

men få det til å sitte skikkelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å bolte den ned i kardang tunellen slik at den sitter "løst" iforhold til midtkonsollen. Da planter vibrasjonene seg i chassiet med en gang ivertfall. Eller bolte den til begge deler.

Regner med at de ikke blir ødelagt med en gang men det er litt irriterende med instrumenter som har "hare" (les: hoppe) syndrom .)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å bolte den ned i kardang tunellen slik at den sitter "løst" iforhold til midtkonsollen. Da planter vibrasjonene seg i chassiet med en gang ivertfall. Eller bolte den til begge deler.

Regner med at de ikke blir ødelagt med en gang men det er litt irriterende med instrumenter som har "hare" (les: hoppe) syndrom .)

om du bolter det rett i gulvet er det ikke noe problem tenker jeg:) om det skrangler i bilen ellers så får du skru den sammen og dempe den bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes jo ut som et spennende prosjekt det her!

Snakka med en som hadde gjort noe liknende og tatt noe NM-gull med det og gode greier... Han mente det var en god løsning, i hvertfall litt anderledes! :)

Kjør på!

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes jo ut som et spennende prosjekt det her!

Snakka med en som hadde gjort noe liknende og tatt noe NM-gull med det og gode greier... Han mente det var en god løsning, i hvertfall litt anderledes! :)

Kjør på!

Joda, løsningen er tålelig bra tror jeg. da slipper jeg og kappe hull i hattehyllen min vertfall også blir det litt spesielt. rart ingen flere har gjort det hvist det er en bra løsning men, det kan vel ha noe med at det er litt mer arbeid med det:)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne prøvd meg på det, jeg... Men mine 3 x 10" er det dårlig med plass til under dashen! hehe

Driver med så mye annet i det dashbordet for tiden.. Får høre hvordan det går med deg, også kanskje jeg følger med på lasset ;)

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider