xGrape Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Hører så mye rart her. Noen sier man ikke skal starte bilen før man skal til å kjøre, andre mener det er "sunt" å la den stå og surre i noen minutter først. Dette gjelder selvsagt spes om vinteren. Er det evnt noe forskjell på bensin og diesel på dette området? Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 La bilen stå litt, så den har oljetrykk å smøring hele veien, kanskje 10-20 sek, så kjør rolig avgårde, men skader ikke annet enn soting å la den gå på tomgang... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Skader ikke med litt tomgangskjøring nei. Spesielt når det er kaldt. Husk at motoren er laget av deler som reagerer på tempratursvingninger ved å utvide og trekke seg sammen. Disse delene trives best når belasningen ikke er for høy når de enda er kalde. Greit å vere litt forsiktig med en kald turbomotor iallefall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xGrape Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Kjører turbo diesel selv, og pappa, en slave av manualer henviser meg hele tiden til denne, der han mener det står noe sånn som at motoren ikke bør ha belastning når den er kald, og at det derfor er best å kjøre rett etter start, slik at den blir fort varm. Han mener altså at motoren ved å stå på tomgang, aldri vil bli ordentlig varm. Noe som vel forsåvidt høres litt riktig ut. Den blir i alle fall mye fortere varm ved litt belastning. Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Kjører turbo diesel selv, og pappa, en slave av manualer henviser meg hele tiden til denne, der han mener det står noe sånn som at motoren ikke bør ha belastning når den er kald, og at det derfor er best å kjøre rett etter start, slik at den blir fort varm. Han mener altså at motoren ved å stå på tomgang, aldri vil bli ordentlig varm. Noe som vel forsåvidt høres litt riktig ut. Den blir i alle fall mye fortere varm ved litt belastning. Det høres vel ikke helt logisk ut at bilen har mer godt av å bli kjørt litt hardt i starten for å få opp temperaturen. Da tror jeg det er best at den står littegranne. Selv om den blir saktere varm. Det skader iallefall ingenting.. Hvis motoren ikke skal ha belastning når den er kald slik som han sier, så blir det jo feil hvis bilen skal kjøres med en gang. Mener han da at hvis du belaster den ved kjøring så blir "belastningstiden" kortere? Det høres litt snålt ut... Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Det viktigste er vel å ta det med ro/lavt turtall når motoren er kald :) Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xGrape Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Hvis motoren ikke skal ha belastning når den er kald slik som han sier, så blir det jo feil hvis bilen skal kjøres med en gang. Mener han da at hvis du belaster den ved kjøring så blir "belastningstiden" kortere? Det høres litt snålt ut... Han mener vel at man skal kjøre litt "forsiktig" når den er kald. Men hovedpoenget hans er fortsatt at den ikke skal stå på tomgang. Apropo at noen nevnte sotdannelse ved tomgang. Det kan jo være dette han er redd for. Det må sies at han ikke fikk bilen gjennom kontroll en gang pga for mye sot. Noen runder rundt teststasjonen i første gir ordna alt. Makan til lusekjører:D Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 jaja.... Men alt i alt så tror jeg ikke at det gjør noe forskjell om bilen står i ro i 5min eller om den blir rolig kjørt i 5min... Den soter seg vel ikke så mye på tomgang, men er jo lurt å ikke daukjøre bilen til stadighet heller.. Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 La bilen stå på tomgang i 5-10 minutter når det er kaldt. Kjør deretter rolig like lenge. Husk at kjølevannet blir raskere varmt enn oljen. Girolje o.l. trives også bedre når den har fått opp tempen til normal arbeidstemperatur. Ang nedsoting så er det bare å dra ut gira skikkelig engang iblandt. Problem løst :D Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bue Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Har lest litt i manualen til bilen min. Der står det at du skal kjøre av sted rett etter start, og at ikke bilen skal stå på tomgang å bli varm. Skal også unngå høye turtall før motoren er varm står det. Hvis det hadde vært turbo diesel i bilen min står det at den skal gå på tomgang et par sekunder før man begynner å kjøre. Siter [ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS [x] 2001 Volvo V40 1.9D [x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler [x] 1974 VW 1300S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeilSide Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Det er sant en motor ikke skal ha for mye belastning når den er kald men den får da minst belastning når den står på tomgang? Er vel da det er minst med "aktivitet" på de delene som beveger seg? Det er slikt som SATYR sier : "delene trives best når belasningen ikke er for høy når de enda er kaldedelene trives best når belasningen ikke er for høy når de enda er kalde". Vist han da er rett for nedsoting kan han heller dra den litt ud når motoren er skikkelig varm (noen sier motoren ikke er skikkelig "gjennomstekt" før den har gått i en halvtime). Jeg tror iallefall ikke motoren tar skade av å stå på tomgang. Siter "Camry Turbo" Why try to fit in when you where born to stand out? Sandnes & Stavanger Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 740 racing Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 En kald motor skal behandles forsiktig. ikke høyt turtall og pen gassing. Motor slitasjen er meget stor når den er kald. En motor som kjøres fra kaldt til varm- Det er det samme som å kjøre 20 mil! Siter Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P kjører nissan primera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superjenssen Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 en motor blir fortest varm når den blir kjørt litt (belastning og turtall) det er alle enige i. Det står i de fleste instruksjonsbøker at man skal kjøre umiddelbart etter start. dette er fordi en motor forurenser enormt når den er kald, og pga dette, vil de fleste at man kjører motoren varm så raskt som mulig. jeg gidder aldri å ha motoren stående på tomgang, men er av den formening at alle biler har det best hvis de får oppnå normal driftstemperatur før man kjører. en ting til som motsier tomgangskjøring, er at det blir mye kondens i eksosanlegget når det er kalt ute. eksosanlegget bør bli skikkelig varmt helt bak hver gang man kjører, ellers ruster det ganske fort. Siter - 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil - 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4 X 97" BMW 320IT X 92" Peugeot 605 sldt X 82" Ford Granada 2.8GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gork Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Man trenger ikke "varme" motoren før man begynner å kjøre, men det er lurt å holde foten unna gasspedalen de første 15 sek. etter start, til smøresystemet er forsynt med olje. spesielt viktig på turbomotorer, siden turboen er det siste som får smøring av komponentene. Det er heller ikke noe problem å la motoren stå på tomgang, bare det ikke blir VELDIG lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Er ikke greia at ting med liten masse (stempler f.eks) varmes opp og utvides mye fortere enn selve blokka (sylindrene)? Det er vel isåfall dette som kan føre til økt slitasje ved hardkjør på kald motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.