Gå til innhold

Norges skitne rettssystem!

Ranger emnet


MachOne

Anbefalte innlegg

Det som skjedde:

Kameraten min kjøpte seg en bil i Ålesund, å han er 17, så han spurte om jeg kunne kjøre den hjem for han (Bor i Sandefjord), Jeg sa ja.. Vi tok flyet opp, og kjørte nedover hele natta, kl 09.15 skle vi i en sving ved avkjøringen til Shell Bilsenter øst i Eidsvold, og endte opp på taket.

Jeg ble kjørt til Ullevold å ble liggende 2 dager på intensiven grunnet oppservasjon, (Jeg var klar til å dra hjem etter et par timer)

Videre kom 2 uniformerte politibetjenter på sykehuset, gikk i kort-holderen min å hentet lappen, de spurte om jeg samtykket til midlertidig førerkort beslag, jeg sa: NEI.

De skrev en egenrapport på at jeg hadde samtykket, (Her skulle det vært skrevet et førerkortbeslag med min underskrift på samtykke / ikke samtykke)

 

Jeg ble ikke kontaktet for noe avhør og hørte ingenting, jeg ringte 7 januar (3 uker etter ulykken) Da politi betjenten ikke var spesielt imøtekommende å litt små frekk, sa jeg at jeg krever å få tilbake lappen min, da de ikke har ført det for tingretten innen 3 uker som loven sier)

Han nektet fordi egenrapporten fra oslo politiet sa noe annet enn hva jeg har sagt.

 

Videre tok jeg kontakt med en politi betjent jeg kjenner i Sandefjord, å spurte han om råd, han så på saken, å fikk meg inn i avhør til han.

Han hadde oppdaget feil i politiets behandling, å ringte inn til etterforskeren å sa at jeg var fult klar over at førerkortet mitt nå ble ulovelig holdt av politiet, å måtte få det tilbake straks. Det tok enda 3 dager. Den dagen jeg fikk beskjed om at jeg skulle få det tilbake, ringte jeg til politi advokaten å lurte på når jeg fikk det, han skulle sende det i rekomandert post dagen etter, jeg spurte også hva jeg kunne forvente videre nå, han sa ikke noe på uaktsom kjøring, men bot for personskade på deg selv.

 

Nå viser det seg at det han sa ikke var sant, og brevet kom i går..

6000,- i bot, eller 12 dager i fengsel.

 

Det jeg mener er urettferdig og feil i denne saken er:

1. Politiets fremgangsmåte med å ta lappen min når jeg er neddopet på intensiven. (Laaaaaaangt ifra mine fulle 5)

2. Politiets rapport (Tørr/fin vei - Skle mellom 100-250 meter uten bremse/gummi spor) (Viking som hentet bilen sa det var meget glatt)

3. Politiet sier jeg kjørte en Mercedes Benz stasjonsvogn (Var en personbil med vinge)

4. Politiets brudd på veitrafikkloven §33 5 ledd.

5. Politiets brudd på politiloven § 24

6. Politiets brudd på forvaltningsloven § 13. 1 ledd

7. Politi advokaten sa jeg skulle slippe uaktsom kjøring (Like vell kom kravet om 6000 kr og en siktelse for uaktsomkjøring)

8. De påstår at jeg sovnet bak rattet (Selv om jeg har 3 vitner på at jeg ikke gjorde det)

 

Jeg mener at disse feilene politiet har gjort, bør veie opp rimelig mye med min overtredelse av Uaktsomkjøring.

De kan gi meg 6000 kr i bot, men da vil jeg anmelde Politimannen som brøt taushetsplikten og forvaltningsloven, og jeg vil også gjøre noe med at de holdt lappen min 6 dager over tiden, at de tok fra meg lappen når jeg var neddopet, og jeg vurderer å stille krav til unnskyldning, skriftlig.

http://www.jdmperformance.no - norges billigeste tuning shop!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så lenge du får en bot på 6000,beholder førerkortetog slipper rettsforfølgelse,skal du være jævlig glad til.

Spesiellt når du sier at du ikke avpasset farten tilstrekkelig.

Du har tross alt takka en bil her.

 

Skjønner poenget mitt?

 

Skjønner godt poenget ditt.

Men om vi skal holde oss til politi rapporten, som sier tørt/fint føre, kjørte jeg ikke fort, men hadde et uhell og skle ut av kjørebanen å ned i en veigrøft.

 

Les forklaringen min, så ser du mer..

http://www.jdmperformance.no - norges billigeste tuning shop!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt poenget ditt.

Men om vi skal holde oss til politi rapporten, som sier tørt/fint føre, kjørte jeg ikke fort, men hadde et uhell og skle ut av kjørebanen å ned i en veigrøft.

 

Les forklaringen min, så ser du mer..

 

Politiet har vel vært litt på "hugget" her ja.

Uansett så er du heldig som fikk såppas lav "straff".

Hadde jeg vært deg hadde jeg holdt kjeften min,betalt bota,og kjørt videre med et stort smil.

Det er mange de bare plukker lappen av,som bare sklir i grøta alene på glatt føre.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var litt for mye på "hugget" og gjorde feil som vil få konsekvenser for de.

Jeg syntes 6000 kr i bot er litt mye, når de sa jeg ikke skulle bli siktet for uaktsom kjøring, men ville få en bot på 1500-2000 for personskade..

 

Overtredelse av lov skal straffes, offentligtjenestemann eller sivil person!

http://www.jdmperformance.no - norges billigeste tuning shop!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har vel vært litt på "hugget" her ja.

Uansett så er du heldig som fikk såppas lav "straff".

Hadde jeg vært deg hadde jeg holdt kjeften min,betalt bota,og kjørt videre med et stort smil.

Det er mange de bare plukker lappen av,som bare sklir i grøta alene på glatt føre.

 

men nå er du ikke han da :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at politiet bør ta et hint her. Hvis vi skal kunne ta politimenn generelt seriøst, må vi kunne forvente at også de tar jobben sin seriøst. Jeg har også opplevd at de ofte er utrolig slappe, og at det virker som de ikke er klar over hva slags ansvar det innebærer å være en politimann.

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at politiet bør ta et hint her. Hvis vi skal kunne ta politimenn generelt seriøst, må vi kunne forvente at også de tar jobben sin seriøst. Jeg har også opplevd at de ofte er utrolig slappe, og at det virker som de ikke er klar over hva slags ansvar det innebærer å være en politimann.

 

Med en slik sak, så klarer iallefall ikke jeg å ta de seriøst.

Politiet er så UTROLIG strenge på at vi skal holde alt som står i Norges lover, men de skal få lov å slippe unna? Aldri i verden..

Om jeg går til sak mot politi etterforskeren som brøt taushetsplikten og forvaltningsloven, er det påtalemyndighetene som fører saken, dermed Staten som må betale..

 

Gi meg bot på 6000, å så måtte ut med saksomkostninger for rettsak i tingretten på opptil 40 000 kr

Eller;

Gi meg et forenkletforelegg, på 2000 kr for personskade, og slippe de 40 000 kr i tingretten..

http://www.jdmperformance.no - norges billigeste tuning shop!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det alle som har tid/penger IKKE burde gjøre.

 

Jeg ville gjort det samme som deg vissjeg hadde vært i denne situasjonen.

Gleder meg bare til å få høre utfallet av dette..

 

 

Første "runde" blir jo i morgen da jeg skal i møte med advokaten min, og muligens til politimannen som jeg var i avhør hos. Mulig det blir anmeldelse av politi etterforskeren allerede i morgen, å da er vel "helvette" i gang..

http://www.jdmperformance.no - norges billigeste tuning shop!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke la seg overkjøre er en god tanke, men av og til må man vurdere om det er verdt det, noe jeg forsåvidt ikke tror det er her.

 

1. Politiets fremgangsmåte med å ta lappen min når jeg er neddopet på intensiven. (Laaaaaaangt ifra mine fulle 5)

Nå er ikke jeg noen ekspert på reglene her, men hva med fyllekjørere som smeller og ikke er helt klar i toppen? Regner med at lappen blir fratatt dem, selv om de ikke er på topp. Hvis du motsatte deg på en klar måte blir jo ting litt anderledes, men når du ikke var ved de fulle 5...

 

2. Politiets rapport (Tørr/fin vei - Skle mellom 100-250 meter uten bremse/gummi spor) (Viking som hentet bilen sa det var meget glatt)

Høres rett og slett merkelig ut, tvilsom rapport. Likevel, tror ikke det var første gang politifolkene skrev rapport, og det vet nok rettsystemet òg. Uansett - egentlig en fillefeil, man skal alltid kjøre etter forholdene. At det er glatt kan være en forklaring, men ikke en unskyldning.

 

3. Politiet sier jeg kjørte en Mercedes Benz stasjonsvogn (Var en personbil med vinge)

Fillefeil det òg. Bom på regnummer - grov feil, feil typebestemmelse - neppe verdens undergang, spesielt hvis bilen lå på taket....

 

4. Politiets brudd på veitrafikkloven §33 5 ledd.

Rimelig tydelig at politiet er ute og kjører her, det kan jo redde deg inn. Rart du ikke begynte å mase tidligere...

 

5. Politiets brudd på politiloven § 24

6. Politiets brudd på forvaltningsloven § 13. 1 ledd

Taushetsplikten bør jo ikke brytes, men politiet er fort i en litt spesiell situasjon. Jeg kan jo ikke vite hva som ble sagt i samtalen med din far, men ser ikke bort i fra at taushetsplikten ikke vil gjelde her, se politiloven §24, 3.ledd og 4.ledd punkt 3.

 

7. Politi advokaten sa jeg skulle slippe uaktsom kjøring (Like vell kom kravet om 6000 kr og en siktelse for uaktsomkjøring)

Skuffelse ja, men tror ikke det at en person sa at du kom til å slippe billigere unna gir deg noen spesielt sterk sak. Det var sikkert mer "jeg skal prøve", enn "jeg signerer her så slipper du"...

 

8. De påstår at jeg sovnet bak rattet (Selv om jeg har 3 vitner på at jeg ikke gjorde det)

Det vet du best selv, og med mindre det er noen overveldende bevis tror jeg du slipper unna her. Men det taler ikke til din fordel at du kjørte hele natten...

 

 

Nok en gang - jeg synes det er viktig at man ikke lar seg kjøre over av systemet, og blir man behandlet feil bør man skrike ut. Men det er ikke alltid det er noen vits, og det er ikke alltid det er noen grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ligger på sykehuset på intensivavdelingen etter en bilulykke og faren din kommer og snakker med politiet, så sier nok garrantert politiet noe om saken til han, for han er mest sannsynlig din verge!

 

Om de sier feil på om bilen er en sedan eller en stasjonsvogn har ingen ting å si, klager du får du bare et nytt brev hvor denne feilen er rettet.

 

Du er bare 18 år, og da har du ikke lang kjøeerfaring bak deg, og med tanke på at du kjørte hele natta og så langt som det er fra ålesund til sandefjord, så vil nok dommeren/retten trekke konklusjonen med at du var sliten og trøtt og derfor ikke burde kjørt bil.

 

Du sier jo selv at du ikke mener du har gjort noe feil fordi at du tilpasset farten etter forholdene, men hadde du gjort dette, så hadde du ikke kjørt ut.

 

Du sier jo også det at "De som bryter loven SKAL straffes" Du prøver jo på død og liv her å vri deg unna din egen straff. dobbeltmoral ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår