Gå til innhold

Ryggekamera i bagasjeromslås lukker seg ikke, forblir åpen og skitnes til. Passat 2016 GTE.

Ranger emnet


Fbh

Anbefalte innlegg

Passat GTE Sedan, den har Area view med kamera rundt bilen. Innfelt i bagasjeromslåsen (VW-logo) står ryggekamera. Når kamera aktiveres åpnes denne og skal lukke automatisk, enten når bilen begynner å kjøre eller bilen stoppes og tenning slås av. Av og til lukkes det ikke. 

Jeg har sjekket kabel fra kamera, den er utsatt for knekk/bøy der den går ut fra bagasjelokket på venstre side av bagasjerommet. Åpnet kamera og renset mekanismen. Aktivering/deaktivering av kamera innefra bilen er alltid OK. Jeg har sett flere kjørende med kamera ute, faktisk også en Mercedes med samme tilstand.

Noen som har noe kunnskap om dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fbh changed the title to Ryggekamera i bagasjeromslås lukker seg ikke, forblir åpen og skitnes til. Passat 2016 GTE.

Prøv å sett bilen i revers da skal den komme opp på skjermen.  deretter, sett bilen i fri da skal den lukkes. Se om det hjelper på.

Dem fleste som får dette problemet er løsningen å bytte, om bilen er innenfor garanti så går den på det.

Så løsningen er nok bytte helle enheten bak. Er nok lite hjelp med rengjøring på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar, her er litt mer om dette:

Når jeg setter bilen i revers så  kommer alltid bilde opp på skjermen som det skal, men hvis det sto åpent så lukkes det først og så åpnes før bildet kommer på skjerm. Jeg har også en egen knapp på dashbord for å starte AreaView, da vises kamera fra alle sider av bilen. Når jeg slår på denne skal ryggekamera gå på, det oppfører seg likt: at det først lukkes og så åpnes igjen hvis det var åpent. Når jeg slår av AreaView så lukkes ryggekamera som regel ganger (hører lyden av det), men ikke alltid. Ideelt skal det slå seg av innen 10s fra AreaView slås av eller bilen kjører mer enn 10-15km/t. Men der svikter det ofte. 

Jeg har spurt på Møller, men de har aldri hørt om dette og klarte heller ikke å gjenskape det da garantien gjaldt. Da skjedde dette sjelden. Nå er bilen 7 år og det skjer oftere. Pris på kameramodulen er over 15.000 så lite aktuelt. Brukt ser det ut til å koste ca 5-6000, fortsatt dyrt. 

Påslag/åpning av kamera virker jo alltid, men er plagsomt fordi koffertlokket ikke kan åpnes når kamera står åpent, og det møkkes til. Lever godt med det men har tenkt å selge bilen snart.

Jeg la til disse ekstraopplysningene her i fall flere kjenner igjen symptomene. Kanskje er det kameramodulen, men da synes jeg det er pussig at ryggekamera oppfører seg stort sett eksemplarisk når jeg styrer AreaView på/av, men sjelden når det skal lukkes som resultat av igangkjøring.

Kanskje er det styringsenheten for kameraene som feiler? Har sett rapporter om problemer etter å ha byttet radio / navigasjon på Golf, da er jo samme infoskjerm involvert... Og radio dempes når bilen er i revers, så det er mye som henger sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten nærmere feilsøking blir det vanskelig å gi noe eksakt svar. Regner med at dette er signalstyrt over canbussystemet slik at modulen får beskjed når den skal åpnes og stenges. Uten kunnskap om dette og tilgang til koblingsskjema, så er det ikke mulig å gi et fasitsvar. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår