Gå til innhold

Batteri !! (optima )

Ranger emnet


SirTrance

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har følgende jeg lurer på...... Etter at mitt tidligere batteri gikk konken ( 2 celler som var gåen ) har jeg nå gått til anskaffelse av nytt batteri til bilen min.

 

Det som stod i var ett 100ah Sønnak batteri, svær sak av en ting, som drev både bilen og anlegget mitt greit nok. Merka selvfølgelig litt dimming i lysene og at tomgangen sank når jeg guffa på som værst, men men det var forventet.

 

Når jeg nå måtte bytte til nytt tenkte jeg hvorfor ikke gå til anskaffelse av ett litt med mer KRUTT , spesielt til bilstereo. Så jeg fikk da anbefalt Optima Gul.

 

Dette skal vist være meget mye brukt i bilstereo verden sånn å forstå !?

 

Har også fått høre mye om Maxxima, men en kompis og hannes venner har hatt mye trøbbel med disse så de anbefalte meg Optima sitt.

Etter det jeg kan fårstå så er optima sitt batteri "bare" på 55ah. !? Mitt gamle var jo på 100ah !? Vil ikke dette bli litt svakt da iforhold til det jeg hadde førl?

 

Jeg forsto min kompis at dette hadde ikke noe betydning på at det ene batteriet var kraftigere enn det andre annet enn at det kunne levere mer amper i timen enn optima sitt, men tok lenger tid å lade.... (stemmer dette?)

 

Etter nå å ha testet litt synes jeg faktisk lysene på bilen min dimmes mye mer enn før, og anlegget låter mer forvrengt enn før. Hva er det som er galt, trodde optima skulle være grom saker ?!

 

Bilen min har veeeldig mye elektrisk ( el.vind. seter,s.tak, osv.) som skal drives, pluss anlegget mitt, som da består av Pioneer frontspiller, sett med pioneer høytalere som er bytta med de orginale, 1 stykk pioneer tsw 3004 spl sub, med en rockford forsterker 1001bd, og en stk. 1 Farad digital kondensator fra Monster. strømkabelen er på 0/1 gauge.. (samme er jordingen) .

 

Er dette for mye for optima batteriet eller er det noe annet som er feil..

Er liksom litt skuffet nå.... Håper noen kan gi meg etter forklarende svar. !

 

MVH Andy ! !

- Mercedes CLK 200 Kompressor 00'

x Mercedes 300E-24V 90'

x Mercedes 190E 2,0 92'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orker ikke å lese alt nå, men en ting jeg tilfeldigvis la merke til i halvsøvne var "optima sitt batteri "bare" på 55ah. !? Mitt gamle var jo på 100ah !?". Ah er ampere-timer, altså kapasiteten til batteriet. dette forteller hvor lenge batteriet varer, men ingenting om hvor kraftig det er.

 

men leser resten i morgen når jeg har våknet etter de første timene på skolen jeg, så kanskje det kommer noe mer nyttig ut av meg, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt av det jeg kan om baterier.. optima batterier, er utrolig strerke.. dem er sterkere enn et 100 amp batteri i lengden, optima er et veldig utholdnes batteri.. 100 ampèn greier nok og kanskje gi mere der og da, men er ikke like utholdne. det står en din. måling på batteriet. og kaldstart og sånt. og der er optimabatteriet helt rått på.. men 100 amp batteri.. hva er det du har dynamo til da.? det er ikke vits og kjøre større batteri enn det man har dynamo som greier og lade.. da korter du inn levetiden veldig mye på et batteri, vist man har en for liten dynamo.. men vist det er mercedesen, så har vel du kanskje en rundt 70 amp.. husker ikke helt hva som er orginalt i den nå. lenge siden jeg har jobbet med batterier.. kjører du 100 amp på en 70 dynamo. så har du bare et rundt 70 amp batteri.. siden den ikke greier og lade det fult opp.. jeg hadde det røde optima batteriet før, og der hadde jeg en del sterio, og det fungerte helt fint.. det var 60 amp. kjørte 3*12 magnat og den største cadence forsterkern.. pluss litt annet div.. optima batteriet leverer fult ut, helt til det er tumt, mens andre batterier, går skalaen sakte men sikkert nedover mens det blir mindre strøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

............det er ikke vits og kjøre større batteri enn det man har dynamo som greier og lade.. da korter du inn levetiden veldig mye på et batteri, vist man har en for liten dynamo.. QUOTE]

 

kortet en del av teksten din max senk men jeg er enig i noen av påstandene dine MEN ikke enig at man må ha så stor dynamo....fordi om dynamon er på bare 10 Amper (sterk overdrevet) så vil den bruke kanskje flere timer for å ladde opp den digre battterien på 200A/h.... men hadde dynamon vært på 100Amper så ville batteriet blitt ladde opp på rundt 30 minutter... MEN siden vi skal drive både diverse utstyr + stereo anlegg og i tilleg ladde batterie så kan bli for lite med strøm som kan brukes/blir til overs til å ladde opp batteriet... damndamn

 

vanligvis bruker et stk amp rundt 3-10Amper ved normal lyttenivå og lys++ rundt 20-30Amper så sier seg selv at om du har en dynamo som er over 50 amper så skal den greie å ladde opp batteriet men den vil bruke tid for å ladde den opp helt....dumt om man bare kjører bilen i korte strekninger men om man kjører bilen i lengre strekninger så er ikke noe problem. :hello:

 

MYE VIKTIGERE faktor er ladde spenningen... ved å øke ladde spenningen så vil du minske ladde tiden med med "neste" samme strøm mengde.... :spider

 

min erfaring er at med et dynamo på minst 75Amper så skal det holde til de fleste bilstereo aplikasjoner med minst 2 stk batterier, og er ikke nok med dynamo strøm så er det muligheter med å bruke et batteri ladder over natta.... :w00t

 

Optima Yellow er en meget god batteri til bilstereo og tåler mange utladninger før den blir skaddet, jeg har hatt min i snart 6 år og den har blitt nesten helt tømt i ny og ne og blitt toppladdet igjen (pga vedlikehold)og den er parallel koblet med et extra batteri bak av en annen type og merke, kjører -veldig sakte- til jobben i ca 10 min hver vei og som sagt hverken skillediode eller rellee vært nødvendig borsett at jeg har alltid sørget for å ha minst 14,5volt i ladde spenning.... selv ved tomgang... men nå siste etter at jeg overhalte selv min dynamon så har jeg 14,8volt i ladde spenning både foran og bak i batteriet...kiddie

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører du 100 amp på en 70 dynamo. så har du bare et rundt 70 amp batteri.. siden den ikke greier og lade det fult opp..

 

Som matador også påpekte er det spenningen og ikke strømmen som er avgjørende for om batteriet blir ladet fullt opp eller ikke. Nå husker jeg ikke akkurat spenningen, men mener hver celle kan holde 2,05V. X 6 = 12,3V Dette er altså spennigen batteret er "pleier" å ha til vanlig. Ladespennigen bør ligge noe høyere enn dette (typisk 13,7-14,5v og høyere på batterer som optima)

 

Hvor mange amper dynamoen leverer vil fortelle mest om hvor lang tid det tar å lade batteriet. Det finnes sikkert en formel for å regne det ut avhengig av batteritype (oppbygning, innhold ++), spenning og tilgjengelig strøm.

 

Et eksemlpel er NI-CD (nikkel cadmium brukt bla i RC biler) batterier som (i teorien) omtrent kan lades så fort man bare vil. Ulempen er at de ofte blir for varme hvis de blir ladet for fort og smelter :P

 

Til sammenlikning er (NI-MH) celler lettere i forhold til kapasitet og har ingen memory effekt, men han velger allikevel da å bruk den gamle NI-CD teknologien i fks El-biler fordi det går raskere å lade.

 

Når jeg først er igang kan jeg jo nevne at det er viktig å skille mellom:

 

Ah: Amperetimer. Dette er den teoretiske "mengen elektrisitet" batteriet kan holde. Fks 100Ah betyr at du i teorien kan belaste et fulladet batteri med 1A i 100 timer eller 2A i 50 timer.... osv før det er "tomt".

Spenningen synker gjerne en del når man belaster hardt så dette holder som sagt ikke helt mål i praksis.

 

A (ofte med "EN" ) bak betyr maks startstrøm. Dette er det maksimale mengden ampere batteriet kan levere. -Viktig på store motorer og kaldstart.

 

Kommenter gjerne.. har nok en eller annen feil inni her :)

2x Stroker 15" - 138,4 dB

Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB

Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V

Student - 3. år Elektroingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Matador så riktig påpeker, er Yellow Top definitivt ikke batteriet som svikter når man trenger det som mest.

 

Mitt blir stadig tappet og ladet opp, og holder som bare det. Jeg er kjempefornøyd, og kommer nok aldri til å bytte merke. Har hatt mitt gule i to år snart, og før det hadde jeg et rødt (fulgte med gamlebilen når jeg solgte den).

 

Jeg ville sjekket alle jordinger og tilkoblinger før jeg ville satset på at det var batteriet sugde esel. Om det er noe galt med det, får du nytt :) Prøv å sjekke koblingene dine, særlig jordinger til karosseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg med;) 70 amp dynamo =70 amp batteri, var litt 4kantet.. men jeg lærte da jeg solgte batterier, så skulle man ikke ha mye mye større batteri enn dynamo.. men det høres jo riktig ut som dere sier..;) men man ser på batterier som har en dem mindre dynamo enn batteri, og da sullflaterer det. tar man opp korken så er det svart grå guffe på cellene, og på baksiden av korken. vanskelig og se det på et gellebatteri da.. hehe:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optima Yellow er en meget god batteri til bilstereo og tåler mange utladninger før den blir skaddet, jeg har hatt min i snart 6 år og den har blitt nesten helt tømt i ny og ne og blitt toppladdet igjen (pga vedlikehold)og den er parallel koblet med et extra batteri bak av en annen type og merke, kjører -veldig sakte- til jobben i ca 10 min hver vei og som sagt hverken skillediode eller rellee vært nødvendig borsett at jeg har alltid sørget for å ha minst 14,5volt i ladde spenning.... selv ved tomgang... men nå siste etter at jeg overhalte selv min dynamon så har jeg 14,8volt i ladde spenning både foran og bak i batteriet...kiddie

 

 

Litt OT, men hvordan justere ladespenning? Når man ikke har regulator som er til å justere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Litt OT, men hvordan justere ladespenning? Når man ikke har regulator som er til å justere?

 

JA, men du må modifisere litt. Lodde inn en diode, så øker du spenningen i teorien 0,6 volt. Eller du kan kjøpe en Ladac spenningsregulator

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodde inn en diode, hvor?, har hørt kondensator jeg, ble brukt på tyske biler der de var litt for gjerrige med ladespenninga så de ikke greide å lade nok i norske forhold....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodde inn en diode, hvor?, har hørt kondensator jeg, ble brukt på tyske biler der de var litt for gjerrige med ladespenninga så de ikke greide å lade nok i norske forhold....

 

Kappe jordingspunktet på regulatoren og legge inn en diode i mellom.

 

DSC00071.jpg

 

DSC00072.jpg

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... endelig er det noen som har skjønt det!!!! :pray:D har nevnte dette med dioden siden jeg begynte her på forumet ahahahhaha men for de som ikke forstår dette her er enklere å skifte ut regulatoren, de finnes i forkjellige "spenninger" og den mest egnet for et standar syre battery ville være 14,3volt og for gele regulator på 15volt er best.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår