Gå til innhold

Kaos på Østlandet igjen!

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

litt granne uengig der.

er flere sider av denne saken synes jeg

 

med salting

-sparer liv

-tørre veier når det ikke har snødd på ei stund

-mere rust

-Dårligre sjafører???

-mindre ulykker

-ikke sporete veier

 

uten salting

-sporete veier

-kjører på snøføre

-mere ulykker

-mindre rust

-veivesenet kan bruke de pengene de bruker på salting til og kjøre snø

-sparer miljøet(man begynner faktisk og se skader på grunnvann og vegetasjon pga salting)

 

dette med ulykkerog at det sparer liv er litt att og fram synes jeg da men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjører på jobb hver morgen og opplever nesten aldri at det er noen speisielle problemer noen steder..er kanskje noen tyske biler med motorstopp i okstabakkene men det har jo ikke med føret å gjøre... men jeg kjører jo før 7 og da er vel ikke trafikken veldig stor! men på tur hjem i 3tiden så er det sjelden no kaos pga føret..går eneste litt treigere med nesten alle..men vi har jo venstrefila fri så da er jo ikke det no problem...

detta er da i tr.heim...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men vi har jo venstrefila fri så da er jo ikke det no problem...

detta er da i tr.heim...

 

 

..HVOR i Trondheim har du opplevd fri venstrefil?!

Dette er noe man opplever SVÆRT sjelden, uansett tid på døgnet når det måtte være trafikk. Dette med å ligge i høyre fil når man ikke kjører forbi er noe store deler av byens befolkning har vanskeligheter med. Refererer da til omkjøringsveien og okstadbakken.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einn om de som føler seg utrygge på slikt "ekstremføre" som man får hver vinter, mindre enn ti dager for året (det er faktisk ikke fler) hadde latt bilen stå hjemme de dagene...? Det finnes fortsatt kollektivtilbud, gjør det ikke? Tror selv at flere bruker bilen på slike dager, for å unngå å bli bløt på bena når de må gå til buss/tog/t-bane. Da hadde det vært plass i trafikken til brøytebilen og annet ryddeutstyr.

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/02/06/457006.html

 

 

Jeg kjørte fra Båstad til Askim og så til Fetsund ( 90 Km langt)

Finner INGEN bussrute for denne turen, men mange kunne nok tatt en av de allerede overfylte bussene i Oslo, disse dagene, som faktisk har vært utrolig lite i år.

Vi har jo bare hatt is eller våte veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si jeg hittil i vinter er imponert.. veien til jobben min i gausdal har vært veldig "ulykkesbelasta" (les: avkjøringer, ikke personskader) .. har vært lite av det hittil i vinter

 

i fjor vinter. så var det jo mesten 1 bil pr dag på en 2 mils strekning..

 

 

 

men dog, her oppi saltes det ikke, og brøyting er en laber ting!

 

 

snødde som ville f i lillehammer i helga.. tror jeg så en eneste brøytebil hele helga.. latterlig spør du meg!

 

 

greit, har ikke noen problemer med at det er mye snø. men fremkommeligheten blir heller begrensa med en senka golf!..

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det prosentvis gradering av ulykker vinters tid. mener prosentvis av folke mengde.

 

Trøgstad er en østfold bygd med minst krasjing i østfold, i følge østfold avisa.

Men jeg som bor her, ser krasjing og utforkjøring heletiden hvor havner dem i stattestikken? når bonden Ola trekker dem opp, og de involerte gjør opp seg i mellom?

 

Hvordan er det på bygda uten for Tromsø? gjør dere opp dere i mellom etter att bonden Knut trakk dere opp eller??

 

Tror du tar litt feil her, utenfor Tromsø er det bonden Bjarne som trekker opp folk, Knut bor i Bergen. :-)

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som veldig mange her nede ikke helt har skjønt at snø er glattere enn asfalt, og at vinteren kommer HVERT BIDIGE ÅR!!

Jeg kan ikke fatte og begripe at folk blir helt fullstendig lammet og sjokkskada over at det SNØR i desember. Det er jo en selvfølge, og sånn har det vært i uminnelige tider.

Det er endel kjipe veier som er lite traffikert opp til meg (Ca. 2.5 mil) og så snart det snør er det garantert 3-4 nye spor etter utforkjøringer, eller at det står et par stykker ute + sporene etter flere.

Bare for å få det fram, så møter jeg maks 3-4 biler (15-20 min på vinterføre, og sjelden så mange) på veien opp/ned herfra, og det er ikke allverden. At det da skal være så fantastisk mange som presterer å kjøre ut er over min forstand...

Tok lappen mens jeg bodde her, og har kjørt denne veien nærmest daglig i 4 år, og har enda ikke kjørt av veien på vinterføre (Noen steder).

At en 18 åring med fersk lapp har mer vett i trafikken enn 40 åringer er vel en drøy påstand, men man kan jo begynne å lure i blant.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell.. det er en del ting å ta i betraktning her når mann skal summere opp hvorfor det er forskjeller på nord og sør, øst og vest.

 

*Norge har svært mange 4wd, og disse er svært ofte plassert i bystrøk, da penga har en tendens til å ligge her. En kjennsgjerning er framkommelighet og feste er svært godt på disse bilene, men de fleste glemmer at selv om fire hjul trekker, så er bremsene de samme, ergo flat pedal - stive hjul.

 

*Snø på sør,vest og østlandet er ikke heeelt vanlig, og i allefall ikke i mengder. Dette overrasker ikke folk, men dem vet ikke hvordan dem skal kjøre. Mange blir redde, utrygge og tar det med ro, mens du har verdensmesterne i ræva som dytter deg av veien og overhode ikke hjelper på situasjonen.

 

*Salt! Er selv fra nordnorge og har en del år på nordnorske veier. I nord brukes ikke salt i det hele tatt. Resultatet er at gummien får kose med snøen som den er beregnet til, og sporene i dekkene kjæler med snøen i stede for å fylles med salt og sørpe. Salt og sørpe i dekka = no mønster at all! Videre smelter salt snøen, dvs det øverste laget, og glasserer dritten noe som igjen gjør at det blir en smule glatt. I nord strør dem grus når det begynner bli glatt. I tillegg så har de mer snørike plassene i kongeriket erfaring, så dem så brøyter har sett snø,og husker hvordan det måtte brøytes. Jeg bor nå i kristiansand, og med siste snøfall stod tre -fire busser i samme bakken, folk lå strødd i grøfta og jeg kom med min 90 mm senka Corrado fwd, fem år gamle vinterhjul med maks 2 mm mønster og dro folk opp av grøfta. Snakke om å kjøre over evne og etter forholdene.

 

Forslag til løsning:

-Send brøytefolket på årlig to ukers skole der snøen ligger. Så vet dem hvordan dem skal få denne ut av veien. Her i byen ligger sporene og isen tykk etter forrige snøfall for tre uker siden, når dem ikke klarte å fjerne greiene da.

 

-Kutt ut saltingen, men stør når det blir is. Hjelper alle som kjører, enten det er pigg eller piggfritt.

 

-Obligatorisk glattkjørings-gjennoppfriskingskurs med egen bil hvert 2, eller 3 år. Svært mange har ikke peiling åssen bilen dems funker på glatta. VACN Agder har årlig treff på glattkjøringsbanen for å gjennoppfriske, og det hjelper gitt!

 

-Kutt ut piggdekkavgift, miljøgebyrer og andre forbannade avgifter på sikkerhetsprodukter. La folk kjøre det valget som skaper den nødvendige trygghet for at dem skal kunne ferdes på veien UTEN at det skal koste dem ei årslønn.

 

 

Jeg har stått fast flere ganger selv her nede, alltid klart å berge meg selv. At jeg har stått fast er pga eget overmot. Men det er kun en gang jeg kan si føret har vært vanskelig. Mandag var jeg i mandal, og kom til 2+ grader, lett yr, nysalta veier, og glasserte veier. Med piggfridekk seilte jeg 30 m fra 20 km/t..med andre ord, skummelt føre. Dette kunne selvsagt lett vært fikset på med hjelp av varm grus, men kommunene her nede sverger til saltet sitt.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einn om de som føler seg utrygge på slikt "ekstremføre" som man får hver vinter, mindre enn ti dager for året (det er faktisk ikke fler) hadde latt bilen stå hjemme de dagene...? Det finnes fortsatt kollektivtilbud, gjør det ikke? Tror selv at flere bruker bilen på slike dager, for å unngå å bli bløt på bena når de må gå til buss/tog/t-bane. Da hadde det vært plass i trafikken til brøytebilen og annet ryddeutstyr.

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/02/06/457006.html

 

 

Når det er snøføre er det bare enda mer livsfarlig og ta bussen. Det og ta bussen når det snør mye ere noe av det skummleste jeg har gjort + det at all kollektivtrafikk blir kansellert med en gang det kommer litt snø, iallefall tog og trikk og t-bane.

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..HVOR i Trondheim har du opplevd fri venstrefil?!

Dette er noe man opplever SVÆRT sjelden, uansett tid på døgnet når det måtte være trafikk. Dette med å ligge i høyre fil når man ikke kjører forbi er noe store deler av byens befolkning har vanskeligheter med. Refererer da til omkjøringsveien og okstadbakken.

 

den er fri nok til å komme seg forbi...men bruker jo og sikksakkmetoden en del ja! litt variasjon i hverdagen det!

 

du har et poeng av at folk her benytter vel mye venstrefil til søndagskjøring ja!

syns og det ligger vel mye trailere i den filen!

 

kjører de veiene du refererer til ja!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre har nevnt så har trafikkmengden mye å si. Det med at folk kjører ut på de merkeligste steder har nok en del med kjørekunnskaper å gjøre ja, men det skjer jo faktisk over alt. Men når det avisen skriver "KAOS PÅ ØSTLANDET", så holder det med EN! bil i høyre felt på østre aker vei før det er kø helt bort til lørenskog. Og den forplanter seg etter 5 minutter over til E6'n og da er det gjort. Det er rett å slett så mange biler at veldig små hendelser gjør veldig store utslag. 50 000 bilister kan kjøre knirkefritt i Oslo, men 3 biler kan ødelegge for 50 000 bilister også. Der ligger nok mye av forskjellen. I nord-norge får vanligvis ikke disse små tingene så store utslag.

 

Når det er sagt så er det klart at erfaring har mye å si. Folk andre steder i landet er jo mer vant enn oslo folk til å kjøre på vinterføre. Men at alle nord for polarsirkelen er noen guder bak rattet, det stemmer nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår