Gå til innhold

Strømkabel-"guide"

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nå er det jo veldig forskjellig på hvordan biler er satt sammen da, så vidt jeg vet. noen er bare limt omtrent, mens andre er sveiset godt flere steder. så det er vel egentlig ganske vanskelig å si. men som regel kan man regne med at det er mer enn nok hvis man velger et godt jordpunkt, så man behøver som regel ikke å tenke så mye på det tror jeg. uten at jeg skal si det så alt for sikkert da jeg ikke kjenner til så mange biler da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen har spurt om det før? Fordi ingen har tenkt over det før? Fordi ingen finner det nødvendig? hmm... jeg vurderte det og tok en titt i \bilstereo. Der ligger det alt fire sticky'er. Vet ikke om denne her er "viktig" nok til å behøve å ligge og ta opp plass helt øverst? Jeg velger nå å TRO på at folk klarer å søke på temaet hvis det skulle være noe å lure på. Det er nå MIIN mening. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen har spurt om det før? Fordi ingen har tenkt over det før? Fordi ingen finner det nødvendig? hmm... jeg vurderte det og tok en titt i \bilstereo. Der ligger det alt fire sticky'er. Vet ikke om denne her er "viktig" nok til å behøve å ligge og ta opp plass helt øverst? Jeg velger nå å TRO på at folk klarer å søke på temaet hvis det skulle være noe å lure på. Det er nå MIIN mening. :)

Litt enig og litt uenig :)

Viktig er det jo...

Dette er jo en av tingene "alle" spør om.

Men, jeg holder på å skrive en ganske grundig strøm-guide som skal svare på alt folk trenger å vite om strøm, kabler, batterier, dynamo, kondensatorer osv.

Jeg tror at denne vil hjelpe mange, så med mindre noen har noe imot det kommer den om ikke så lenge.

Grunnen til at jeg gidder å bruke en del tid på dette er at det har vært skrevet en del om dette som har vært både ukorrekt og tull.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerZ1: Det høres bra ut. Det er bedre med en skikkelig writeup som tar for seg "det meste", enn masse løse tråder i alle retninger. Mange forum har slike writeups når det begynner å bli "nok" slik info i omløp. Andre forum har en slags "favoritter-mappe" underforum med bare sk sticky-tråder.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Litt enig og litt uenig :)

Viktig er det jo...

Dette er jo en av tingene "alle" spør om.

Men, jeg holder på å skrive en ganske grundig strøm-guide som skal svare på alt folk trenger å vite om strøm, kabler, batterier, dynamo, kondensatorer osv.

Jeg tror at denne vil hjelpe mange, så med mindre noen har noe imot det kommer den om ikke så lenge.

Grunnen til at jeg gidder å bruke en del tid på dette er at det har vært skrevet en del om dette som har vært både ukorrekt og tull.

 

Mvh

Stian

 

blir det noe av denne guiden snart? mulig jeg bare har totalt oversett den eller noe, men kan ikke huske å ha sett den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir det noe av denne guiden snart? mulig jeg bare har totalt oversett den eller noe, men kan ikke huske å ha sett den enda.

What he said.. :D

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir det noe av denne guiden snart? mulig jeg bare har totalt oversett den eller noe, men kan ikke huske å ha sett den enda.

Ja...

Ting tar bare litt tid av og til :)

Har ikke hatt så mye tid i det siste til å sitte å skrive, men har en del klart.

Skal se om jeg kan legge ut en begynnelse i løpet av helgen.

Det burde gå iom. at jeg har fri :D

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Og så over til kveldens spørsmål: Veldig circa, hvor mange kvadrat kan man regne på/med at det er i karosseriet fra bagasjen til batteriet/motorblokka/sett inn ønsket objekt?

 

et ganske interessant spørsmål dette :) fikk aldri svart på den fordi noen fant ut at jeg måtte bli Banned..

 

det spiller ingen rolle for hvor mange kvadrat en kan regne ut i selve Chassiset. Det som betyr noe er kablene mellom Batteriet og Chassis og mellom Chassis og Motor/Dynamo som teller her uansett :) Begrensningene ligger der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Her er noe du burde redigere inn i første innlegget i denne tråden, Vipe..

 

Konverteringstabell mellom AWG(Gauge) og mm2:

 

0 AWG = 50 mm2

1 AWG = 42 mm2

2 AWG = 33 mm2

3 AWG = 27 mm2

4 AWG = 21 mm2

5 AWG = 16 mm2

6 AWG = 13 mm2

7 AWG = 10 mm2

8 AWG = 8 mm2

9 AWG = 6,8 mm2

10 AWG = 5,3 mm2

11 AWG = 4,2 mm2

12 AWG = 3 mm2

13 AWG = 2,7 mm2

14 AWG = 2 mm2

15 AWG = 1,65 mm2

16 AWG = 1,3 mm2

 

 

Her er en tabell over anbefalt max sikringsstørrelse i forhold til kabeltykkelse:

 

6 mm2 (9 AWG) : 25 A

10 mm2 (7AWG) : 40 A

16 mm2 (5AWG) : 60 A

21 mm2 (4AWG) : 100 A

33 mm2 (2AWG) : 150 A

42 mm2 (1AWG) : 200 A

50 mm2 (0AWG) : 250 A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Føler det er nødvendig å legge ut nokre nomogram. Eg legger ut linker for eg kan ikkje legge ut desse som bilder Eg får bare feilmelding om invalid url.

http://www.maskinisten.net/userpix/6899_nomogram12v_1.jpg

6899_nomogram12v_1.jpg

http://www.fag.hiof.no/~frodehaa/pics/nomogram.jpg

nomogram.jpg

http://baatplassen.no/img/17/17185/nomogram_kabel_dim.jpg

nomogram_kabel_dim.jpg

http://www.marieholm20.com/ideas/elsystem/general/nomogram.jpg

nomogram.jpg

nomogram.jpg

 

Takker transmedia.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår