Gå til innhold

Strømkabel-"guide"

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

Etter mye spørsmål om kabeltykkelse, sakset jeg dette fra the12volt.com. Fantastisk hva internett kan bringe frem når man søker.. :hello:

 

powerchart.jpg

 

powerchart2.jpg

 

1" (inch) er forøvrig 2.54cm.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forklaring:

Om du bruker veldig kort jording så kan du godt bruke samme tykkelse. men jeg vil alltid anbefale tykkere godskabel for å få til en perfekt strømføring gjennom systemet.

 

Hvorfor? En jordingskabel som er 1 meter og 10mm2 har jo i teorien like mye/lite tap som en 5 meter lang 50mm2 :D

 

Om man bruker like store kabler er jo det mer enn bra nok og det ser bedre ut, er jo mye viktigere å ha skikkelig kontakt med chassi.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaring:

Om du bruker veldig kort jording så kan du godt bruke samme tykkelse. men jeg vil alltid anbefale tykkere godskabel for å få til en perfekt strømføring gjennom systemet.

 

Spørsmål:

Hvorfor ble Sooocool BANNED?? dette var da helt unødvendig syns jeg da... til dere som klager på sooocool: har ikke dere også slengt ut masse dritt uten at sooocool har reagert med å klage??? om forumet ikke kan tillate meninger og forklaringer som IKKE stemmer overens med det som står i skolebøkene, da syns jeg det bare er uutrolig synd.. er ikke alt som er "riktig" av det som står i de bøkene, de er oftest oversatt av personer som ikke helt fult ut selv har forståelsen på det de ovesetter ...

 

jepp, jeg er broren til sooocool, og har kun laget denn profilen for å gi hans forklaring ..

 

 

Det var vel neppe påstandene i seg selv som ordnet banningen av Mr. Right. Men hva er det dessuten å kommentere ved dette innlegget?

 

Personlig nekter jeg ingen å legge tykkere jording enn plusskabel. Man gjør ikke noe galt, men poenget mitt er stadig at det er unødvendig. Det er alltid gunstig med så korte og tykke kabler som mulig, på grunn av spenningsfall og varmeutvikling, og dette gjelder selvsagt jordingskabelen også. Men det går en grense - nemlig der det svakeste leddet ikke lenger er jordkabelen. Er intern kabling og kobling i komponentene dimensjonert for så store strømtrekk at man trenger f.eks. 50mm^2 ekstern jordtilkobling? På dette punktet blir det unødvendig med bedre kabling, rett og slett fordi begrensingen i systemet ligger et annet sted enn i nettopp kablene.

 

Når det gjelder påstandene om at denne teksten som er sitert her er skrevet av Gud e.l., legg merke til at det står "should", noe som direkte oversatt blir "BØR". "Bør" må ikke forveksles med de nokså like ordene "MÅ" eller "KAN" (alle har jo under 5 bokstaver).

 

Kan du forklare meg grunnen til påstandene dine, fremfor å komme med "sånn er det bare"-logikk, skal jeg gi deg (og/eller SoooCooooooool) en sjanse, men hittil er det bare stahet og et forsøk på å motbevise "lærebok-stoffet" med hardnakkede påstander uten rot i annet enn internett-sitater. Husk at hvilken som helst Gunnar Luring kan kalle seg bilstereogeni på internett, og lage en guide for hva som helst. At du siterer verket hans, gjør deg ikke til professor, akkurat.

 

Når det gjelder forklaringen din der du "vil alltid anbefale tykkere godskabel for å få til en perfekt strømføring gjennom systemet", er det absolutt ikke en forklaring med rot i noe som helst faglig eller vitenskapelig, kun en påstand om at dersom folk gjør som du sier vil de få "perfekt strømføring gjennom systemet" - hva enn det betyr i praksis.

 

Om du er broren, moren eller SoooCoool selv (nok en del av hans spaltede personlighet i form av en drøss brukere her på forumet), er meg knakende likegyldig, for all del kan du være HKM Harald i egen person. Det som er sikkert, det er at du (og "broren din") er mer ute etter å få frem at "Jeg har rett, du tar feil" enn å få frem fakta som kan underbygges med fagstoff, ikke sånt man dikter opp mens man skriver.

 

Avslutningsvis vil jeg bare igjen påpeke at enhver skal da for all del få lov til å legge hva slags kabler han/hun vil i bilen sin. Spør de om råd, skal de da få råd, og de færreste av rådene fra folk på forumet er helt på vidda. Men når ÉN tulling på et forum desperat forsøker å "motbevise" etablerte fakta fastsatt av fagfolk som har drevet lenge med dette (refererer ikke til meg selv), KUN for å tilfredsstille sitt eget ego, og dermed skaper en heftig diskusjon som gir ytterligere forvirring hos de stakkarene som spurte i utgangspunktet, så blir det rett og slett for dumt.

 

Og nå har jeg nettopp begynt igjen! :) Muahaha. Keep it coming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker denne oversikten fra the12volt.com, så mener de at jordingskabelen bør være minimum like stor som + kabelen.

De skriver vel dette ganske enkelt for at ikke folk skal tro det kunn er + kabelen som trenger være litt dimensjon på, for så å montere en puslete jordkabel. damndamn

 

Jeg ser uansett på denne guiden som et minimum av hvor stor kablene bør være.

Har man råd, legger man opp større enn hva som er spesifisert i tabellen :hello:

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker denne oversikten fra the12volt.com, så mener de at jordingskabelen bør være minimum like stor som + kabelen.

De skriver vel dette ganske enkelt for at ikke folk skal tro det kunn er + kabelen som trenger være litt dimensjon på, for så å montere en puslete jordkabel.

 

Jeg ser uansett på denne guiden som et minimum av hvor stor kablene bør være.

Har man råd, legger man opp større enn hva som er spesifisert i tabellen

 

 

Helt riktig .

 

 

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......... om forumet ikke kan tillate meninger og forklaringer som IKKE stemmer overens med det som står i skolebøkene, da syns jeg det bare er uutrolig synd..

 

problemet er ikke at "vi" ikke tillater det, men bare at noe som blir påståt er feil -ikke bare etter grunnlegende elektronikk som ohms lov- så blir galt og feil at du forsetter å påstå at det du sier er riktig....

 

er ikke alt som er "riktig" av det som står i de bøkene, de er oftest oversatt av personer som ikke helt fult ut selv har forståelsen på det de ovesetter ........

det du sier er vel en glimrende eksempel på deg selv soocool... at du leste noe som du er "flink" til å huske har ingenting å si om du ikke forstår det du leste.... knock

 

les ohms lovene og forstå den!! da vil du selv innse at det går like mye strøm i både pluss ledningen som det gjør i minus ledningen....om ikke så kan du koble en strømmåler i hver av den og få det bekreftet.... :hello:

 

har du drivet med elektronikk siden tidlig på 80 tallet? hehe... og ifølge profilen din er du født i 78.... de fleste av oss har en felles interese og det er bilstereo, og at vi kan hjelpe hverandre med råd ut ifra forkjellige erfaringer, er det viktigste her i forumet, men når en ting er opplagt feil og blir påpekt og allikevel skal kveruleres på det av ren trass så blir det veldig feil og slitsom og misvisende for mange andre... Respekt for hverandre er elementær og noe du burde lære deg!

 

enkelte ganger kan ta litt av her og, men gjensidig respekt er å forvente seg fra voksne menesker som diskuterer. Om man tar feil/sagt feil er helt grei å være ydmiket og beklage seg -vi er jo her for å lære.... yodude

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt rundt nå.. Har noen en link til tråden der sooocoool begrunner denne "større jordingskabel" teorien?

 

Går selv første år elektroingeniør og derfor er jeg spesielt interessert i å høre forklaringen på denne tvilsomme påstanden :)

2x Stroker 15" - 138,4 dB

Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB

Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V

Student - 3. år Elektroingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt rundt nå.. Har noen en link til tråden der sooocoool begrunner denne "større jordingskabel" teorien?

 

Går selv første år elektroingeniør og derfor er jeg spesielt interessert i å høre forklaringen på denne tvilsomme påstanden

 

Litt vanskelig da en god del tråder er slettet pga skitkasting.

Men er vel heller uinteressant da dette ble postet bare for å kverulere .

 

Er jo bare å bruke samme samme kabel tykkelse på + og - :)

 

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å tråkke på tærne til noen har jeg røska opp litt ugras i denne tråden. Hvis noen følte at et uvurderlig innlegg ble slettet, send meg en PM og/eller skriv det på nytt!

 

Ha en fortsatt fortreffelig aften! mvh

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå da jeg ikke tar sider i "denne saken", men eneste grunnen til å legge tykkere minus må vel være at den er markant kortere enn pluss og således har mye mindre tap pga. lengden?

 

Det er den eneste tilnærmet fornuftige grunnen jeg kan se til at noen vil legge tykkere minus enn pluss.. hvorvidt det faktisk har noe å si er jo en annen sak, det kommer vel ene og alene ann på det eventuelle betyningsfulle spenningsfallet man har i plusskabelstrekket sitt..

Fokus på "eventuelle" ;).

 

Må vel også inndrømme at jeg har litt i bakhodet at for å legge 16 amps kurser i et hus har du 2 x 2.5mm2 kabler.. Det tilsvarer 3680watt og da slår sikkringene inn. Normalt sett ville du kunne dratt over mer enn dette før det i det hele tatt ble noen reel fare for brann og dritt også. Når vi da har bilstereo med sine 50mm2 kabler på et par tusen watt... nei jeg vet ikke helt jeg, blir litt rart i mitt hode. Strøm er tross alt strøm uansett om vi snakker bilstereo eller 230v i huset. That being said, legger sikkert 50mm2 når jeg først kommer så langt at jeg starter å bygge i A4'en, men er litt mer sånn "hvorfor ikke" opplegg.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenning er en fin ting å ha i bakhodet. Bilens skarve ~14V er ikke store drivkraften og da kan en ikkek introdusere store motstanden før det merkes. Amperestyrken kan dog være tidobbelt av det en vanlig huskurs har ;)

 

Ellers så er det ugudelig mye flisespikkeri rundt dette som er ganske irrelevant om en tar alle variabler i betraktning, en bil er ikke et lukket system i et homogent miljø, det er haugevis med variabler som ikke kan beskrives med enkle lovformuleringer fra elektronikken på VGS.

 

Kan for gøy sende en forespørsel til institutt for kybernetikk og be de foreta en helhetsvurdering, men jeg tviler på at de gidder. Jeg satte meg nemlig ned en kveld for å regne litt på sakene men ligningene ble så stygge at jeg ga faen.

For å beskrive dynamikken i strømbildet må en helst introdusere veldig mye rart en ikke er borti i normal elektrolære, en må nemlig bake sammen en hel del teoremer i et samlet uttrykk som skal gi et troverdig bilde over tid. Diffligninger anyone? Oh yes... Ikke det jeg anser som lørdagskos medmindre jeg får betalt for det.

 

Les diagrammet øverst i posten, kjør big 3 og vær happy :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da kan man bruke et par hundrelapper på en omformer til 230volt og sette inn anlegg ment for stuebruk og så er man kvitt alle problemer med strømforbruk? ;)

 

 

Nei det kan du ikke..Omformeren til ett par hundrelapper greier ikke å levere nok strøm til å drive stueanlegget ditt.Hadde du kjøpt deg ett aggregat som greier å levere 16 Ampere så kan du koble opp ett greit "hjemme anlegg" i bilen din....Men hvem vil ha det da..?..:)

 

Litt om Ohms lov:

 

P= Effekt (Watt)

I= Strøm (Ampere)

U=Spenning (Volt)

R=Resistans/Motstand (Ohm)

 

Ved valg av Kabel så må man også tenke på sikkringen som sitter forran kabelen.

 

 

Ok..la oss si at du har en forsterker som "leverer" 600W i 4 Ohm.

Hvor mye strøm bli dette?

 

P=600

R=4 I=P/U = 600/12 =50A

I=?

U=12 U=I/R = 50/ 4 =12,5V

 

Hvis forsterkeren din har mindre sikkring enn 50A,så kan du være sikker på at det er bøffe Watt.Laster du forsterkeren ned til 2 Ohm vil strømmen øke proporsjonalt ved halvering av motstand:

 

Eks: I=U/R 12/4 =3A

 

I=U/R 12/2 =6A

 

Dette er ting man må vite når man skal velge kabler og for-sikkring av anlegget.

 

Skal man ta med variabler som lengde,temperatur,samkjøringsfaktor,egenresistans i kabler (for kobber er dette 0.0173 Ohm per meter),ville de fleste folk gått av skaftet. :)

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å tråkke på tærne til noen har jeg røska opp litt ugras i denne tråden. Hvis noen følte at et uvurderlig innlegg ble slettet, send meg en PM og/eller skriv det på nytt!

 

Ha en fortsatt fortreffelig aften! mvh

 

Intet er savnet, takker for opprydding yodude

 

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår