Gå til innhold

Svart eksos, hva kan være galt?

Ranger emnet


The Edge

Anbefalte innlegg

Kjøpte en gammal 91 hiace(2liter gassermotor 1RZ) veldig billig, da radiatoren var lekk.. Den forrige eieren oppdaget at temperaturen på motoren steg, og stoppet vistnok umiddelbart for å sjekke, og fant at radiatoren sprutet som bare f, så den ble ikke kjørt noe mere..

 

Nå har vi byttet radiator og alle vannrørene(som var rustne), men når vi kjører røyklegger vi hele veien med svart eksos. Kunne se ut som den brenner olje.. Også mulig den ikke går 100%.

 

Jeg lurer da på, hva kan ha skjedd dersom motoren ble for varm før forrige eier stoppet da radiatoren røyk, som forårsaker denne røyken?

 

Kunne jo tro det var noen stempelringer som var dårlige slik at det kommer olje opp i frobrenningskammeret, men får nå ikke håpe det. Kan det være toppakningen? Jeg mener, der går vel oljekanaler i motorblokka som må passere gjennom toppakningen opp i toppen og at det kan tenkes at det er en av disse som lekker inn i et forbrenningskammer, eller er det ikke sånn?

Oljen ser i allefall fin ut..

 

Hvordan bør en gå frem for å feilsøke? Er vel ikke noe vei utenom å ta av toppen, men det er så helsikes trangt og kronglete. Hiace er en møkkabil å skru på.. Jaja, iallefall når man er vandt til å skru på 240..:)

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bensinmotor:

Svart røyk= feit bensinblanding (Høy Co)

Blå røyk= høyt oljeforbruk

Hvit røyk= Vann i eksosen (Kan også forekomme ved oppstart i kaldt vær pga. kondens, dette er normalt), hvis røyken vedvarer lenge, så hold øye med kjøleveskenivået.

 

Konklusjon, tipper det er feil med gasseren din....

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, det var trangt og kronglete å få ut radiatoren, og alle vannrørene, så det kan jo tenkes at vi i prosessen har kommet borti et eller anna på forgasseren også, eller reve av ein vakuumslange eller noko.. Kan jo håpe på at det bare er det som er galt, men så heldig er vi vel ikke kan jeg tenke meg.. Får sjekke over..

 

Takker

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du..

 

Eg har akkurat skifta vannpumpå + termostaten på min Dodge van. Dodgen blei ganske lige sånn du beskrive... Slide me å sviva på tomgang, svive ugjevnt. Å ein svarte eksos! Svarte eksos kan tyda på olje.. Har ein stygge mistanke om topp pakningen inn mot oljekammere kan ver gåen:/ Dette ska man visst kunne sjekke ved å skru ud alle tennpluggane. Ein eller fleire vil antakeli ver tilsota... Trolig plugg nr1. Samt du vil merka viss du tar av oljelokke at det e unormalt høgt luft-trykk ut...

Har isje funne ut ka så feile dodgen ennå, så viss du har någen goe tips... Så skrik ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm vanligvis er det mere blåaktig røyk ved olje lekasje ...

Før du begynner å tenke på topppakknings leksaje ta en lett service på

bilen . Bytt olje, olje filter, luftfilter og plugger. Så kan du se hvordan

avgassene ser ut ...

 

Det er ikke så ille å ta av toppen. Bare ta ut setene foran plus bjelken i mellom .

Japser er bra biler, men faen som dem ruster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når jeg startet denne tråden, hadde jeg ikke annet å forholde meg til enn beskrivelsen jeg fikk av problemet..

Jeg feiloppfattet, eller ble feilinformert om at det var svart røyk..

 

Når vi fikk sett nærmere på det, var det faktisk hvit røyk, eller vanndamp.

Dette når motoren gikk på tomgang eller når man slapp gassen under kjøring. Ved gasspådrag/belastning var det ikke unormal røykutvikling..

 

Når vi fikk av toppen, fant vi kjølevann i to av sylinderne. Ser ingen spesielle skader på toppakningen, men ved kontroll av toppen fant vi at denne var blitt skjeiv, så den må planslipes.. Så det er vel det som er årsaken til problemet..

Vi er derimot usikre på stempelringene, om de også kan ha fått seg en trøkk, er det noen relativt enkel måte å kontrollere dette på uten å demontere hele blokka???

 

Sylinderveggene ser fine ut, og blokka har ikke blitt skeiv.

 

Ellers noe som kan være lurt å gjøre når vi først har toppen av?

 

Ventiler og ventilklaring blir også sjekket og evt justert/slipt..

 

Takker for svar

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei....

 

Hvit Røyk: vann

Svart Røyk: for mye bensin

Blå Røyk: Olje

 

 

Rettelse, svartrøyk er ikke nødvendgvis mye bensin,m kan være sot du blåser ut og

Blårøyk: Klarer ikke slutte, skifter du hjul etterpå for meg

 

Bør kanskje skifte ventiltetninger si samme slengen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit Røyk: vann

Svart Røyk: for mye bensin

Blå Røyk: Olje

 

Har vanndamp fargen hvit? Japp.

 

Uforbrente hydrokarboner i relaivt fet blanding: sorte partikler (sot er jo svart ikke sant)

 

Blå røyk: Tyngre hydrokarboner som ikke skikkelig forbrent, ergo olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye frem og tilbake her nå.. Glem nå fargen på eksosen.. Den var hvit, og årsaken var kjølevann i sylinderne.. Så da er det avklart..

Toppen er nok hovedproblemet her ja, i og med den har blitt skeiv langt utover tolerangsen.. Men den skal slipes..

Ja, en sylinderlekasjetest ville jo vist om stempelringene holder tett. Men hvordan foregår det? Noe vi kan gjøre selv?

 

Kunne jo lagt plastikk tett over toppen av sylinderne og snudd veiva, og sett om den blei sugd ned når stempelet går ned, men det trengs vel noe større trykk enn det for å konstatere om det er tett nok..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår