Gå til innhold

Bruke spiker til MDF?

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

er bare det siste jeg protesterer på.

 

hmm. Både skurer og spiker har en masse. ikke sant? En skrue har gjenger som skjærer seg inn i matrialet. De drar med andre ord. Derfor for borrer vi med en bor som er lik kjernen på skruen. da er det bare gjengene som vil presse/ skjære seg inn i matrialet.

 

En spiker har ikke gjenger. og er avhenging av friksjon for og henge fast. rustne spiker eller galvanisert er best:p Så for borring suger maks her.

 

men som Tor steinar skriver, stifter med litt mindre masse er gull. de er butte i enden og presser matrialet til en vis grad foran seg. eller man kan bruke liste spiker og banke enden butt, da dytter den også.

 

prøv og bank en spiker gjennom en list med og uten butt ende. du ser forskjellen

 

det jeg vil fram til er at spikeren ikke knuser matrialet, den er jo spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare det siste jeg protesterer på.

 

hmm. Både skurer og spiker har en masse. ikke sant? En skrue har gjenger som skjærer seg inn i matrialet. De drar med andre ord. Derfor for borrer vi med en bor som er lik kjernen på skruen. da er det bare gjengene som vil presse/ skjære seg inn i matrialet.

 

En spiker har ikke gjenger. og er avhenging av friksjon for og henge fast. rustne spiker eller galvanisert er best:p Så for borring suger maks her.

 

men som Tor steinar skriver, stifter med litt mindre masse er gull. de er butte i enden og presser matrialet til en vis grad foran seg. eller man kan bruke liste spiker og banke enden butt, da dytter den også.

 

prøv og bank en spiker gjennom en list med og uten butt ende. du ser forskjellen

 

det jeg vil fram til er at spikeren ikke knuser matrialet, den er jo spiss.

 

Bra skrevet.

Vil bare tilføye et lite aspekt ved maskinspikring:

Maskinspiker i dykkertformat er belagt med en type lakk som smelter pga. friksjon når man skyter stiften inn i materialet.

Denne lakken stivner fort igjen og fungerer som lim.

Sikkert noe som har prøvd å trekke ut en liten maskinspiker av mdf, kul umulig.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai, Thomas gutten har begynt :) Spiker/Skruer går vel for det samme, oppgaven de har er jo bare å presse materialet sammen inntil limen har tørket. Og 150 KG i vekter presser jo rimelig bra alene.

 

Jeg brukte stikksag :S Men med glassfiber på insiden og utsinden blir kassa tett uansett... Må også takke sikaflex for en utmerket jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai, Thomas gutten har begynt :) Spiker/Skruer går vel for det samme, oppgaven de har er jo bare å presse materialet sammen inntil limen har tørket. Og 150 KG i vekter presser jo rimelig bra alene.

 

Jeg brukte stikksag :S Men med glassfiber på insiden og utsinden blir kassa tett uansett... Må også takke sikaflex for en utmerket jobb :)

 

Endelig begynt ja.. :b

 

Ja.. men det var nettop det ka som var best å bruke av spiker og skruer..

 

Men blir verre å få presset sammen når jeg skal begynne på selveste kassa..

 

Hvodan gjør dere det? får å presse sammen de forskjellige sidene på kassa..

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare ha firkanta bokser? vist ikke må/burde du vinkle platene sånn det blit perfekt passform, sånn du slipper et glis mellom platene osv.

 

Har du ikke skruer? Har 4 cm GIPS skruer her, tynne og sterke. De funker vel fint ( ? )..

 

Har mest troa på at skruer er best. Men om du spikrer sammen kassen, for så å legge vekter oppå igjen, så er det jo samme greia.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare ha firkanta bokser? vist ikke må/burde du vinkle platene sånn det blit perfekt passform, sånn du slipper et glis mellom platene osv.

 

Har du ikke skruer? Har 4 cm GIPS skruer her, tynne og sterke. De funker vel fint ( ? )..

 

Har mest troa på at skruer er best. Men om du spikrer sammen kassen, for så å legge vekter oppå igjen, så er det jo samme greia.. :)

 

 

Heh.. har jo ikke skråvegg uten å skjære til vinkler :P

 

Har fikset det.. er bare å sette sammen..

 

Men hvordan få presset platene sammen når jeg setter på bunn- å endeplater osv?

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Brukte sjøl maskin dykkert når jeg bygde kasse.

Fikk 22mm vannfast gulvspon tilskjært etter tegning fra DLSbox96 hos en proff.

 

Klinte på rikelig med hvitt trelim å skjøt det sammen med spikerpistol. ETTERPÅ forborret jeg og dro det hele sammen med sponplate skruer.

Kunne formelig se limet tyte ut av fugene etterhvert som jeg dro i skruene.

 

Derfor vil jeg anbefale å kombinere begge metodene:

 

Lettere å få satt platene nøyaktig sammen med spikerpistol.

(de flytter seg fort i forhold tilværandre når du fomler med forborring og skruing under sammenmonteringen)

 

Å skru etterpå, trekker fugene sammen på en måte spikerne ikke klarer, noe som (sikkert) gir en sterkere limfuge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Så da vil det si att jeg kan bruke dykkert spiker til å montere sammen kassen?

Hvilken lengde annbefaler dere ved bruk av 19mm MDF?

 

Er Sikaflex godt nokk da?

 

Håper på raskt svar!

 

Har personlig aldri brukt pistol til å feste kasse med selv, men hvis jeg først skulle gjort det ville jeg heller brukt kramper. Kramper er som store stifter og vil ha bedre feste enn dykkert!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår