eyzo Skrevet Januar 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Heh.. ja det er riktig det.. eneste skruene jeg hadde! Så de stikker såvidt ut.. Men det er jo vel ikke verre en å kutte de? Siter [-]00 Golf IV GTI Exlusive [-]91 BMW E36 318i [x]97 Renault Megane RN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 er bare det siste jeg protesterer på. hmm. Både skurer og spiker har en masse. ikke sant? En skrue har gjenger som skjærer seg inn i matrialet. De drar med andre ord. Derfor for borrer vi med en bor som er lik kjernen på skruen. da er det bare gjengene som vil presse/ skjære seg inn i matrialet. En spiker har ikke gjenger. og er avhenging av friksjon for og henge fast. rustne spiker eller galvanisert er best:p Så for borring suger maks her. men som Tor steinar skriver, stifter med litt mindre masse er gull. de er butte i enden og presser matrialet til en vis grad foran seg. eller man kan bruke liste spiker og banke enden butt, da dytter den også. prøv og bank en spiker gjennom en list med og uten butt ende. du ser forskjellen det jeg vil fram til er at spikeren ikke knuser matrialet, den er jo spiss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Allright Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 Om du vil det eller ikke så knuser en spiker fibrene i materialene. Siter Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod Toyota Hiace 2.4D 1989mod Lynx Rave 440/800 2006mod Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod Yamaha Phazer 480 1989mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 er bare det siste jeg protesterer på. hmm. Både skurer og spiker har en masse. ikke sant? En skrue har gjenger som skjærer seg inn i matrialet. De drar med andre ord. Derfor for borrer vi med en bor som er lik kjernen på skruen. da er det bare gjengene som vil presse/ skjære seg inn i matrialet. En spiker har ikke gjenger. og er avhenging av friksjon for og henge fast. rustne spiker eller galvanisert er best:p Så for borring suger maks her. men som Tor steinar skriver, stifter med litt mindre masse er gull. de er butte i enden og presser matrialet til en vis grad foran seg. eller man kan bruke liste spiker og banke enden butt, da dytter den også. prøv og bank en spiker gjennom en list med og uten butt ende. du ser forskjellen det jeg vil fram til er at spikeren ikke knuser matrialet, den er jo spiss. Bra skrevet. Vil bare tilføye et lite aspekt ved maskinspikring: Maskinspiker i dykkertformat er belagt med en type lakk som smelter pga. friksjon når man skyter stiften inn i materialet. Denne lakken stivner fort igjen og fungerer som lim. Sikkert noe som har prøvd å trekke ut en liten maskinspiker av mdf, kul umulig. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Januar 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2006 den knuser kansje atomene ja. flytter litt rundt på dem. endrer strukturen. men mdf er jo så ned brutte fibre fra før så de endrer seg ikke mye. mens en planke/ 2*4 er løsere i fiberen og vil endre seg mere. men de er fremdeles der så, det vil sprenge ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audioteam Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Var det nettopp ikke en tråd om det samme :) Bruker skruer og trelim, og som Tor sier stikksag fy fy, greit for å sage hull til bassene og terminaler . Men har kompressor så kansje jeg må invistere i pistol, høres jo mye morsommere ut . Mvh Siter Driver Audioteam . Leder i Acap . Agent for Ice Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VegardAa Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Ai ai, Thomas gutten har begynt :) Spiker/Skruer går vel for det samme, oppgaven de har er jo bare å presse materialet sammen inntil limen har tørket. Og 150 KG i vekter presser jo rimelig bra alene. Jeg brukte stikksag :S Men med glassfiber på insiden og utsinden blir kassa tett uansett... Må også takke sikaflex for en utmerket jobb :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eyzo Skrevet Januar 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Ai ai, Thomas gutten har begynt :) Spiker/Skruer går vel for det samme, oppgaven de har er jo bare å presse materialet sammen inntil limen har tørket. Og 150 KG i vekter presser jo rimelig bra alene. Jeg brukte stikksag :S Men med glassfiber på insiden og utsinden blir kassa tett uansett... Må også takke sikaflex for en utmerket jobb :) Endelig begynt ja.. :b Ja.. men det var nettop det ka som var best å bruke av spiker og skruer.. Men blir verre å få presset sammen når jeg skal begynne på selveste kassa.. Hvodan gjør dere det? får å presse sammen de forskjellige sidene på kassa.. Siter [-]00 Golf IV GTI Exlusive [-]91 BMW E36 318i [x]97 Renault Megane RN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VegardAa Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Skal du bare ha firkanta bokser? vist ikke må/burde du vinkle platene sånn det blit perfekt passform, sånn du slipper et glis mellom platene osv. Har du ikke skruer? Har 4 cm GIPS skruer her, tynne og sterke. De funker vel fint ( ? ).. Har mest troa på at skruer er best. Men om du spikrer sammen kassen, for så å legge vekter oppå igjen, så er det jo samme greia.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eyzo Skrevet Januar 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Skal du bare ha firkanta bokser? vist ikke må/burde du vinkle platene sånn det blit perfekt passform, sånn du slipper et glis mellom platene osv. Har du ikke skruer? Har 4 cm GIPS skruer her, tynne og sterke. De funker vel fint ( ? ).. Har mest troa på at skruer er best. Men om du spikrer sammen kassen, for så å legge vekter oppå igjen, så er det jo samme greia.. :) Heh.. har jo ikke skråvegg uten å skjære til vinkler :P Har fikset det.. er bare å sette sammen.. Men hvordan få presset platene sammen når jeg setter på bunn- å endeplater osv? Siter [-]00 Golf IV GTI Exlusive [-]91 BMW E36 318i [x]97 Renault Megane RN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianE30cab Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Hmmm... Så da vil det si att jeg kan bruke dykkert spiker til å montere sammen kassen? Hvilken lengde annbefaler dere ved bruk av 19mm MDF? Er Sikaflex godt nokk da? Håper på raskt svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Brukte sjøl maskin dykkert når jeg bygde kasse. Fikk 22mm vannfast gulvspon tilskjært etter tegning fra DLSbox96 hos en proff. Klinte på rikelig med hvitt trelim å skjøt det sammen med spikerpistol. ETTERPÅ forborret jeg og dro det hele sammen med sponplate skruer. Kunne formelig se limet tyte ut av fugene etterhvert som jeg dro i skruene. Derfor vil jeg anbefale å kombinere begge metodene: Lettere å få satt platene nøyaktig sammen med spikerpistol. (de flytter seg fort i forhold tilværandre når du fomler med forborring og skruing under sammenmonteringen) Å skru etterpå, trekker fugene sammen på en måte spikerne ikke klarer, noe som (sikkert) gir en sterkere limfuge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pondus- Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Hmmm... Så da vil det si att jeg kan bruke dykkert spiker til å montere sammen kassen? Hvilken lengde annbefaler dere ved bruk av 19mm MDF? Er Sikaflex godt nokk da? Håper på raskt svar! Har personlig aldri brukt pistol til å feste kasse med selv, men hvis jeg først skulle gjort det ville jeg heller brukt kramper. Kramper er som store stifter og vil ha bedre feste enn dykkert! Siter '04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel '98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt) '98 Audi A4 1,8T (solgt) '93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker) '86 Opel Rekord 2.2i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg