Gå til innhold

Problembarnet B230K

Ranger emnet


lars_b

Anbefalte innlegg

Etter ønske om en egen infotråd om B230K og dens problemer lager jeg nå en tråd med det jeg vet og mine erfaringer med denne motoren, andre får bare hive seg på, men kun relevante spørsmål og nyttig info.

 

Her er problembarnet, min første motor i 240`en

DSC00776.jpg

 

Denne motoren ble intodusert på sene 86modeller, men hovedsakelig kom den i 87 modellene av 240, 340 og 740. Den ble laget i en 2,0 og 2,3 liters verson. Mot slutten av 80- tallet ble kundene mer beviste og etterspørselen etter bensingjerrige biler økte i takt med stadig strengere utslippskrav. Volvo gjorde da et tappert forsøk på å lage en mer økonomisk forgassermotor, noe som ikke ble den store suksessen. Forskjellene fra A til K er ganske små. Elektronisk tenning, 2 spjels gasser og høyere komp ble løsningen. Forgasseren er en solex-cisac 2ports gasser. motoren fungerer jo, men forbruk og utslipp ble så å si det samme som A. Selv om krav om katalysator ikke kom før i 89, ble motoren byttet ut med B230F f.o.m 88 modellene. F-motoren ble revlusjonerende i forhold.

 

Siden tennings anlegget er elektronisk så er ikke mulighetene for justering store, og feilen skyldes skjeldent tenningsanlegget. Når det gjelder forgasseren er det mer som kan gå galt. Den er styrt av mange vakum ventiler. Bla gasspjeld 2 er vakumstyrt, hvis motoren begynner å fuske er det viktig å sjekke alle vakumslanger og koblinger, feilen ligger som oftes her, men etter mange år blir ting slitt og gasseren trenger ofte en komplett overhaling. Når en forgasser begynner å tulle skikkelig er det bare å sende den til overhalig, eller bytte til en annen.

 

En grei løsning på K problemene er å sette på A forgasser og tenning. Bare å bytte gasser med innsug, fjerne K ledningsnettet, bytte fordeler og montere A kabelnettet. Alt passer 100%. Dette er en kveldsjobb. (Jeg har 2 A- tenningsnett liggende for salg) K-gasserens vakumstyringer jobber sammen med tenninga og når dette begynner å tulle er du på tynn is.

 

Regelen er enkel. Så lenge K-motoren funker fint, så ligger man unna, begynner den å kødde bytter man til A forgasser.

 

 

Tekniske data

- 10,5:1 i komp

- 631 topp (IKKE 531)

- 631 toppen er helt flat, forbrenningskammeret sitter i stempelet

- Dersom regreim ryker er det stopp, ganske brå oxo ;)

- Elektroninsk tenning type Bendix (franskt system)

- Vanlig bunndel, med unntak av stemplene

- solex-cisac forgasser

- 116HK/192NM

- 129HK med K-kam (orginalt "trimsett")

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får vel slenge ut mine erfaringer med K motorer også.

 

Hvis tenningen begynner å kødde seg til etter at du har kjørt en liten stund og motoren er god å varm så er svinghjulsensoren sannsynligvis synderen. Det er lett å se at det er tenningen som fører til fusk hvis du har turteller. Turteller nåla vil "dette" ned når motoren fusker (dette forutsetter at problemet ligger i lavspent delen av tenningen, f.eks svinghjulsensoren).

 

B200K motoren kom i 360 og ikke i 340 og er ikke helt lik som B230K'en. Sitter også i 240 og 740. Den har en annen type forgasser (tror jeg) og den har 530 topp isteden for 5310.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er "trimsettet":

 

http://web.telia.com/~u24015005/Trimningssatser_Volvo_Original.jpg

 

V-kam og 130 HK

 

Det beste å gjøre med k-motorn er å sette lh-2.4 på den. Jeg kjører med innsprøytninga og tenninga fra 230FK (962 og 219) på min k-motor. (Hadde et lite uhell med fk-motorn). At volvo ikke beholdt denne motorn fra 89 og utover med innsprøytning fatter ikke jeg. Den drar helt nydelig fra 1500 - 5000.

 

Om man ser på andre bilmerker hadde de fleste med samme arrangement for kammen som volvo heron topper. Jeg tror det er bedre enn å ha badekar som forbrenningskammer slik som det er i andre volvo 8v toppene.

 

Det der med at det er en dårlig motor fordi at ventilene slår nedi når registerreima ryker skjønner jeg ikke. Den er jo bare å bytte hvert 5. år så slipper du det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars_:

Hei!

Har en B230K i min 87mod. 240 som begynner å kødde noe. Kan jeg bruke forgasseren og tenningssettet fra en B23A på denne motoren? Er vel en Pierburg 175CDUS.

Angående fordeleren. Er det bare å skru ut den som står i K-motoren og erstatte med den fra A motoren? I A-motoren har den vel en "aksling", mens i K-motoren er den "tom". Hva annet må byttes? Coil? Du skriver om tenningssett og ledningssett. Hva menes med det?

 

Vil overhale A-gasseren før skifte. Skal jeg kjøpe innsugspakning til K-motor eller A-motor?

 

Håper noen kan svare på dette. Hadde vært greit med en litt mer detaljert beskrivelse om forgasser og tenningsdel bytte. Gjerne med bilder. Hva kan fjernes av det vakuum-virrvarret som finnes i motorrommet mitt nå...etc.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

A-Gasser og 530 topp (som er høvla) Da blir det mere futt i sakene og da får du en god og fin motor :) Er og anbefale :) Har hatt problem 1 stk problembarn (b230k) hvor topp og gasser ble byttet ut :)

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel slenge ut mine erfaringer med K motorer også.

 

Hvis tenningen begynner å kødde seg til etter at du har kjørt en liten stund og motoren er god å varm så er svinghjulsensoren sannsynligvis synderen. Det er lett å se at det er tenningen som fører til fusk hvis du har turteller. Turteller nåla vil "dette" ned når motoren fusker (dette forutsetter at problemet ligger i lavspent delen av tenningen, f.eks svinghjulsensoren).

 

B200K motoren kom i 360 og ikke i 340 og er ikke helt lik som B230K'en. Sitter også i 240 og 740. Den har en annen type forgasser (tror jeg) og den har 530 topp isteden for 5310.

 

530 topp istedenfor 631, stemmer det ja..

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjør det. Det kan jeg si her og nå. Da jeg har allerede gjort dette :) Bilen gikk bedre enn org b230k motoren jeg har her hjemme som faktisk funker..

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å bytte både forgasser m innsug og el nett. det holder med å bytte forgasser og innsug, tenningen beholder du. Du kan derimot fjerne noe av EGR systemet ettersom du ikke får noe bruk for det.

 

Jeg har byttet over til 175cd gasser med innsug, har ikke noe problemer med tenning/el net i det hele tatt.

 

Det som regel blir slitt i disse gasserne er nål og sete og det får du kjøpt rep sett til, samtidigt så lønner det seg også sjekke ut mebran og stempel.

 

Jeg har hatt bilen nå i 5 år uten et eneste problem med motoren eller el.

bilen har nå pasert 300 000 og fortsatt så svikter den ikke :) bruker litt mye bensin men ellers ok. K motorene er gode motorer, får man problemer så fikser man problemet og ikke andre ting, er ikke altid det er motoren som er svaret :)

 

Har du problemer med en K motor så finn ut hva og hvorfor, fiks det og ha motoren enda lenger, er ikke værre enn det. det er plenty av slite deler og plenty av problemer, men problemer oppstår som regel av slitne deler, og hva gjør man da, jo man bytter dem ut. Det er et utrykk som sier at, ta vare på hunden din og du har en venn for livet, det samme gjelder en K motor, ta vare på den hehe

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble anbefalt av Volvo selv og ikke overhale k-gasseren pga det ville vært mye dyrere enn og kjøpe en a-forgasser og sette på.. Dette var råd fra Volvo selv :)

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår