Turbo_Dos Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 har kjøpt meg noen tåkelys som jeg tenkte jeg skulle monter Og som topic sier, Hvordan koble opp Tåkelys? er litt blank på elektro så tenkte jeg skulle spørre før jeg plasserte Hodet mitt i det elektriske lednings arkivet :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V940R6 Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Hei hei... elektrogeniet her:p eller ikke... emn ejg skal gi deg en fin forklaring på hvordan du skal kople tåkelys/grøftelys på bilen. Først nummerene du finner på releet sine stikker 30 : dette er batteri + ,husk sikring 85 : dette er for jording 86 : dette er for styrespenning 87 : til lyktene det finnes også en utgang som heter 87a ,men den er det som regel konstant spenning på. du tar en ledning og kopler mot parkeringslyset, du tar signal fra det venstre siden det er nærmest batteriet. Denne ledningen trekker du inn i bilen til en bryter og tilbake til releet sin stikke 86.(du kan også ta styrespenning fra selve lysbryteren hvis du gidder måle utspenning til baklys/parklys.) Så legger du opp hovedstrøm fra batteriet til releet. Denne koples mot stikke 30. en ide å ha så kort vei som mulig ,men husk sikring. Så kopler du jord mot stikke 85. Og til slutt kopler du lyktene på 87 ,husk jord på lyktene... Lykke til.. Siter 940 Taxi-Edition = B6304FS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 husk og litt dimmensjon på kablene! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 husk og litt dimmensjon på kablene! jeg er elektriker og rett dim er VIKTIG.. husk bryter på ekstralysene samt sikring på pluss inn;) Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr666 Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 2,5 mm2 holder lenge til 55w pærer. har det på mine, og funker fint som fan. Siter "kjør med vett, ligg bredt!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 1. tåkelys kobles som kjørelys sammen med parklys. dimming av kjørelys kobles om håndbremsen. 2. tåkelys kobles omvendt om nær/fjernlys som hindrer deg i å kombinere tåkelys og nærlys. Da er du klar til å kjøre lovlig og fornuftig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 eller så gjør du det på den "letteste" måten, med en sikring på kabelen fra batteriet, og rett på en bryter inne i bilen, så du selv styrer tåkelysene... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 eller så gjør du det på den "letteste" måten, med en sikring på kabelen fra batteriet, og rett på en bryter inne i bilen, så du selv styrer tåkelysene... Det er lite lurt!! om du kjører 2 x 55w, er det (55w * 2 ) / 12v = 9.16A. Å kjøre 9.16A på en vanlig bryter, er ikke så lurt :P Halogen lights, when operating at 100% voltage, produce 100% of the designed light output. At 95% of the voltage, the light drops by more than 15%; at 90%, it drops by a third! With a typical 12-volt system operating at 13.5 volts, loss of a mere 1.35 volts is 10%. Ikke bare at bryteren nok vil brenne etter en stund i bruk, men du får også et rimelig stort spenningsfall på den "omveien" strømmen må ta. (tap i kabel). Jo lengre kabelen er, jo tykkere må den være, for å klare å levere samme effekt. Det idèelle, er å kjøre styrestrøm via bryteren og kjøre skikkelig kabel som "kilde" og videre til pærene. ps. man vil få lys med "for tynn" kabel også, men det er ikke mye volt-"drop", som skal til for å miste 10-20% av lyset!!! husker ikke helt hva det var, menmener det var under 1 volt minsking som gir såpass med tapt lys. Var vel hella elns. som oppgav det for lenge siden. FIN SIDE MED FINE TEGNINGER ps!! prøv å unngå strømtyver og slikt jalla. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Hei hei... elektrogeniet her:p eller ikke... emn ejg skal gi deg en fin forklaring på hvordan du skal kople tåkelys/grøftelys på bilen. Først nummerene du finner på releet sine stikker 30 : dette er batteri + ,husk sikring 85 : dette er for jording 86 : dette er for styrespenning 87 : til lyktene det finnes også en utgang som heter 87a ,men den er det som regel konstant spenning på. du tar en ledning og kopler mot parkeringslyset, du tar signal fra det venstre siden det er nærmest batteriet. Denne ledningen trekker du inn i bilen til en bryter og tilbake til releet sin stikke 86.(du kan også ta styrespenning fra selve lysbryteren hvis du gidder måle utspenning til baklys/parklys.) Så legger du opp hovedstrøm fra batteriet til releet. Denne koples mot stikke 30. en ide å ha så kort vei som mulig ,men husk sikring. Så kopler du jord mot stikke 85. Og til slutt kopler du lyktene på 87 ,husk jord på lyktene... Lykke til.. koble via lysrelet? men er ikke den alerede opptatt? hehe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 koble via lysrelet? men er ikke den alerede opptatt? hehe... Idèllt sett, kjøper du to slike: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=77417 Så kobler du de der du hadde H4 lyktene dine. Du stjeler altså styrestrøm ut fra de også! ps. husk at du må kjøre parvis med relèer, for å ikke få frem "ødelagt pære" lyset ditt. (styrestrøm trekker bittelitt). Sånn som det virker da,er at volvo originalrelèene bare kjører styrestrøm frem til de nye relèene dine. Så du får en meget kort strømvei, med tykke kabler. Da får du alle spenningen du trenger, som igjen gir deg en god del mer lys, selv med originale pærer! du slipper også å bytte lysbryteren i dashboardet så ofte :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Dabutcher, dette var ment som den letteste måten å koble opp på, som har noen ulemper, og det med relè er det andre måten å koble på, som funker greit... at bryter`n vil brenne opp, har ikke skjedd med meg på de 3 årene j har hatt ekstralysene (tåkelysene) slik... men på 1000-meterene, har j alltid brukt relè... sikkert noen som har opplevd noe annet... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 må bare huske at det er 55w som er lovelig å bruke i kurvelys som i 1000meteringer... SELV om man får kjøpt 100w osv... samt at det skal være "godkjente" pærer/lykter.. Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 må bare huske at det er 55w som er lovelig å bruke i kurvelys som i 1000meteringer... SELV om man får kjøpt 100w osv... samt at det skal være "godkjente" pærer/lykter.. Ja, samt det er regler om hvor mye LUX du får ha. du kan ikke hive på så mye lys du vil i fronten... ekstra relèer, vil gjerne gi 10% ekstra lys, mindre slitasje på originale brytere, etc. samt det koster ikke all verden. bare ikke kjøp jalla-relèer, tynne ledninger, etc. Aller helst, lodder du sammen alle punkter, istedenfor kabelsko, da hver eneste kontakt/bryter/kabelsko gir deg spenningsfall. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Ja, samt det er regler om hvor mye LUX du får ha.du kan ikke hive på så mye lys du vil i fronten... ekstra relèer, vil gjerne gi 10% ekstra lys, mindre slitasje på originale brytere, etc. samt det koster ikke all verden. bare ikke kjøp jalla-relèer, tynne ledninger, etc. Aller helst, lodder du sammen alle punkter, istedenfor kabelsko, da hver eneste kontakt/bryter/kabelsko gir deg spenningsfall. jeg anbefaler rele på "alt" ekstra" man kobler på bilen.. jeg koblet opp rele på hornet og ble spurt på av en som jobber på et verksted om jeg hadde montert kompressorhorn :wonder Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 jeg anbefaler rele på "alt" ekstra" man kobler på bilen.. jeg koblet opp rele på hornet og ble spurt på av en som jobber på et verksted om jeg hadde montert kompressorhorn :wonder ja, men man tjener faktisk lys på å koble relè mellom de originale H4 pærene og volvo sitt originale relè. eneste nedsig, er at man mister "pære trasig" lyset. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.