mariu$ Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Hva er det egentlig som bestemmer hvor lavt en motor kan gå uten å stoppe ? er det en gylden regel at jo mer volum jo saktere kan den gå med tanke på at busser ligger på 400rpm på tomgang Siter Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Det hjelper med litt mer roterende masse. Store tunge svinghjul, eller rett og slett mange store stempler etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Problemet ser ut til å være med oljepumpa. På lavt turtall pumper de praktisk talt ingenting, mens de må for en hver pris unngå kavitasjon på høyere turtall. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Hva er det egentlig som bestemmer hvor lavt en motor kan gå uten å stoppe ? er det en gylden regel at jo mer volum jo saktere kan den gå med tanke på at busser ligger på 400rpm på tomgang 400rpm tror jeg ikke du finner i en bil, men i diesel/råolje maskinene i store båter er det ikke uvanlig at det er godt over rødlinja. Den laveste jeg har sett i bil er Ford's V8 fra slutten av 50-tallet, med 600rpm tomgang. Kunne sette en tier på høykant oppå luftfilteret mens den gikk. Det som bestemmer dette er vel stempelhastigheten. En motor med lang slaglengde har høyre stempelhastighet enn en med kort slaglengde, og kan da muligens klare seg på lavere turtall. Vekten på massen i bevegelse har nok også innvirkning her (Momentbygging). Men dette begrenser også maks turtall, da stempelene beveger seg raskere, og blir utsatt for mere belastning, i motor med lang slaglengde kontra en med kort. Samtidig blir også vekten høyere i råder og veiv, og det er heller ikke særlig givende hvis turtall er målet. Oljetrykket er egentlig ikke så veldig vanskelig å regulere, de fleste er har en oljetrykkregulator. Og pumper som er kapable til å levere trykk på lavt turtall og overleve høyt er ikke noe problem. Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 Oljetrykket er egentlig ikke så veldig vanskelig å regulere, de fleste er har en oljetrykkregulator. Og pumper som er kapable til å levere trykk på lavt turtall og overleve høyt er ikke noe problem. Jeg må vel kanskje si meg litt uenig, da relief-ventilen ikke hjelper mye imot ei oljepumpe som er under full kavitasjon; oljen blir pisket til skum og densiteten faller ned mot 0. Kommer da dette skummet til f. eks. et rådelager er havari et faktum. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 400rpm tror jeg ikke du finner i en bil, men i diesel/råolje maskinene i store båter er det ikke uvanlig at det er godt over rødlinja. Råoljemotorer er vel neppe produsert etter 1930-antar du prøver å skrive om tungoljedrevne motorer? Store skipsdiesler kan gå ufattelig sakte, laveste jeg selv har fått til er 11-12rpm, dette på en Sulzer RTA-motor på 35000hk. Her har en da naturligvis ikkke noe problem knyttet til kjøling og smøring siden pumpene er elektrisk drevet. Grovt sett er det størelsen på roternede masse, i praksis svinghjulsvekt, som avgjør hvor sakte en motor kan gå. For motorer med påhengte pumper vil selvfølgelig kjøling og smøring være en faktor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Jo fler stempler/sylindre man har, jo lavere tomgang kan bilen ha uten at den jukser :) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mariu$ Skrevet Januar 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 så da burte bugatti veyron med w16 klare lavere turtall en det en 5`r ville klart ? Siter Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Ja egentlig, men det kommer jo også ann på hvordan elektronikken er stilt inn til å styre motoren, om den skal gå økonomisk eller alltid være klar for action, liksom :) Hvertfall, jo fler stempler det er, jo mindre dødtid mellom gangene ett stempel "tenner" = jevnere gange på lave turtall. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 masse stempler=stor roterende masse, men fremdeles har svinghjulet mest å si! Tenk feks på en semi-diesel motor, ikke uvanlig med 1 sylinder og svinghjul på over et tonn på slike! Store semidieseler har forresten en nydelig lyd-og de blåser røykringer! Edit: har du mange nok sylindere trenger du igrunnen ikke svinghjul (teoretisk da selvfølgelig!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 masse stempler=stor roterende masse, men fremdeles har svinghjulet mest å si! Tenk feks på en semi-diesel motor, ikke uvanlig med 1 sylinder og svinghjul på over et tonn på slike! Store semidieseler har forresten en nydelig lyd-og de blåser røykringer! Edit: har du mange nok sylindere trenger du igrunnen ikke svinghjul (teoretisk da selvfølgelig!) Rekti rekti ma friend Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mariu$ Skrevet Januar 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 si at den motorsaga jeg har liggende i boden uten sverd ligger på 1700 før den dør ut på tomgang , hvis jeg sveiser på 40 kg svinghjul vil den da klare mye lavere turtall selv om det kun er 1 sylinder ? Siter Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 40 kg var litt drøyt, men i teorien ja Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.