Gå til innhold

Plassering av dumpventil

Ranger emnet


Orjuz

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei..

Plassering av dump ventil. Dette er diskutert at og fram og opp og ned.

Kanskje vi skulle prøvd noe nytt?

Her er en teori eg har tenkt å prøve, kanskje den er gammel?

Starter på spjeld siden på innsug siden den må være laget og stilt slik at den stenger helt når gasspjeld er stengt. Må ta in luft etter spjeld for tomgang og når gasspjeld er stengt.

Stor volum intercooler, så en ventil som stenger når man slipper gassen, da er kluet å

Ha dumpventil så nær turbo som mulig, når gass spjeld stenges så åpner dumpventil

som er plassert så nært turbo som mulig og samtidig så stenger tilbakeslagsventilen som står nært dumpventil. Det som forhåpentligvis vil skje er at turbo trykket vil stå konstant i intercooler og frem til

gasspjeld, resultatet blir en utrulig respons når du gir gass for da har du turbotrykk

med en gang.

 

Hva trur dere?

 

Mvh

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du sier øyvind høres jo ikke urimelig ut, hverfall ikke i teorien..men hvorfor ikke bare drite i dumpen egentlig? da har du også fullt trykk hele tida under girskifte og er klart til nytt pådrag, okei turboen holder kansjie ikke FULLT like lenge, men hvor mange år er planen å ha denne bilen/motoren? om noen bygger en VÆRST motor til bruk på bane o.l. i løpsammenheng, så blir jo delene HVERTFALL bytta ut med korte intervaller!

 

men alle får jo gjøre som de vil, men hele dump greiene begynner å bli litt oppbrukt les: kjedelig i mine øyne..så er ikke i tvil om hva jeg skal gå for hvertfall når den tid kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor ikke bare drite i dumpen egentlig? da har du også fullt trykk hele tida under girskifte og er klart til nytt pådrag

Du har jo ikke fullt trykk ved neste pådrag uten dump fordi du vil jo bremse turboen med alt det trykket du ladet før du gikk av gassen, når plutselig gass spjeldet lukker og lufta møter en vegg. Hadde du hatt en avlastningsventil der da kunne turboen spinne fritt og og ventet på eksostrykk ved neste pådrag. Å kjøre med org resirk ventil er jo ikke akkurat gunstig det heller, er bedre å dumpe lufta da... Den lufta som resirk ventilen fører over til luftfilteret igjen, er jo vært imellom turboen en gang, ergo den er varm, når du skal ha den imellom der igjen vil den bli enda varmere; varmere luft=mindre effekt!

Den teorien som oyvind ludvig otterlei nevnte her, den hang jeg ikke helt med på :P

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med aa ikke ha noen utvei for lufta naar spjeldet er stengt vil faare til compressor surge. Dette gjor at compressor bladene ikke faar noe luft aa jobbe med. Lufta som treffer spjeldet vil vel snu og dra mot eneste utgang, og det er ut gjennom kompressoren, dette vil bare fore til mere lag. akkurat dette "sliter" de med paa gassturbinmotorer paa fly ogsaa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette blir nå diskutert på forumet, Teknisk. Tråden kaller eg Turbomotor med

respons.

Prinsippet er å holde turbotrykket i intercooler og fram til gasspjeld,

samtidig som vi dumper lufften så nært turbo som mulig.

Og da ha en stor tung turbin og kompressor som står og spinner og produserer

luft mellom giring.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke fullt trykk ved neste pådrag uten dump fordi du vil jo bremse turboen med alt det trykket du ladet før du gikk av gassen, når plutselig gass spjeldet lukker og lufta møter en vegg. Hadde du hatt en avlastningsventil der da kunne turboen spinne fritt og og ventet på eksostrykk ved neste pådrag. Å kjøre med org resirk ventil er jo ikke akkurat gunstig det heller, er bedre å dumpe lufta da... Den lufta som resirk ventilen fører over til luftfilteret igjen, er jo vært imellom turboen en gang, ergo den er varm, når du skal ha den imellom der igjen vil den bli enda varmere; varmere luft=mindre effekt!

Den teorien som oyvind ludvig otterlei nevnte her, den hang jeg ikke helt med på :P

 

det virker jo som om du er rimelig sikker på denne teorien din, men si meg en ting, åssen dump bruker gutta i rally bilene sine? må jo være en type som gir bra med effekt eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker jo som om du er rimelig sikker på denne teorien din, men si meg en ting, åssen dump bruker gutta i rally bilene sine? må jo være en type som gir bra med effekt eller hva?

De bruker vel ikke dump? Kjører vel med antilagg og dogshift kasser....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er det som er poenget.

Når man plaserer dump nært turbo, og man har en tilbakeslagsventil som stenger for

luft å strømme tilbake til turbokompressor.

Da vil vel turbo spinne uten å få motstand?

Trur eg.En teori.

Eg er vel litt for optimistisk når det gjelder den teorien med at de trykket

som da vil stå i intercooler og rør fram til gasspjeld vil hjelpe noe på

respons.

 

Men men

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre med org resirk ventil er jo ikke akkurat gunstig det heller, er bedre å dumpe lufta da... Den lufta som resirk ventilen fører over til luftfilteret igjen, er jo vært imellom turboen en gang, ergo den er varm, når du skal ha den imellom der igjen vil den bli enda varmere; varmere luft=mindre effekt!

 

Du har rett i at denne kan være varm, og varme er uønsket her, men siden det er slik at dumpventilen skal være så nærme spjeldet som mulig, så er den dermed etter intercooleren eller chargecooleren, og om disse enhetene har stor nok virkning så skal man ikke se bort ifra at trykklufta blir like kald som temperaturen utenfor en varm sommerdag. Og det er jo akkurat lufta ute en varm sommerdag som blir sugd inn i turboen igjen. Skulle likt å sett noen kurver på dette på en bil som hadde en kjøler med god virkningsgrad. En fordel med resikulerende ventil er jo at den skyter lufta tilbake inn i turboen, og kan teoretisk la turboen få opprettholde noe mer hastighet.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med resikulerende ventil er jo at den skyter lufta tilbake inn i turboen, og kan teoretisk la turboen få opprettholde noe mer hastighet.

Sliter ikke det mer på turboen? er ganske nytt for meg det med turbo osv men jeg har lest et sted at da blir turboen utsatt for 70 % mer slitasje ved resilkulerende ventil.

vil bare få en klarhet i dette :)

 

hvordan er det foresten med og uten dumpventil når det gjelder automat gir?

 

Og hvis noen her tror de vet mye om turbo kan de jo sjekk denne turbo testen

Turbo iq test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at denne kan være varm, og varme er uønsket her, men siden det er slik at dumpventilen skal være så nærme spjeldet som mulig, så er den dermed etter intercooleren eller chargecooleren, og om disse enhetene har stor nok virkning så skal man ikke se bort ifra at trykklufta blir like kald som temperaturen utenfor en varm sommerdag. Og det er jo akkurat lufta ute en varm sommerdag som blir sugd inn i turboen igjen. Skulle likt å sett noen kurver på dette på en bil som hadde en kjøler med god virkningsgrad. En fordel med resikulerende ventil er jo at den skyter lufta tilbake inn i turboen, og kan teoretisk la turboen få opprettholde noe mer hastighet.

Ja, stemmer det at den skal være så nærme der så mulig, uten at jeg har testa eller skjønte helt den teorien til oyvind ludvig otterlei.. Men når jeg sa dette så tenkte jeg jo seffølgelig på orginalmontering, åssen det blir ellers kan jo sikkert diskuteres.. Men jeg er fortsatt tilhenger av åpen dump.. Jeg ville ikke tru at du greide å kjørle så mye, men alt er jo relativt...

Men når du skal ha den lufta inn på turboen igjen, kjører du den inn etter kompressorhuset, så er du jo like langt... Kjører du inn på sugesia, så vil jo ikke det trykket kunne hjelpe til å få turtal på turboen, da vil du jo bare blåse lufta omvendt vei ut luftfilteret... Dette må du forklare nøyere! =)

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår