volvokvaløya Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 lite moment i forhold til effekt? jeg har målt 230hk og 367nm på hjulene. er dette lite dreiemoment i forhold til effekt?? utover det så er det stort sett "trimmeren" som bestemmer hvordan kurvene blir, og mange vil bare se maks hester og dermed får dritt dårlige kurver. På en volvo så er det større kubikk på motoren som også utgjør en del mer effekt. stort sett så er det jo 2.1 og 2.3litere som brukes hos volvo. Ok,det er brae tall det da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Synes det er mange som ligger på 500-600hestekrefter og på ca 500 nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cosworth Askøy Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 en cosworth på 400hk bør ligge på en rundt 520-540nm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cosworth Askøy Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 da funker denne skikkelig og du har da fått deg en bil som kjører fra det meste av disse med både 6- og 700hk :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 vel, bør ligge på, dette kommer mye ann på tenning, hvor stor turbo, bensintrykk, kammer osv. [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 http://videos.streetfire.net/search/cosworth/1/87d6cda3-3df4-4425-b481-7cfb2bed28e0.htm :D Jordebil! Gjør nesten litt vondt å se på men... However.... når en ser biler som denne i aksjon... hvordan kan man unngå å nyte synet (og lyden)??? http://videos.streetfire.net/search/cosworth/2/9ba2ba06-2fb6-4060-a54f-eb8efba7ca07.htm Yum yum.... Og Opel? tjo... er ikke mindre morro dette sikkert: http://videos.streetfire.net/search/Calibra/0/7b7b8909-880b-488f-a5f4-6d28e61c78aa.htm Her er en norsk en : http://videos.streetfire.net/search/Calibra/0/acf7031b-c2aa-4d1d-8088-d427812b9c46.htm nr 2: http://videos.streetfire.net/search/Calibra/1/b0162fa8-893a-4afd-bb98-51031a20bd7f.htm :) sistnevnte hadde vel ca 320hk på hjula og dårlige tennplugger:P Sikkert bytta rådebolter og :boxers Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 http://videos.streetfire.net/search/cosworth/1/87d6cda3-3df4-4425-b481-7cfb2bed28e0.htm :D Jordebil! Gjør nesten litt vondt å se på men... However.... når en ser biler som denne i aksjon... hvordan kan man unngå å nyte synet (og lyden)??? http://videos.streetfire.net/search/cosworth/2/9ba2ba06-2fb6-4060-a54f-eb8efba7ca07.htm Yum yum.... Og Opel? tjo... er ikke mindre morro dette sikkert: http://videos.streetfire.net/search/Calibra/0/7b7b8909-880b-488f-a5f4-6d28e61c78aa.htm Her er en norsk en : http://videos.streetfire.net/search/Calibra/0/acf7031b-c2aa-4d1d-8088-d427812b9c46.htm nr 2: http://videos.streetfire.net/search/Calibra/1/b0162fa8-893a-4afd-bb98-51031a20bd7f.htm :) sistnevnte hadde vel ca 320hk på hjula og dårlige tennplugger:P Sikkert bytta rådebolter og :boxers lurer på hvordan girkasse som satt i den første opel filmen.. Den så ut til å tåle litt juling.. For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 en cosworth på 400hk bør ligge på en rundt 520-540nm. nå er det vel helt opp til motorbygger om hvordan han vil ha moment kurven og effekt kurven. NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 nå er det vel helt opp til motorbygger om hvordan han vil ha moment kurven og effekt kurven. Du vil vel bestandig ha mest mulig moment, men noen ganger må man vel gi slipp på noe for å oppnå hk antallet man skal ha. Lett måte å si det på. hk er farten du treffer autoværne med og nm er hvor mange meter du klarer å dra med deg av det.. men for å være litt seriøs så finnes jo formler for alt da.. Effekt = Kraft x Vej hk = Nm x rps x 2pi x 1360. For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 hehe, fin formel. hk i bilen min ved 3000rpm= 222Nm*50rps*2pi*1360=94850965,4 watt da eller? Formelen jeg har lært å bruke: hk*(746W/1hp)= antall W w(vinkelhastighet)= (x rpm/1min)*(2pi/1rev)*(1min/60sek) = antall rad/s Sammenhengen er: dreiemoment=effekt/vinkelhastighet Altså: Effekt=dreiemoment * vinkelhastighet for min bil: w(3000rpm)=314,16 rad/s effekt= 222Nm * 314,16 rad/s =93,5hk @ 3000 rpm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cosworth Askøy Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 synes denne formelen er lettere: moment (ft/lb) x turtall / krysningspunkt (5252) = effekt. 163,78ft/lb x 3000 / 5252 = 93,555246763137852246763137852247 :) kan også brukes med NM: moment (NM) x turtall / krysningspunkt (7000-ett eller annet) = effekt kan også snu denne formellen for å finne momentet ved kjent effekt. :D Mark1: stort sett reduseres momentet pga driveret. vanlig regel er at en skal ha like masse ft/lb som hester, dvs 300hk = 300ft/lb, 400hk = 400ft/lb. Men det finnes aldri regler uten unntak, men følger du denne regelen så vil du se at du gjerne ikke trenger mer enn like over 500hk for å kjøre fra jesusbiler som Hafseng sin. Du må jo selvsagt følge opp med girkasse som er like kjapp å gire med. hehe Denne regelen brukes mye av Bayjoo i england og du kan jo se hvor jæ*** mye bedre hans biler går enn de som har 100hk mer som bygger mye effekt med forholdsvis lite moment. :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Jada er veldig enig med deg at hk jaget vi har i norge om dagen faktisk fører til at man får svakere motorer. Men man kan ikke få det ene uten å gi slipp på det andre, skal man ha masse moment må man gi slipp på toppfart og mye turtall, men skal man ha en bil man skal suse forbi 250kmt med så må man ha hester. Så derfor jeg sier at det er helt opp til motorbygger om hvordan han vil ha motoren, enten det er 350hk/800nm eller 800hk/600nm f.eks. NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 ja takk begge deler: klypen: 779,5hk @ 7000rpm 867Nm @ 5600rpm (almost 640lb/ft) (tok sitat fra fmcn) VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 lurer på hvordan girkasse som satt i den første opel filmen.. Den så ut til å tåle litt juling.. F28 kanskje... :) Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Jada er veldig enig med deg at hk jaget vi har i norge om dagen faktisk fører til at man får svakere motorer.Men man kan ikke få det ene uten å gi slipp på det andre, skal man ha masse moment må man gi slipp på toppfart og mye turtall, men skal man ha en bil man skal suse forbi 250kmt med så må man ha hester. Så derfor jeg sier at det er helt opp til motorbygger om hvordan han vil ha motoren, enten det er 350hk/800nm eller 800hk/600nm f.eks. Du prater jo ihvertfall bare tull.. HK er jo et resultat av moment og turtall.. Skal man ha 350hk/800nm så har man en helt idiotisk ladetrykkskurve, eller en restriktor... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg