Gå til innhold

Hva må jeg se etter???

Ranger emnet


olemoda

Anbefalte innlegg

Det har vært sveiset litt rust før, men bare et lite punkt i bagasjerommet.

Men han hadde ikkje tid eller penger eller utstyr til å holde på med det sjøl.

Men som sagt, det er jo en del rust på den.

Det går vel ann å skjære ut plater og sånn i bagasjerom og sette inn nye vel, der det er mulig??

mig/mag, er det et must? har elektrode sveis.

Bilen står ute, men ikke vinterkjørt siste årene og motoren overhalt for 4 år siden

Nissan 200sx 1990.

X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler)

X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det har vært sveiset litt rust før, men bare et lite punkt i bagasjerommet.

Men han hadde ikkje tid eller penger eller utstyr til å holde på med det sjøl.

Men som sagt, det er jo en del rust på den.

Det går vel ann å skjære ut plater og sånn i bagasjerom og sette inn nye vel, der det er mulig??

mig/mag, er det et must? har elektrode sveis.

Bilen står ute, men ikke vinterkjørt siste årene og motoren overhalt for 4 år siden

Er bilen EU-godkjent? Hva skal du gi for den? Rust i bærende konstruksjon er noe drit og koster mye penger hvis du får noen til å gjøre det eller mye svette og tid hvis du gjør det selv..

 

Skader ikke om du legger ut noen bilder her.. Lettere for oss å bedømme bilen, kontra prisen..

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært sveiset litt rust før, men bare et lite punkt i bagasjerommet.

Men han hadde ikkje tid eller penger eller utstyr til å holde på med det sjøl.

Men som sagt, det er jo en del rust på den.

Det går vel ann å skjære ut plater og sånn i bagasjerom og sette inn nye vel, der det er mulig??

mig/mag, er det et must? har elektrode sveis.

Bilen står ute, men ikke vinterkjørt siste årene og motoren overhalt for 4 år siden

 

Å skjære ut plater i bagasjerom, gulv osv og deretter sveise inn nye er vel den letteste delen av rustsveisingen fordi det ikke er de kravene til finish der. Men også på de stedene må selvsagt sveisen være bra, ellers sprekker det opp igjen. Og området må behandles korrekt etterpå for å unngå at det reparerte området blir en rustfelle.

Elektrodesveis på bil kan du bare glemme. Ok kanskje litt på de groveste rammekonstruksjonene dersom det er rust på slike steder. Men å sveise tynnplate på 1-1,25 mm med elektrode er sjanseløst. Varmeutviklingen blir altfor stor.

La dette prosjektet fare.

Prøv å smøre deg litt med tålmodighet, kutt ut noe av "tullet" du bruker penger på, legg noen kroner til side hver måned. Om etpar år er du mye bedre rustet til å gå i gang med noe lignende.

 

Å starte med en slik bil + tom lommebok er garantert fiasko. Selv det som er billig er ikke gratis. Dermed står du fast for den minste "lille" utgift som bytting av sveisegass flaske, en vinkelsliper som svikter, noen deler du trodde du kunne reparere, men som du likevel må kjøpe, osv osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilder må du legge på en ekstern server, å linke hit etter du har lastet de opp på den serveren. prøv photobucket.com f.eks.

 

tilbake til bilen, hør på det Hot Rod sier. han har vert i gamet lenge. Og en annen ting, har du jobb? Bil koster penger, det veit jeg av egen erfaring, har du ikke penger stopper det faktisk helt opp, man gidder ikke gjøre så mye av det som er gratis lenger heller fordi etter du har gjort det som er gratis kommer alltid utgiftene.

 

Er dette den første bilen du tenker deg å kjøpe. altså den første du er int. i? å stole på "det første og det beste" uttrykket funker skjelden bra. Vet ikke hvorfor, men det er mulig det har noe med at man har så lyst på bil den første gangen man skal hansle noe selv at man blir helt blind.

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er eu godkjent og han skal ha 50-55000 for den.

Mig og mag har vi på skolen, men tror neppe jeg får brukt tid på skoen til å sveise på bil. eg får ikkje til å legge inn bilde

Du kan få en så og si rustfri bil til 50k hvis du leter litt.. Men hvis det er amerikaner du på død og liv skal ha så vet ikke jeg om dette er bra pris eller ikke..

Du kan maile bilde til andtho@teamsideways.com så skal jeg legge dem ut for deg..

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk en del bilder til i ettermiddag og tror neppe dette vil gå.

Heller har jeg ikke fått låne penger heller, så det får nok bli en annen gang. men amerikaner som første bil? åjada d ska d nok bli;)

Nissan 200sx 1990.

X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler)

X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest selvsagt det er helt topp at du vil ha en ameirkansk bil, siden jeg er svak for de bilene selv. Dessuten er vi jo en utdøende rase med totalt ufornuftige folk som vil holde på med slike biler;)

 

I motsetning til hva mange tror, er ikke en amcar nødvendigvis et dyrt objekt å starte på. Slitedeler er som oftest billigere til en Chevrolet fra 1980 enn til en BMW eller Toyota fra 1980. For ikke å snakke om at delene er mye lettere å få tak i!

Men man må selvsagt vite hvilken modell man ser etter.

Å få tilbake pengene man har lagt ned i bilen ved et videresalg er problematisk. Kjøper man en billig bil, betyr det at den ikke er så populær. Dermed stanger den i taket prismessig ganske kjapt.

Modeller man kan forvente å få mye for ved et videresalg, vil også koste mye som objekt, så dette følger hverandre.

 

Amerikanske biler med noen år på baken er lette å skru på. De tekniske løsningene er enkle og det er god plass.

Det vi kaller "ekte amcars" og som er laget frem til slutten på 70 tallet har 1,25mm karosseriplater. Nyere biler har 0,9mm ihvertfall på tak, panser ol.

Vet ikke hvordan det er med modeller som Trans Am og Camaro. Disse gikk jo uendret fra midten av 70 til slutten av 80 åra. Mulig de har 1,25mm alle sammen.

Poenget er at 1,25mm plater er uendelig mye lettere å sveise i enn 0,9mm.

 

Så en amerikansk bil er slettes ikke noe dumt valg som mekke objekt. Men vær våken, meld deg inn i en klubb, treff folk med peiling.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er eu godkjent og han skal ha 50-55000 for den.

Mig og mag har vi på skolen, men tror neppe jeg får brukt tid på skoen til å sveise på bil. eg får ikkje til å legge inn bilde

 

Jeg kjøpte bilen min for 2000 spenn. Nuff said!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen her var jo EU-godkjent da.. ;P

Dessuten så koster 1500 kilo med kvalitetsstål litt mer enn 800 kilo aluminiumsfolie ;)

 

Med så mye rust er det nærmest utenkelig at den var EU-ok. Min fikk 2er feil pga rust i bærende karosseri. Og da snakker vi ikke om i gulvet, men i skjermkanten.. Det var alt de så.

1500 kilo er bare møkk.. 800 kilo derimot, lavt bensinforbruk, OG morsomme egenskaper! Nå veier den 780 da :P

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mye mas om bensinforbruket på amcars, og selvsagt bruker de mer enn asiatiske mopedbiler med motorvolum som en brusflaske.

Men de trenger ikke å bruke mer enn en Volvo 240, gammel BMW 528, MB 230 osv.

 

Helt nye biler bruker svært lite bensin. Selv biler med brukbart store motorer. Men her snakker vi om mekkeobjekter/biler til under 50.000kr, ikke sant?

Og hvem i all verden bryr seg om en hobbybil bruker 0,9 eller 1,2L pr mil?

Kjør 1 GT-runde mindre pr kveld da vel.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår