Gå til innhold

Bomstasjoner og atter bomstasjoner

Ranger emnet


LeifErlend

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er prinsipielt imot bomringer, det er en fantasiløs måte å kreve inn skatt på. Det er trafikkfarlig, irriterende og dyrt å administrere. Bilbeskatningen er kanskje høy nok som den er.

 

Men vi må finne oss i å betale for oss. Oljefond eller ikke. Det koster å ha nesten gratis sykehus, skoler, trygder og andre velferdsordninger. Løft blikket litt, se på hvordan de fleste andre på kloden har det. Vi har mye å være glade for.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det koster mye å drive et land .. og hvis du lurer .. oljefondet rekker bare til 2-3 år slik det er i dag (ja .. statsbudsjettet er på så mye/ja oljefondet er så lite)

 

Hvordan i gran skauen klarer sverige med dobbelt så mange innbyggere som det er i norge å forsørge seg både med laaaangt mindre avgifter og bomstasjoner?!

XOpel B Ascona 1979 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for alle som skriker .. bare de 2 siste ukene har MANGE bommer forsvunnet (bomringen i Trondheim)

 

og jeg ville gledlig ønskt en nedgang i trafikken rundt sandefjord-tønsberg velkommen (og tønsberg har bomring)

 

haha!! Det kommer 6 nye bommer sør for trondheim (3 nord og 3 sør for støren) Det var kun 1 bom som forsvant i trondheim!

XOpel B Ascona 1979 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i gran skauen klarer sverige med dobbelt så mange innbyggere som det er i norge å forsørge seg både med laaaangt mindre avgifter og bomstasjoner?!

 

Sverige har stooor utenlandsgjeld, Norge har ingen.. Sverige har større inntekter på de fleste andre felt, unntatt oljen( naturligvis), enn det Norge har.

 

Edit: Leif tok seg en tur..

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i gran skauen klarer sverige med dobbelt så mange innbyggere som det er i norge å forsørge seg både med laaaangt mindre avgifter og bomstasjoner?!

de har skandiavias høyeste skattenivå ..

de har også dobbelt så mange som betaler skatt ..

(dobbelt så mange mennersker betyr IKKE dobbel utgift fra staten)

de har også mye større industri (bla bikeksport) (som nevnt i en annen tråd)

de har også (som nevnt tidligere) utenlandsgjeld.. vi ble kvitt vår gjeld på 80tallet, mens de betaler fortsatt ned på sin (og den er STOR)

Svenskeland sin gjeld er på $66.5 milliarder (gidder ikke regne om)

(og ja .. de skylder OSS penger :P)

og statsbudsjettet demmes er ca 25% mer enn vårt..

så de har minder i statsbudsjettet pr inbygger enn norge..

og så kan man spørre seg .. er det en grunn til at osle er bebodd av samer, pakistenere og SVENSKER! *da da da dam*

 

skal ikke overdrive

MEN! gjennomsnitlig tjener en normann 38% mer enn en svenske .. (vet ikke om det er før eller etter skatt, noe sier meg det er etter)

 

det koster MYE å drive et land .. det er noe FRPere ikke har fått inn i huene sine..

(hey det var ikke jeg som dyttet dette over til en FRP vs sunnfornuft tråd :P)

 

PS: det er kunn 2 av GDPlistene vi ligger på topp (andre, bare slått av Luxembourg)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste måten å inndrive inntekter til veibygging hadde vært økning i drivstoffavgifter.

Da kunne de fjernet bommene, fjernet årsavgift og redusert kraftig i engangsavgiften.

 

Resultat?

 

-Nyere, sikrere biler med lavere forbruk

-Folk hadde kjørt litt mindre.

-Mindre kø

 

Selvfølgelig måtte transportnæringen og kollektivtrafikken vært unntatt ekstra drivstoffavgifter for å holde utgiftene nede.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til mitt forrige innlegg:

 

De har hatt forhøyet drivstoffavgift istedenfor bompenger i tromsø i noen år...

Såvidt meg bekjent har dette fungert fint med tanke på innkreving. Samt at de som har brukt veiene har betalt for dem.

 

Om noen som bor nordpå har en eller annen oppfatning eller mening om det, så spytt ut! ;)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerte på ang. svenskebommen var at bilistene selv måtte gjøre opp for seg på et senere tidspunkt. Hvordan i huleste skal man administrere dette?

 

ahh lissom asså .. vet du ikke det ass :P

de tar bilder av skiltene hvr gang du passerer også sender de regning når de har bygget seg opp litt ..

identisk med hvordan vi gjør det her i landet på automatiske bomstasjoner

(eks bomringen i tønsberg og mange mange andre)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår