Gå til innhold

MA Audio HK 4000D (bilder)

Ranger emnet


Gravstein

Anbefalte innlegg

Ser ut som en forsterker som leverer mye strøm. og trøkker bra.

 

Totalt uinteresangt for meg.

 

 

Ser ikke kosen ved og kjøre rundt med ett lydtrykk på 140 DB+

 

Da vil jeg heller ha levlig lydtrykk og highend lyd.... vel kanskje ikke for highend da.

liker meg ikke når det blir for klinisk :)

Men de fleste ser nok poenget mitt.

 

Gjør ingen ting om det trøkker. Men litt kvalitet er greit.

Siden det er en klasse D. Så kan den sikkert spille fint..

Men slikt må en jo høre. ser jo ikke det på bildet.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skyt meg hvis jeg tar feil, men at det er en klasse D gjør vel ikke at den spiller finere? (hvis det var det du mente)

 

En klasse D forsterker er mer effektiv (mindre går tapt i varme).

 

Ellers er har jeg ofte sett at klasse D har mindre signal/støy forhold og de er kun ment til bass.

 

Skal du ha noe som spiller pent så er det mange som foretrekker klasse A.

 

Meningen er jo ikke å kjøre rundt med 140dB, men å konkurrere. Personlig synes jeg det er digg med rundt 125dB+ til vanlig kjøring (ikke for lenge vel å merke)

2x Stroker 15" - 138,4 dB

Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB

Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V

Student - 3. år Elektroingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt (hjemmestero)

klasse ab og klasse D i samme prisklasse.

Der spilte klasse D finest. på samme volum med samma høytalere.

 

Riktig att klasse D i seg sjølv nødvendighvis ikke spiller finere.

Men når mindre efekt går i tap til varme og/eller støy så er det ofte lydkvaliteten øker noe.

 

Lydkvalitet har også betydning til bass.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder lydkvalitet er klasse A best, deretter AB, så D. rør-forsterkere er jo av en helt annen klasse, men disse ligger på linje med klasse A, og ofte noe høyere. men hvor vidt det er spesielt hørbart kommer mer an på design av forsterkeren tror jeg.

klasse AB er en lettere modifisert klasse B forsterker hvor utgangstransistorene hele tiden får tilført tomgangsstrøm så det ikke dannes overgangsforvrengning. det er denne typen som er blitt mest brukt frem til nå da den gir god lydkvalitet, og mulighet for å lett lage de kraftigere på en rimelig måte.

mens klasse D derimot er av en helt annen klasse igjen. klasse D har høyere virkningsgrad, men har ofte svakheter i høyere frekvenser og blir derfor som sakt ofte brukt til lave frekvenser. men det finnes en del klasse D forsterkere som brukes til fulltone-høyttalere også. zapco 9.0 som jeg har for eks er jo en klasse T forsterker, som er en klasse D forsterker med ekstra god filtrering så den skal klare høyere frekvenser. så klasse D er ikke Bare ment for bass. men de er billige å lage kraftige pga høyere virkningsgrad, og forvrengning er ikke det største problemet ved så lave frekvenser, og de blir derfor Mest brukt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo sies at klasse D har kommet seg veldig i det siste...

Noen klasse D forsterkere er fullt på høyde med A/B i samme prisklasse.

Ulempene KAN være at de ikke er like strømsterke, og at de låter litt tynt i toppen.

 

Å komme med en generalisering og si at det ene låter bedre enn det andre blir feil, ettersom klasse D oftest er bygget for noe helt annet enn A/B, og er helt konge på det.

 

Ta f.eks. Crown K2.

Det er en klasse D PA-forsterker.

Denne låter meget bra fulltone til å være det den er... Etter min mening vel så bra som min relativt dyre (til å være Sony) surroundreciever.

Men så er jo også Sony kjent for å ha en ganske tynn lydsignatur.

På bass/sub er K2 helt rå, mange mener den er noe av det beste som finnes til slikt bruk. Jeg er enig så langt :D

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specs på MA-Audio sin klasse T forsterker:

 

H2K-TP

 

• Frequency Response 10Hz - 20kHz

• S/N Ratio> 98dB

• THD: 0.02% all channels driven

• 250mV - 2.5V Low level Input Voltage

• 500mV - 5V High Level Input Voltage

• 450W x 2 @ 4 0hm Stereo

• 850W x 2 @ 2 0hm Stereo

• 1000W x 2 @ 1 0hm Stereo

• 2000W x 1 @ 2 0hm Mono

• Dimensions (H x W x L):

2.7” x 8.6” x 16.1”

 

 

Hc4002's arvtager:

(High Current design)

 

HK-802SX

 

2 x 500W RMS @ 4 Ohm Stereo

2 x 800W RMS @ 2 Ohm Stereo

2 x 1400W RMS @ 1 Ohm Stereo

2 x 2200W RMS @ 0.5 Ohm Stereo

1 x 4400W RMS @ 1 Ohm Bridged

Dimensions (H x W x L): 2.7”x 12.4”x 27.3”

 

 

Min:

(Klasse X competition amp)

 

 

HK-4000D

 

RMS Power @ 14.4V

50W x 1 @ 4 Ohm

3600W x 1 @ 2 Ohm

 

RMS Power @ 17.0V

75W @ 4 Ohm

4000W @ 2 Ohm

Frequency response : 10hz-350Hz

24db Low Pass Filter 50hz-350hz

24db Sub Sonic Filter 15hz-50hz

Bass boost controll at 45Hz 0-18db

RCA input sensitivity, 0.2-8v

Dampening factor 200@ 4 ohm.

Signal to noise ratio: >96 db

THD level:

4 0hm: 0.05%

2 Ohm: 0.5%

Low level input impedance 22k ohms

Fuse Rating: None

Dimensions (W x H x D) 12.4” x 2.71” x 25.86”

 

 

Med andre ord, laga for å pøse ut 4000w RMS ved db drag sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50W ved 4 ohm, og 3600W ved 2 ohm? hørtes nå ut som en Veldig stor forskjell spør du meg men.

 

men "Med andre ord, laga for å pøse ut 4000w RMS ved db drag sammenheng" forsto jeg ikke helt. hvorfor forbinner du denne hovedsaklig til db-drag? klarer den ikke å pøse ut med oppgitt effekt i mer enn de få sekundene? dårlig lydkvalitet? eller hva mener du?

men savner en del viktige spesifikasjoner på begge, spesielt MA-Audio sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50W ved 4 ohm, og 3600W ved 2 ohm? hørtes nå ut som en Veldig stor forskjell spør du meg men.

 

men "Med andre ord, laga for å pøse ut 4000w RMS ved db drag sammenheng" forsto jeg ikke helt. hvorfor forbinner du denne hovedsaklig til db-drag? klarer den ikke å pøse ut med oppgitt effekt i mer enn de få sekundene? dårlig lydkvalitet? eller hva mener du?

men savner en del viktige spesifikasjoner på begge, spesielt MA-Audio sin.

Flere forsterkere som er laget slik... (for lave laster)

Cadence ZRS-10 f.eks. 150 W i 4 Ohm, 1500 W i 2 Ohm og 2500 W i 1 Ohm.

 

Jeg kan forresten si at i realiteten er ZRS-10 kraftigere enn 4000D ;)

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at de er laget for lave laster er jo greit nok. med for normale forsterkere ved dobbling av impedansen skal jo effekten halveres, ikke bli 1/70.

hvordan vil da disse yte når elementer med for eks 2 ohm moninell impedanse varierer fra for eks 1.5 ohm til 50 ohm? da vil man jo spille ekstremt høyt på enkelte frekvenser, og knapt høre noe som helst på andre. eller har jeg missforstått nå (håper nesten det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det samme som deg JEJ, da 50watt på 4 ohm og 3600w i 2 ohm er litt vel "unormal" må være skriveleif? kanskje 500w i 4ohm ville være bedre men ikke riktig heller. Skal den yte 3500w i 2 ohm må power supplyen øke ganske betraktelig spenningne på utgangene da dette er eneste måtte å gjøre dette på. for at den skal yte 50w med 4 ohms er en symetrisk spenning på ca 20-30 volt nødvendig og hvis impedansen på lasten halveres så må spenningen økes til ca 70-90volt..... samtidig som strøm reservene forblir det samme da total innebygd kapasitans på sekundar siden forblir også den samme... anyway, det er sikker vel og bra den MA Audio ampen men så lenge du er fornøyd med den er et fett hva vi mener, men men... utifra hva du presterte med 2stk strokere så kan vel neppe sies at den ytet maksimalt den gangen...som jeg nevnte for deg en gang før så man øker ikke så mange mer decibel ved å dempe mer i bilen heller. :well

 

ellers er vanlig at forsterkere "dobbler" sin effekt med halvert impedans pga den symetriske spenningen forblir den samme, ohms lov knock og eneste måtte å øke effekten betraktelig med halvert effekt er som sagt å øke spenningen til utgangs transistorene.... yodude men som JEJ påpeker er egentlig en grunn til at slike løsninger ikke er til vanlig i brukt i SQ sammenheng. :crazysant

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50W ved 4 ohm, og 3600W ved 2 ohm? hørtes nå ut som en Veldig stor forskjell spør du meg men.

 

men "Med andre ord, laga for å pøse ut 4000w RMS ved db drag sammenheng" forsto jeg ikke helt. hvorfor forbinner du denne hovedsaklig til db-drag? klarer den ikke å pøse ut med oppgitt effekt i mer enn de få sekundene? dårlig lydkvalitet? eller hva mener du?

men savner en del viktige spesifikasjoner på begge, spesielt MA-Audio sin.

 

Hvilke specs erre du savner ??

 

Det er en forsterker laget for konkurranse bruk, derav lav signal\støyforhold, høy forvregning, frekvensområde BEGRENSET til 10-350hz.

 

Det at det mangler sikkringer, at den kan trekke over 600a, er jo en del av cluet.

 

Den klarer nok å lever 4000w RMS i lang tid den, men finn meg en bil med skilter som klarer å levere 400a stabilt ved 14.4v over lang tid i lang tid....

 

Ang effekt ved 4 ohm, er den begrenset av en eller annen grunn, var noe snakk om at forsterkeren ikke tålte høyere effekt ved 4 ohm, ikke SPØR hvorfor, er i allefall stikk motsatt av det jeg har lert, jeg kan spørre fabrikanten.

 

Ved å fjerne 4 motstander så gjør man forsterkeren stabil i 0.7 ohm, den er ikke stabil i 0.7 ohm i standard utførelse pga fare for å ødelegge den\ledningsnettet hvis du har for lite strøm i bilen.

 

Den skal da yte godt over 4000w med 14.4v.

 

 

 

Satser på at BeemerZ1 har prøvd HK4000D siden han bastant kan trekke konklusjoner ang ytelsene.....

 

 

Det som er CLUET med dyre vs billige forsterkere er:

 

De billige er avhengig av en extrem strømforsyning(batterier, kondensatroere, dynamo+-+) for å levere opgitt effekt, pga mindre størrelse på strømforsyninga.

 

Ta f.eks HK4000D, 4000w = 277a x 14.4v, den kan trekke intill 600a, eller 8640w ved 14.4v, noe som er ganske mye.....

 

Den leverer sykt mange ampere, er antagelig en av de mest strømsterke forsterkerene som er å få tak i.

 

Poster specs på HK4000D på nytt igjen

 

 

RMS Power @ 14.4V

50W x 1 @ 4 Ohm

3600W x 1 @ 2 Ohm

RMS Power @ 17.0V

75W @ 4 Ohm

4000W @ 2 Ohm

Frequency response : 10hz-350Hz

24db Low Pass Filter 50hz-350hz

24db Sub Sonic Filter 15hz-50hz

Bass boost controll at 45Hz 0-18db

RCA input sensitivity, 0.2-8v

Dampening factor 200@ 4 ohm.

Signal to noise ratio: >96 db

THD level:

4 0hm: 0.05%

2 Ohm: 0.5%

Low level input impedance 22k ohms

Fuse Rating: None

Dimensions (W x H x D) 12.4” x 2.71” x 25.86”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det som er CLUET med dyre vs billige forsterkere er:

 

De billige er avhengig av en extrem strømforsyning(batterier, kondensatroere, dynamo+-+) for å levere opgitt effekt, pga mindre størrelse på strømforsyninga.

 

Den leverer sykt mange ampere, er antagelig en av de mest strømsterke forsterkerene som er å få tak i.

 

 

Dette du sier he er vel litt selvmotsigende? :)

Er en kraftig forsterker ja, men 4400w rms høres litt optimistisk ut..

 

Her er bilde av min:

04090001.jpg

 

Denne er oppgitt til 2000w @ 1ohm og er omtrent samme fysiske mål som hk-4000d..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at BeemerZ1 har prøvd HK4000D siden han bastant kan trekke konklusjoner ang ytelsene.....

Jepp, en kamerat som hadde MA'en byttet til ZRS-10 og økte både SPL og SQ.

Ingen tvil om at 4000D leverer bra med effekt, men den er nok ikke i nærheten av oppgitte verdier.

Selv ZRS-10 er ikke blandt de mest solide 2,5 kW forsterkerne.

 

Uansett hvor bra det elektriske anlegget i bilen er, er det nødvendig at strømforsyningen i forsterkeren er dimensjonert slik at den kan kjøre gjennom den strømmen som trengs.

 

Håpløst å drive å diskutere med deg...

Hva er det du vil frem til egentlig?

Prøver du å selge forsterkere, eller bare å bevise at den du har er kanonbra?

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår