Simonsen Skrevet Desember 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 Hei alle sammen. Eg, eg er 16 år, og eg lærer kjører ein Primera yodude :P Uansett, har alltid lurt på ein ting eg, når bilen triller så vill denn ikkje i 1st gir, du må ha bilen heilt i ro viss du skal sette denn i 1st gir. Er det sånn på stort sett alle biler? Pappa som er eigentlig utdanna bil mekaniker kunne ikkje forklare meg kvifor :wonder , så eg håpet noken kan gje meg eit svar :) Takk for meg, håper på svar. Mvh Simon Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wrasko Skrevet Desember 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 Vel, er stor forskjell ifra bil til bil, men er en slags sperre der, for at du ikke skal få most den ned til 1 gir i 80 f.eks når du skal opp i 3 gir ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ok`n Skrevet Desember 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 åssen mod er det?det er for å ikkje skjere kassa antagleg,spørst kor stor fart når du prøver dette... Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Desember 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 Du må stå heilt i ro med bilen viss du skall sette denn i 1st gir, nja husker ikkje nett ka modell dette her er da, men det eg trur denn er ifra 2000, 2,0lx. Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoilOver Skrevet Desember 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 At den ikke vil i førstegir har jeg erfart. Skulle ned bratt bakke, med 100% glatt is med vann på toppen! Trodde ikke det var så glatt, så jeg tok bilen i andre gir. Da jeg merket at det var speilglatt, prøvde jeg å få den i første gir, men driten ville ikke, hehe. Så det endte opp med en nødmanøver i grøfta. En knust tåkelykt og skjev støtfanger ble resultatet for 2 år siden. :crazysant Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Desember 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Ka kom skadane på? :tannløs Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiffy Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 er vel sånn på de aller fleste biler, vertfall de jeg har kjørt...trikset her er å dobbelkløtsje, funker på sunnyen ;) edit: såg du øvelseskjørte så viss ikke du veit hva det vil si så gjør som følger: når bilen står i andre, inn me kløtsj, gir i fri, ut me kløtsj, gji litt gass, inn me kløtsj, skal smette i første nå uten de helt store problema ;) Siter Nissan Sunny GTI 16v NCCN.no(Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Desember 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Neinei, det er ikkje noko problem liksom, det var eigentlig av rein nysjerighet ;) PS: Unnskyld for språket mitt, litt blanda :P Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiffy Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Neinei, det er ikkje noko problem liksom, det var eigentlig av rein nysjerighet ;) PS: Unnskyld for språket mitt, litt blanda :P men nå veit du jallefall hva du skal gjøre når du får deg sjikkli lav bil, så slepper du å stoppe helt opp når fartsdempere skal forseres :D Siter Nissan Sunny GTI 16v NCCN.no(Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Merket på Laurelen min, at den var vrien og få inn i første.. Med primeraen har eg aldri hatt problemer med det.. Første som slo meg, var synkroniseringen som er dårlig.. Men som sant skal sies, så dobbelt klutcher eg støtt og stadigt, ikkje mye med Laurelen for det, merkeligt pedal oppsett! :eek: Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
primeraLXs Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 meiner det ligger ei sperre på 30km/t..får ikkje girt ned i 1.gir før du har 30km/t eller lågare Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Desember 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Okei, ska prøve neste gang eg er ute å lærekjøre. Takker for svar folkens :pray Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NissanBoy Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Dette har jeg også erfart, men det finnes triks for å få en glatt giring... ;) Hvis du kjører AKTIVT på f.eks. svingete vei og du har behov for å gire til 1. gir før en sving e.l., så gasser du opp motoren til det forventede turtallet du vil få på 1. Eller du kan bare bremse litt hardt samtidig som du dytter'n i 1. gir. :) Siter 1998 Nissan Primera GT x 1986 Ford Sierra 2.0L x 1991 Nissan 300 ZX TT x 1998 Nissan Primera GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fox Skrevet Desember 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2005 At den ikke vil i førstegir har jeg erfart. Skulle ned bratt bakke, med 100% glatt is med vann på toppen! Trodde ikke det var så glatt, så jeg tok bilen i andre gir. Da jeg merket at det var speilglatt, prøvde jeg å få den i første gir, men driten ville ikke, hehe. Så det endte opp med en nødmanøver i grøfta. En knust tåkelykt og skjev støtfanger ble resultatet for 2 år siden. :crazysant Ett tips som jeg fant nyttig her om dagen med Focusen. Funker sikkert bedre på bakhjulstrekkere. Kom ned en bakke med bare is. Bremset og bare sklei. Låste da hjula (så langt det gikk pga ABS) og satte den i revers. Ved å "rygge" mens bilen trillet fremover så stoppet den nesten opp. Og godt var det for ellers hadde den trillet rett ut på en vei jeg hadde vikeplikt for. Er neppe noe påkjenning for bilen i det hele tatt siden det er blank is og null motstand. Siter '07 Ford disConnect 220LX '98 Audi Cabrio x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet Desember 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2005 Det er alttid like kjipt med automat i sånne nedover bakker, man blir liksom dytta om man vil eller ei:P :well Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg