Gå til innhold

Il Tempo Gigante

Ranger emnet


eiriksmil

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke bare det, men jeg tror faktisk ikke biler blir godkjent uten skjermer både foran og bak i norge...

 

mvh oddi

 

Joa, men ikke så nye. Denne er jo bygd på et chassi fra 70-tallet hvis jeg ikke tar helt feil. Dem har fått mye godvilje i utgangspunktet, ingen vits i å presse flaksen sin med å fjerne skjermer også.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er centrum fornikling som har kromma og fornikla alt på bilen.

 

Og for de spesielt interesserte:

 

Hyldningskantante

 

Eg helsar Fy Fazan frå ørkenlandet

Og det har nåkon og kvar fått sande

At denne sjeiken vart stin tå gryn

For oppfinnaren han kjensle fekk

Og skreiv så ut ein stor, gild sjekk

Slik at på startstreken no til helgen

stiller sykkelreperatør Reodor Felgen

opp med noko som triller fort

Og som bærer navnet på denne kantante

racerbilen Il Tempo Gigante

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbilte meg at den var bygd på caddilac chassi og at det sto i en olds motor?

 

men hvem er det som har gjort karosseriarbeidet på den, noen som vet?

 

Er bygd på et Cadillac chassi, og hadde Caddy maskin i begynnelsen som nå er byttet ut mot en Chevy 454.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
En jetmotor kan godt suge inn luft fra et rør som peiker bakover..

På en jetmotor suges det luft inn i et rør, og det blir sprøytet brennstoff inn i røret, der anntennes det av en gnist, som gjør at det blir trykk, og dermed går bilen/flyet osv framover.. Jo fortere drivstoffet blir dyttet inn i røret, og jo fortere gnisten anntennes, jo fortere framover går det.. :P

 

eehhh...nope...det du snakker om er en pulsjet..som er et HELT annet konsept...

 

det som sies alle plasser er at det er en helikopterturbin som sitter i ITG...noe som er mest logisk da en helikopter "jetmotor" har en aksling som kommer ut av den som man kan kobble til en girkasse.

 

en jetmotor (gassturbin å foretrekke) fungerer ved samme diabatiske forbrenningsprossessen som en dieselmotor gjør altså forbrenning under konstant trykk... men selvfølgelig det er eneste likheten... dieselmotor har stempel, gassturbinen har kompressor(er) og turbin(er).

 

for å si det simpelt... luften blir dratt inn og komprimert av masse vifter som ligger på rad etter hverandre hvor tverrsnittet krymper, altså en kompressor. den øker trykket og temperaturen på luften betydelig (ta 20bar og ca. 400C som eks.) så går den inn i brennkammeret hvor det blandes inn drivstoff (diesel kan brukes, parafin etc.) dette må først tennes av en gnist, men når "bålet" har startet vil temperaturen og trykket få forbrenningen til å fortsette kontinuerlig. nå blir lufta/gassene VELDIG oppvarmet (ca. 2200C) og utvider seg mye. de får nå også veldig stor hastighet, altså kinetisk energi, og passerer gjennom turbinens "vifteblad" og blir omgjort til mekanisk energi som brukes til å drive kompressoren (ren turbojet, aka jagerfly type) og eventuelt kompressoren + en aksling som fortsetter ut til en girkasse (turboshaft, som brukes i bla. helikopter)

 

den motoren som mest sansynlig sitter i ITG er enten en Rolls Royce GNOME eller GEM turboshaftmotor (disse motorene er å finne i eks. sea king og lynx helikopterene) disse motorene er ganske små og ville få plass i ITG (andre helikopterturbiner kan være litt "klumpete") kan også hende det er en Lycoming T56 (som sitter i "huey" helikopteret bla.) eller det kan være en litt heftig APU fra et større pasasjerfly...

 

disse turbinene liger alle i overkant av 1000hk...og det sier jo noe om hvor mye "umpf" det er å finne i baken på ITG...spess med tanke på at det er 1000 konstante hk :)

 

MVH

(snart) flytekniker

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Satt også på med Il Tempo Gigante da jeg var rundt 7 (?) år gammel.. Ivo Caprino selv som kjørte! :D Hadde muligheten da jeg var enda mindre, men ble redd fordi den bråket. Ville heller grine og blåse snørrbobler.

 

Fattern kjente IC gjennom jobben - dynga meg ned med Flåklypa stæsj! Så ikke helt verdien av dette da jeg var kid, men tror nesten at det må graves frem igjen nå..

 

-

Henrik

 

Såpass Selge noe av det du fikk, hvis du har funnet det? Samler på stæsjet jeg da..gal, men "hva skan jøre da"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er like aktuelle nå, som den var for fem år sidan. Il Tempo Gigante var i Oslo nå i forbindelse med 35 års jubileumet for filmen. Sikkert nokon som såg den då. Det skulle til og med bli lodda ut ein tur med bilen, men på grunn av regn vart det ikkje noko av det.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår