Gå til innhold

kompressor vette (film)

Ranger emnet


JEPS

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å no så inni helsikken hva hissig den var da.. Fikk frysninger når den burna og stikkflammene sto ut av potta... Sinnsykt onfiredevi

 

Litt om lyder mens man er igang... se på disse... noen japse biler, ganske så heftig lyd i dem og...

http://www.mugglo.net/mix/787b_start-and-rev.mpeg

http://www.exvitermini.com/movies/wsrh9.mpg

http://www.exvitermini.com/movies/vsrh9.mpg

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bedre enn Opel'n hjemme må jeg si, men ikke noe sammenlignet med US Muscles yodude !! Ingen over, ingen ved siden. Man får ikke ikke frysninger av en riskoker akkurat, ikke jeg iallfall

 

Hvorfor er det egentlig akkurat slik grom lyd i en V8er? er jo ikke samma lyden i en 10er eller 12er?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bedre enn Opel'n hjemme må jeg si' date=' men ikke noe sammenlignet med US Muscles yodude !! Ingen over, ingen ved siden. Man får ikke ikke frysninger av en riskoker akkurat, ikke jeg iallfall

 

Hvorfor er det egentlig akkurat slik grom lyd i en V8er? er jo ikke samma lyden i en 10er eller 12er?[/quote']

 

 

Grunnen til den fine lyden i amerikansk V8 er teningsrekkefølgen. Motorene har 90grader mellom rådetapene og har for å få balanse i motoren ujevn tenningsrekkefølge (feks: 1-8-4-3-6-5-7-2). V8ere er blant de få motorene som er internt balansert og uten behov for ekstern balansering, med untak av svinghjul. (eneste andre bilmotorer som er i intern balanse er rekke seksere og V12ere).

 

Forøvrig har du kanskje hørt at "europeiske" V8ere ikke høres like pene ut. Det kommer av at de har en annen tenningsrekkefølge samt at rådetapene står med 180 graders mellomrom. Forøvrig medfører dette at disse V8erne ikke er i intern balanse og trenger ekstern balansering for å være vibrasjonsfrie (de blir aldri i 100% balanse slik som en amerikansk V8 er :) )

 

Forøvrig er det et krav at 2råder skal dele en rådetap for å kunne kalles en V motor, ergo er feks de gammle V4 motorene som ble brukt i saab og Ford ekte V motorer.

 

Kunne sikkert skrevet mer men er vell lei av å lese nå :wonder

 

Edit: Boxer motorene er også i total balanse, fant en side med litt info om forskjellige motorkonstruksjoner

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har du kanskje hørt at "europeiske" V8ere ikke høres like pene ut. Det kommer av at de har en annen tenningsrekkefølge samt at rådetapene står med 180 graders mellomrom. Forøvrig medfører dette at disse V8erne ikke er i intern balanse og trenger ekstern balansering for å være vibrasjonsfrie (de blir aldri i 100% balanse slik som en amerikansk V8 er :) )

 

 

Det har vel noe med volum og slaglengde å gjøre og..

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke det da en såkalt flatplane (europeisk) V8 egentlig er 2 rekke firere satt opp i en V og dermed har samme balanse som en rekke firer.

 

Derimot så har en motor med stor slaglengde mer dreimoment ved lavt turtall i forhold til en lik motor med mindre slag og større bor. Dette kommer av den økte stempelhastigheten som man får, ulempen med en langslaget motor er at den ikke tåler like mye turtall (les: lastebilmotor). Langslagede motor bruker også lengre tid på å øke turtallet enn kortslagede motorer.

 

Volumet har som slaglengden også noe å si på hvor stor kam du kan klare å kjøre å fremdeles ha bra tomgangskarakteristikk.. Kanskje det er det du mener med balanse?

 

Forøvrig så vill en flatplane V8 kunne gi mer effekt enn en vanlig amerikansk V8pr liter volum. Dette kommer av at de ikke har motvekter internt i motoren og dermed har en letter bunndel som da tåler mer turtall. Man kan også fjerne en del av den eksterne balanseringen for å få mer effekt og mer turtall ut av motoren, men motoren vill da vibrere kraftig, noe de gjør i motorsport og med biler som normale folk strengt tatt ikke har råd til...

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes nå flere tenningsrekkefølger også på amerikanske motorer.Ford sin 351 Cleveland har feks en annen rekkefølge enn de andre Ford smallblokkene men man hører da ikke forskjell? Skal du bruke en "vanlig" Ford smallblokk kam i en Cleveland går det greit hvis du samtidig endrer tenningsrekkefølgen. Hvis det virkelig er noen vesentlig forskjell i lyden på amerikanske/europeiske v8'ere må det skyldes noe annet.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke at tenningsrekkefølgen var lik på alle amerikanske biler. Det å bytte kam mellom small block og "mid" block ford har jeg vært borti før, ganske morsomt.

 

Det jeg derimot mente var at du aldri finner en amerikansk V8 som tenner 2 og 2 sylindrer samtidig, noe som du har på de europeiske motorene. En europeisk V8 har samme mulige kombinasjoner av tenningsrekkefølge som en helt vanlig rekke firer, derfor høres det mer ut som en firer enn en V8. Mulige tenningrekkefølger er (1,2),(,3,4),(8,7)(,3,6) og (1,2),(4,6),(7,8),(3,4) Tallene i parantes fyrer samtidig.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et fordi at de kipe eksos anleggene de kom med fungerte som tvungen astma på de stakkars motorene på 5 liter

 

T/A 455 hva mener du med en "mid" block

 

TM

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Chevrolet tennings rekkefølge 1-8-4-3-6-5-7-2

 

Alternativ tennings rekkefølger:

 

1-8-4-2-6-5-7-3

1-8-7-2-6-5-4-3

1-8-7-3-6-5-4-2

1-5-4-3-6-8-7-2

1-5-7-3-6-8-4-2

1-5-7-2-6-8-4-3

1-5-4-2-6-8-7-3

 

Den mest vanlige "swap"en er:

 

1-8-7-3-6-5-4-2

 

Som har vist seg å fremkalle mer pulver i motoren. (brukt i Pro stock)

 

 

Men fortsatt enig at det er ingen motor i verden,

som har så rå lyd som en trimmet amerikansk V8er.

 

 

God helg folkens.

 

TM

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår