Gå til innhold

kompressor vette (film)

Ranger emnet


JEPS

Anbefalte innlegg

Du glemte syl. 5 to ganger.. Eller er det hemmeligheten bak europeiske v8?

 

Sier seg jo selv at europeiske V8ere ikke har sylinder nr5,, det er jo derfor de er så tannløse Devil

Neida, feilen er at jeg har benevnt sylinder nr 3 feil 2 ganger. Det som er korekt er:

 

(1,2),(,3,4),(8,7)(,5,6), (1,2),(5,6),(7,8),(3,4)

 

Trodde da virkelig at jeg forklarte tidligere hva som ga den karakteristiske lyden til amerikanske V8ere.

 

Lyden lages av at sylindrene tenner annenhvergang på hver sin side av motoren. når du da har et eksosanlegg for hver side av motoren så vill du høre lyd annenhvergang i hvert rør. Vanskeligere er det ikke i grunn :)

 

Er ikke noe problem å lage "gromlyd" i thunderbirden, er nok bare å bytte eksosanlegg (eventuelt lage raggar eksos :D). Men skal du ha ordentlig gromlyd så må du nok regne med å hoste opp mer enn de 150-200hk som den motoren har...

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor blir den mest momentsterke bilen av Volvo 740, Ferrari 360 Modena og 1977 Chevrolet malibu frakjørt av den svakeste (Volvoen)?

 

1. Malibuen er Kjøpt fra Halden begravelsebyrå, og var for et år siden LIKBIL (Meget daukjørt :D)

 

2. Den veier 1950kg

 

3. HK er en funksjon av turtall og dreimoment, denne eier ikke det første.

 

4. Motoren er fra smogperioden og uten noen av egenskapene som kunne gjøre at den utvikler noe effekt over 3000 omdreininger, ergo kun 180hk.

 

5. Det er en small block chevy :D

 

6. Gå til punkt 1.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja,på feks Chevy smallblokk som den Corvetten har tenner syl 8 og 4 på passasjersiden og syl 5 og 7 på førersiden etterhverandre.

En crossover mellom eksosanleggene skal gi en liten effektøkning og stillere eksos.I praksis har jeg ikke merket noen forskjell.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja,på feks Chevy smallblokk som den Corvetten har tenner syl 8 og 4 på passasjersiden og syl 5 og 7 på førersiden etterhverandre.

En crossover mellom eksosanleggene skal gi en liten effektøkning og stillere eksos.I praksis har jeg ikke merket noen forskjell.

 

Joda, (1-8-4-3-6-5-7-2) først 1 så 8 gir den lyden, samme med 4-3, 6-5 7-2. Men kan sikert se det som 8-4 og 5-7, men da hopper man over resten av sylindrene. Men hvis man deler motoren opp i par av syulindrer så er det letter og se hvorfor lyden skapes.

 

Vill forøvrig selv ikke montere crossover på eksoen på mine biler, får være nok med den kjedelig singel eksos lyden i malibuen.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde motoren vært bra justert så hadde det nok vært mer som en escort med 130-140hk. Hadde man derimot hektet min 2300kg tunge Pontiac Catalina bak escorten og Malibuen, så hadde man på en bedre måte kunne sett hva det dreimomentet gjør... Men 400nm med dreimoment synes jeg nå egentlig ikke er så mye da, er greit nok i en 1200-1300kg tung bil. Men i Malibuen på 1950 så ville nok Pontiac 455 min passet mye bedre med 800nm og 550hk.

 

Palerider her på forumet er foresten igang med å sette Cadillac 472cid i sin 1977 Chevrolet Caprice, 400hk+ og 700nm+ vill nok få den 1980kg tunge bilen til å flytte seg bra :D :usa:

 

Pengene mine blir ikke brukt på matpaketransporten (Malibuen), jeg foretreker og bruke pengene på min 2 andre amcars. Malibuen har nok dreimoment til å klare å burne med 255 breie dekk, det holder i grunn :)

 

Dessuten så synes jeg at bilen bør gå like bra som den bråker, ikke noe all show no go her i gården...

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transamen er i molekyler nå, har kjøpt masse deler for å restaurere den. Mangler nå kun panser + lakkering for å ha en "ny" bil. Transamen trenger derfor ikke motor akkurat nå, men har planer om å bygge en stroket 400/455 på ca 500cid å sette i den, men det er nok enda en stund frem i tid.

 

550hk bør man nesten ha når man skal prøve seg på "lett"Caprice med Cadillac 472cid :D

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir den mest momentsterke bilen av Volvo 740, Ferrari 360 Modena og 1977 Chevrolet malibu frakjørt av den svakeste (Volvoen)?

 

1. Malibuen er Kjøpt fra Halden begravelsebyrå, og var for et år siden LIKBIL (Meget daukjørt :D)

 

2. Den veier 1950kg

 

3. HK er en funksjon av turtall og dreimoment, denne eier ikke det første.

 

4. Motoren er fra smogperioden og uten noen av egenskapene som kunne gjøre at den utvikler noe effekt over 3000 omdreininger, ergo kun 180hk.

 

5. Det er en small block chevy :D

 

6. Gå til punkt 1.

 

 

Intern spøk til nr 1. Den har heller ikke felger/hjul som holder :)

 

 

(Jeg tok knekken på likbilen i s-svingene på rudskogen, felgen knakk faktisk. Så nå vet dere det...)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intern spøk til nr 1. Den har heller ikke felger/hjul som holder :)

 

 

(Jeg tok knekken på likbilen i s-svingene på rudskogen, felgen knakk faktisk. Så nå vet dere det...)

 

 

Utrolig hva 1950kg bil og 225/75-15 kan gjøre med felger når det blir kjørt på Rudskogen :D

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intern spøk til nr 1. Den har heller ikke felger/hjul som holder :)

 

 

(Jeg tok knekken på likbilen i s-svingene på rudskogen, felgen knakk faktisk. Så nå vet dere det...)

 

Nå har den jo fått hjula til Trans Am'en da, så nå kan den bare piskes gjennom 'Skogen igjen vettu. :D

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja,på feks Chevy smallblokk som den Corvetten har tenner syl 8 og 4 på passasjersiden og syl 5 og 7 på førersiden etterhverandre.

En crossover mellom eksosanleggene skal gi en liten effektøkning og stillere eksos.I praksis har jeg ikke merket noen forskjell.

 

Med cross-over eller H-rør så merket jeg en roligere gange på tomgang og en stillere exos på Chevelen min.

Men dropper det i år da jeg har gått over til headers og 3".....

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jepp kan bare si meg enig, den var svinerå!!!!

 

Of topic: noen som kan fortelle meg hva de to Billy Idol låtene heter?

 

 

Frank: Nr.1 Billy Idol - Body Snatcher

Nr.2 Billy Idol - Scream

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår