Gå til innhold

Hva passer DIN bil. spør oss .

Ranger emnet


audioteam

Anbefalte innlegg

har hørt at det er vanskelig å få skikkelig trykk i en stasjonsvogn. der dette sant?
Nei.
hva tror dere av subber som passer for å få skikkelig trykk?
Et par 15" er jo greit... begrepet "skikkelig trykk" er jo veldig relativt. Noen kan synes en 8" gir rikelig med bass, mens andre ler av alt mindre enn 18". Husk at det er forsterkeren som gir trøkket, ikke høyttaleren. Mye "gratis" trøkk å hente når det gjelder membranstørrelse, men det er ikke hele historien. Jo høyere følsomhet på høyttaleren jo mer desibel pr. watt f.eks.
hvilken vei skal kassen stå?
Spillende bakover som regel.
lukket eller portet?
Tja... det kommer 100% anpå hvilket element som skal benyttes! Men portet kan gi ekstra trykk, mens en lukket kan gi bedre lydkvalitet. Og en båndpasskasse kan gi enda litt mer trøkk, men det blir fort slitsom grautbass i mine ører. Umulig å spå på forhånd uten å vite hvilken høyttaler du skal benytte.
langt bak i bilen eller rett bak stolene?
Bak baksetet som regel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 536
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei, har tengt å kjøpe litt stereo nå til sommeren, så jeg trenger da litt veiledning med hvilken spiller og høytalere rundt om jeg skal velge.

 

jeg har en 93" opel omega a sedan, der det er de originale 6,5" i førerdørene og på hatthylla. i dashboret har jeg montert noen 4" koaxialer fra pioneer og i bagasjeromet en 10" aktiv subb fra focal + 1F kondensator.

 

4"erne i dash'n ble jeg rimelig førnyd med, så de har jeg ikke noe planer med å bytte ut i første runde.

 

planen var å bytte ut 6,5"erne og få inn en multimediaspiller av noe høyere kvalitet.

 

er mer ute etter lydkvaliteten en lydtrykk, så jeg sikter litt på noe som:

http://www.dreamtm.no/shop/vare.asp?id=29344&hovedkat=1571&catid=3741

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=3994&katid=645&mid=m436&id=&vn=736

 

iværtfall rundt den prisklassen.

4x Omega A

2x Senator B

1x Century 80"

1x Mazda 323 83" grevling

1x Passat 00" grevling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker Pioneer-lyden, er det jo enkelt å holde seg til det ja. Dog ville jeg gått for en ren 6,5" bass og ikke noe 2/3-veis greier... du har jo allerede dette i dashbordet. Det du "mangler" foran er mer "kickbass". Ergo kun et par 6,5" basselementer.

 

Det mest kurante ville vært å drevet dette med en 4-kanals forsterker, slik at 2 kanaler driver 4"erne med et Høypass-filter på rundt 120/150Hz (vil spare 4" for basspulser de ellers bare kan drømme om å gjengi, og vil gi renere lyd) og de to andre kanalene med et LavPass-filter til 6,5"erne slik at de kun får bass fra ca 150/200Hz og nedover (slik at de ikke kludrer til lyden fra 4"erne).

 

Om du skal drive disse med spillerens 4-kanaler blir det best med et par passive filtre for samme funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for bra svar.

 

en hvis jeg velgerdisse i framdørene

http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-E170Ci/index.html

 

og disse i dashboret

http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-E1002i/index.html

 

og kutter ut de på hatthylla. hva vil da bli den beste løsningen uten en 4kanals forsterker? kan jeg da koble opp 4"erne i stede for diskantene, eller vil det da være bortkastet med 4"ere?

Endret av RRS

4x Omega A

2x Senator B

1x Century 80"

1x Mazda 323 83" grevling

1x Passat 00" grevling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt bortkastet med 4"erne da ja når du skal benytte delefilteret til 6,5"-settet; da er det jo fortsatt bare diskantene i 4"erne du kommer til å høre. Poenget med å ha et par 4" oppå dashbordet er å få mest mulig lyd opp på og utover dashbordet. Altså å la de spille det aller meste av lyden alene og la 6,5"erne i dørene hjelpe til i bånn.

 

Det er ellers slett ikke umulig å få til godt perspektiv med 6,5" bass/mellomtone i døra og kun diskanter på dashbordet, for all del. Men når du først har en ferdigbygd mulighet til å få et par 4" mellomtoner på dashbordet, skal det litt til før ihvertfall jeg sier nei takk til den muligheten.

 

Er jo ellers endel produsenter som har ferdige 3-veis komponentsett:

619_rainbow_r231135.jpg&w=200&h=136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go kveld=)

Har en Audi 100 cc fra i 86...

har skiftet spiller (pioneer, kostet 2500... lyst på ny)

skiftet bakhøytalere: 6,5" Alpine Type R 360watt (hatthylle)

skiftet frontsettet: 4" Alpine Type R 120watt (dasjbord)

satt inn 12" JBL 1200w og JBL forsterker 1200watt...

MEN

har lyst å sette 4" i frontdørene og 6,5" i bakdørene...

må ha en til forsterker da.... Hva anbefaler dere fortsette med Alpine eller sette inn nå annet?

og hva skal jeg ha til forsterker?

må helt ikke koste skjorta!

noen bedre forslag kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen her som kan hjelpe meg?

hvor lange kabler trenger jeg til en opel meriva? skal sette i nytt frontsett, ny spiller og ha forsterkeren i bagasjerommet.

trenger derfor, om noen vet det, hvor lang strøm kabel trenger jeg? hvor lange signal kabler? hvor lange høytaler kabler? og hvor lange av hva enn ant jeg har glemt???

Trenger hjelp FORT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Kjapt spørsmål:

Trenger jeg noen overganger når pluggene ser slik ut:

02062009112747yks94h6l4.jpg

 

 

Og hvordan får jeg ut den ramma som spilleren sitter i?

Skal selge den gamle, og da må vel ramma følge med?

020620091131499eh9kbjaf.jpg

( dette er en audio 10 spiller som står i en mercedes c220 99mod)

 

Jeg har bestillt denne spilleren!

 

Håper på kjapt svar:)

Endret av theda9el
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er Becker som har laget Audio10 og de bruker ikke løse rammer. Bare å sende spilleren som den er.

 

Som sagt, det du trenger følger med Alpine'en. ;) Det du holder i lanken er ISO-koblinger og passer til din nye. Mulig du trenger en ISO->DIN overgang for antenna, men den finner du "overalt" om den ikke følger med.

2978_phonocar_8_526.jpg&w=200&h=60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår