Gå til innhold

Nitrofish: - Sierra 2.0iS - Prosjekt Budget Boyracer

Ranger emnet


Nitrofish

Anbefalte innlegg

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Void: Ser jo ikke ut, men det funker, og tok ca 45min fra jeg begynte til jeg var ferdig... aluplate er mye finere ( her hadde ikke den bryteren passa uten videre) :)

 

Men som thorbis sier hadde karbonfiber vært tingen;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm.. bra at du ikke begyner og tøve med instrumenter i a stolpen osv.. det er egentlig en plass og sette det.. å det er i dasjbordet på ca den plassen du har det.. sitter det for lavt så må du ta øya så veldig langt bort fra veien.. (med untak av enkelte biler som har ting å tang i hanskerommet.. greit for og vite værdier uten og konstant følge med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm.. bra at du ikke begyner og tøve med instrumenter i a stolpen osv.. det er egentlig en plass og sette det.. å det er i dasjbordet på ca den plassen du har det.. sitter det for lavt så må du ta øya så veldig langt bort fra veien.. (med untak av enkelte biler som har ting å tang i hanskerommet.. greit for og vite værdier uten og konstant følge med)

Er en genial plassering. :)

 

Tilbake til topic:

 

Skjedd noe spennende i helga? :) Var det denne helga du skulle begynne å sette sammen motoren, eller husker jeg feil? hehe.

Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er nok den plasseringen av instrumenter som er den beste ja, ikke for langt bort, men samtidig lette å se...

 

I helga har det ikke skjedd så veldig mye, torsdag kjøpte jeg nye bremseslanger bak, samt en oljetrykksmåler (ca150kr på biltema, billig forsikring). Hadde besøk på fredag, rally hadeland på lørdag, og mer besøk på søndag, i tillegg til at en ikke er helt i form, da får en ikke gjort så mye... Men jeg fikk hentet motordelene (med unntak av stempelringene, hadde fått feil), så nå ligger det meste klart til å settes sammen... Må se om jeg ikke får blitt ferdig med den siste biten i rammevangene snart, så jeg kan se hvor mye som er igjen før bilen lakkeres innvendig, (samt kanalene og litt på bakskjermene)....

Er litt pessimistisk angående været, er lite is i plussgrader.... Får isåfall bruke den til noe morsomt i sommer... ;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Nitrofish!

 

har sett gjennom hele prosjektet ditt nå.. for å si de sån, så har jeg ikke vært den mest ivrige brukeren av bilforumet... derfor er de første gangen jeg ser prosjektet ditt.. å det jeg har å si er at du er veldig dyktig i arbeidet ditt:D

har sierra is selv, samt en del motorsykkler som jeg har restaurert.. men arbeidet ditt imponerer meg... :D

lykke til videre med arbeidet ditt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har skjedd altfor lite...ting tar tid kiddie

Orker ikke drive i slipestøv og sveiserøyk når nesa renner....

 

Men i dag har jeg ihvertfall fått rydda og ordna litt, hengt opp motorblokka i stativ, og sortert litt deler.

 

Her er toppen med nyfreste ventilseter, og ny originalkam med løftere og oljerør:

 

DSCN5465.jpg

 

 

Toppen var ikke så ille som det først hadde sett ut som; ventilstyringene var ok, men kammen var mye slitt.

 

DSCN5466.jpg

 

 

Siden toppen aldri var planet før, ble det bare tatt 0,5mm, så det er mulig å plane den en gang senere og, hvis det skulle være nødvendig.

 

DSCN5467.jpg

 

 

Blokka: gammel type blokk borra 0,5mm. Honet for anledningen;)

 

DSCN5468.jpg

 

 

Stempler og råder, med nye rådelagre:

 

DSCN5469.jpg

 

Veiva, slipt 0,25 før, og bare polert nå, den var ganske bra.

 

DSCN5470.jpg

 

Uka som kommer må jeg få henta stempelringene, og etterhvert få tak i frostplugger, siden de som satt i blokka hadde bulket seg utover;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På tide med en oppdatering! Går sakte framover, men det går da i riktig retning....

 

Har holdt på med motoren i det siste.

 

Fighter: Setter i en ny originalkam ja, tror ikke innsprutet fungerer noe serlig med noe trimkam uten å kunne programmere det.

 

ars: Det er moro å høre:)

 

Begynte med å sette i kam og vippearmer.

Tømte litt olje i en liten boks for lettere å kunne smøre inn delene etterhvert som jeg setter det sammen:

Kommer til å prøve Carlube 10-40 Halvsyntetisk olje.

 

DSCN5471.jpg

 

 

Her er oljetetninga til kammen, smøres inn med olje og bankes inn med ei pipe, evt som jeg fant, ei tykk skive som passer akkurat på kanten av den:

 

DSCN5474.jpg

 

 

Der er den banket på plass:

 

DSCN5473.jpg

 

 

Da var det å smøre inn lagrene og kammen og tre den i:

 

DSCN5475.jpg

 

 

Greit å sette på låseplata til kammen og...:

 

DSCN5476.jpg

 

Justeringsskruene til vippearmene var justert til den mye slitte kammen, så måtte skru de ganske langt ned for å få i vippene, men der satt de. (husk såklart å smøre de godt inn med olje):

 

DSCN5477.jpg

 

 

Satte unna toppen litt da, har igjen oljerøret, men manglet låseskive på et par av skruene, så må finne det først.

 

Gikk over på bunndelen (en annen kveld) og tørket rein og tok ut lagerbukkene og gjorde klar til å slippe nedi veiva:

 

DSCN5478.jpg

 

 

Lagerbukker:

 

DSCN5479.jpg

 

 

Smurt inn lagre og satt dem i:

 

DSCN5480.jpg

 

 

Her synes den ene halvdelen (dvs en av de fire halvdelene) som utgjør aksiallageret på veiva, festet med olje så det ikke detter ut:

 

DSCN5481.jpg

 

 

Veiva, fra 1977?:

 

DSCN5483.jpg

 

 

Her er den ihvertfall tørket av og nysmurt:

 

DSCN5482.jpg

 

 

Oppi med den:

 

DSCN5484.jpg

 

 

Tilsvarende aksiallager på bukken:

 

DSCN5485.jpg

 

 

Resten av bukkene:

 

DSCN5486.jpg

 

 

Etter det jeg forstod av haynesboka skulle det på noe slags tetningsmiddel på den bakre bukken, så hadde på litt loctite flenstettning:

 

DSCN5487.jpg

 

 

Og satte den på:

 

DSCN5489.jpg

 

 

Når stempler\råder skal i, lønner det seg å tre f.eks noe gummislange over rådeboltene, så de ikke lager riper i sylindervegg eller lagerflata på veiva:

 

DSCN5490.jpg

 

 

Så var det å fikle på stempelringer og justere de (sjekka åpningene i de, og det var litt i overkant (0,6-0,8) men det må bare bli sånn, iom at sylindrene sansynligvis er litt romme fra før av) og sette på ringkompressor. Her synes gummislangene litt bedre:

 

DSCN5492.jpg

 

 

Husk på å ha olje på stempelpinnen, i hullene og på siden:

 

DSCN5493.jpg

 

 

På tur på:

 

DSCN5494.jpg

 

 

Glemte å ta bilde da alle satt i, men må prøve å få ordna det senere, ble mange nok bilder allikevel;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår