GreenMile Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Hei Har et spørsmål ang. Dodge V8er: I en 65 modell (ekke helt sikker, men tror det er en 65 modell) Dodge Brannbil sitter det en bensin V8er på ca. 312 kubikktommer eller no rundt der(forgassermotor) hvis jeg ikke husker feil. Noen her som vet effekten? mvh. E Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Det kan være en polyhead 318. I personbiler var den oppgitt til 230 hk, men den er antalig anderledes tunet i en lastebil så effekten kan være lavere i brannbilen. Det er ikke den samme 318 motoren (LA 318) som kom 1968. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet November 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Det kan være en polyhead 318. I personbiler var den oppgitt til 230 hk, men den er antalig anderledes tunet i en lastebil så effekten kan være lavere i brannbilen. Det er ikke den samme 318 motoren (LA 318) som kom 1968. Takker for svar! Det er nok sikkert det da Men hvorfor tune den ned i en lastebil? Den veier jo vel 5 tonn, og man trenger jo en del effekt! Bensin er jo ikke akkurat sterkt i forhold til diesel heller Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Hensikten med å tune med motoren er å få mer effekt (dreiemoment) på lave turtall, som er mer hensiktsmessig i et tungt kjørtøy som ikke skal gå fort. Dessuten får motoren lenger levetid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet November 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Hensikten med å tune med motoren er å få mer effekt (dreiemoment) på lave turtall, som er mer hensiktsmessig i et tungt kjørtøy som ikke skal gå fort.Dessuten får motoren lenger levetid. Ok, så det man gjorde var altså å fikse på motoren slik at den fikk mindre enn 230 gamp, men heller si f.eks 200 på et lavere turtall? Toppeffekten er altså lavere, men sterkere pga. mer effekt (som vil si mer Nm) enn bilutgaven på lavere turtall? Nå er vel heller ikke bensin noe særlig for lastebiler heller da, hvorfor brukte amerikanerne det? Når "resten" av verden brukte diesel? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sailor Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Det er helt sikkert den 318 som kom fra 57-67(tror det er en bigblock), ikke den 318 smallblock som sitter i Dart eller Challenger å sånt. Har selv en `65 Dart GT... Siter `00 Husqvarna TE 610 `99 Yamaha R6 `94 Nissan S14 `89 Mercedes 190E `77 Opel Rekord Coupe `65 Dodge Dart GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Ok' date=' så det man gjorde var altså å fikse på motoren slik at den fikk mindre enn 230 gamp, men heller si f.eks 200 på et lavere turtall? Toppeffekten er altså lavere, men sterkere pga. mer effekt (som vil si mer Nm) enn bilutgaven på lavere turtall?Nå er vel heller ikke bensin noe særlig for lastebiler heller da, hvorfor brukte amerikanerne det? Når "resten" av verden brukte diesel?[/quote'] Bensinmotorer i mindre lastebiler i england, tyskland og resten av verden var ikke helt uvanlig for 40-50 årsiden. Gamle amerikanske bensin V8'ere har så mye dreiemoment at det ikke var problem med å bruke dem i lettere lastebiler. Sammenlignet med datidens dieselmotorer var det nok meget godt alternativ. Grunnen til amerikanerene brukte bensin V8'ere og rekkesekere, var billig bensin og at motorene var masseproduserte og derfor rimlige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Det er helt sikkert den 318 som kom fra 57-67(tror det er en bigblock), ikke den 318 smallblock som sitter i Dart eller Challenger å sånt. Har selv en `65 Dart GT... Det stemmer at 318 polyhead var en bigblock. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet November 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2005 Det stemmer at 318 polyhead var en bigblock. Takk for alle svar cheers.... BigBlock, er ikke det chevy da? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet November 6, 2005 Rapporter Share Skrevet November 6, 2005 Takk for alle svar cheers.... BigBlock' date=' er ikke det chevy da?[/quote'] Ford og Mopar delte også motorene sine i small og bigblocker. Mopar smallblock var 273, 318, 340 og 360 (LA) Big block var 350, 361, 383, 400, 413, 426Wedge, 426 Hemi og 440 muligens fler som jeg har glemt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 Det stemmer at 318 polyhead var en bigblock. 318 polyhead er en A-block polyhead så det er ikke en Bigblock som jeg trodde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Nå er vel heller ikke bensin noe særlig for lastebiler heller da, hvorfor brukte amerikanerne det? Når "resten" av verden brukte diesel? Vel de betalte ikke all verden for bensinen i 1965 - ikke nå heller for den saks skyld... Kan ikke så mye om lastebiler, men tror diesel i lastebiler (ellers i verden) fikk sitt gjennomslag tidlig på 60-tallet. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 men i dagens norge er det MEGET praktisk å ha bensinmotorer i lette lastebiler.... Har selv en diger Chevy Pick-up, Big Dually, og den har 454 med propanfyring..... Den bruker ca 2,5 liter på mila og med en literpris på 4,05 for propan, så kjører jeg for under 10 kroner mila...... Prøv det med en sånn annleggsmotor... :thumb Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Buick og oldsmobile hadde også small og big block, chevy ford og mopar også, mens pontiac hadde bare en blokk midt i mellom som gikk ifra 267 (tror jeg) til 455cid. Litt offtopic, men men. Passer til alle som sier at de har en trans am 400 eller 455 "big block" forex. Mvh: Umek Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.