Gå til innhold

Hvorfor 6x9-tommere i hattehylla er et dårlig valg.

Ranger emnet


ePiFaNT

Anbefalte innlegg

Ville bare nevne her at når jeg brokoblet 4-kanaleren min på DLS 1070R`ene min slik at de fikk 100 RMS hver så var det så jævla trøkk i bilen att jeg skjønte ingenting..

 

Lurer da på hva som hadde skjedd hvis de fikk 200 RMS hver og jeg hadde fulgt kasseforslaget jeg fikk av DLS på 23l på hver med to porter....

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm, jeg skjønner meg ikke helt på hva dere mener her.

Før kjørte jeg rundt med bare høytalere forran i golfen, 2diskanter og 2x4" og 2x6.5" Brae høyttalere, så lyden var jo grei.

Men så fikk jeg mekka meg en hattehylle og satte 2stk. 6x9" i den og da ble det så mye deiligere og høre på musikk! Du får en mye mer følelse av at du er omringa av lyd! Så jeg syns det er mye bedre med et par høyttalere i hattehylla...

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ingen som skal komme her og komme her å fortelle deg hva som er riktig og feil, da gjør du det du liker best! :)

 

Jeg har flere ganger oppfordret andre til å gjøre "feil", så lenge de bare VET de gjør det feil og bevisst har valgt bort de "riktige" løsningene på bakgrunn av smak og behag. Dette er altså ikke ment som en form for hjernevask for å få alle til å droppe høyttalere bak, kun for å opplyse om hva bakhøyttalere gjør med lyden (i 95% av tilfellene. Det går an å gjøre det ordentlig, men da skal man VIRKELIG vite hva man driver med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du husker å få med den lille copyright-snutten på bunnen er det bare hyggelig det :)

 

Enkelte vil kanskje si det er unødvendig eller dumt å sette copyright på, men jeg har flere ganger sett velskrevne artikler og innlegg bli misbrukt til helt andre formål enn det de var tiltenkt, uten at forfatteren har blitt kreditert. I følge åndsverksloven har man automatisk opphavsrett til ting man har laget, men det er endel som "glemmer" dette av og til..

 

Du er morsom du. Høres ut som du har vært en liten tur innom lydskolen ellerno, men det derre med copyright kan du slappe litt av med. Her har du vel ikke akkurat drevet med forskning. Det som er av materie er vel ikke empirisk. Du har dersom det ikke er empirisk ikke lagt ved kildehenvisninger. Alt er i sin enkleste form rett og de som skrev det opprinnelig vil vel da være fornærmet. At det er en artikkel trur jeg du får drøfte med redaktørforeninger.

Jeg er enig at det er litt ufint å stjele hva du skriver rent fysisk og henspeile det som sitt eget, men jeg tror ikke du burde vurdere noen søksmål over det heller om det dukker opp ukreditert. Men NÅR du skriver noe som du har erfart selv så er det helt klart på sin plass å få kred for det. Det forventer jeg selv innimellom. Jeg har kompendium der ute jeg ikke vil ha spredt for alle vinder.

Beklager at dette kanskje hørtest litt ut som et angrep, mener ikke det men vil bare si til alle at vi kan ta det litt med ro. Jeg har ikke copyrighta noe av det jeg har skrevet på http://www.nccn.no under samme nic selv om jeg faktisk HAR samlet inn en del av dataen selv, kvier meg for å kalle meg forsker da...det er drøyt....nerd er mer nærtliggende.

 

Ut over dette så var det jo enkelt og greit og nokså forklarende. Lineariteten ved en konsert er jo som ved nordkapphavet i januar og er ikke Hi-Fi, men det tenker jeg du vet. At det er en grunn til at ting burde holdes forran trynet har du helt rett i og er et godt poeng. Jeg er helt enig med hele poenget ditt om at lyd bakfra i bil er noe tull og jeg er glad for at du skrev det. Keep it coming!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig initsiativ og velskrevet. Du beskriver de enkle prinsippene ved å få lyden fra riktig retning på en bra måte:)

 

Men dette var jo en "hattråd" om plassering av høytalere bak i bilen, leser ikke ett sted at 6x9" spiller dårligere enn noe annen type konstruksjon. Så å kalle det en "derfor liker vi ikke 6x9" tråd blir vel litt feil? Det er jo ikke konstruksjonen som er dårlig, det er heller plasseringen som i 99% av tilfellene blir brukt på denne typen elementer. Det samme gjelder jo for f.eks 8" coaxelementer, er ikke mange som har plass til de i dørene foran, dermed havner de i hattehylla. Og det er da en helt vanlig rund høytaler:)

 

Moro lesestoff på morran happyhappy

 

En bassfrekvens propagerer først plant og etterhvert sfærisk og burde derfor reproduseres av et sirkulært element. Må ikke, men foretrekkes. Nullpunktteorem, teoretisk altså. Men en 6x9 har ikke den samme mekaniske stivhet med samme material som en ren 8", dette er vel fyiskk og krefter sin avdeling. En bra 6x9 er bedre enn en crappy 8". Alt etter forholdene altså.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kan jo i parantes bemerke at en oval membran vil være mindre stiv og mer utsatt for brytninger og fleksinger i membranen enn en sammenlignbar rund membran, så... man KAN nok derfor si en 6x9 er mindre bra også teknisk, men i en gjennomsnitts 6x9-bil vil det neppe være et problem man vil kunne legge merke til...

 

RETT!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lydskolen har jeg nok ingen kjennskap til. Og copyrighten kan nok være en smule "overdrevet" ja, det er bare forbannet kjedelig å se noen bruke sitt eget verk i kommersiell sammenheng uten å en gang ha fått noen forespørsel om å bruke det. I min verden er det langt lettere å få tillatelse enn tilgivelse ;)

 

Og som jeg påpekte til lars y: det var ikke for å leke hifi-politi, men for å opplyse andre om hva slags "konsekvenser" bakhøyttalere har. Det er mye morsommere når folk helt bevisst gjør "feil", og kan argumentere for hvorfor!

 

Du skal ha takk for synspunktene, det er alltid morsomt med tilbakemeldinger fra kompetente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lydskolen har jeg nok ingen kjennskap til. Og copyrighten kan nok være en smule "overdrevet" ja, det er bare forbannet kjedelig å se noen bruke sitt eget verk i kommersiell sammenheng uten å en gang ha fått noen forespørsel om å bruke det. I min verden er det langt lettere å få tillatelse enn tilgivelse ;)

 

Og som jeg påpekte til lars y: det var ikke for å leke hifi-politi, men for å opplyse andre om hva slags "konsekvenser" bakhøyttalere har. Det er mye morsommere når folk helt bevisst gjør "feil", og kan argumentere for hvorfor!

 

Du skal ha takk for synspunktene, det er alltid morsomt med tilbakemeldinger fra kompetente :)

 

fan du er rask å skrive! Lucky luke på forum he he.

 

Ser på side 3 at det er mange som sier at sine høyttalere spiller fra andre sine.....alle snakker om elementene....ingen om kassa....kanskje det er et hensyn man kan ta i slike sammenlikninger. Jeg har et POLK element som står i en crappy crappy basskasse og det låter....crap.

 

Hva er forresten det ekvivalente arealet av en 6x9? sett bort fra støvhetta som ikke egentlig skal være del av elementet uannsett. Er det 8"? Tror det var du som nevnte det tidligere i denne tråden og jeg er i såfall helt enig om at den strukturelle styrken til en 6x9 umulig kan være den samme som av en rund 8" av samme materiale. Og det at de gutta som har elementer ned i hattehylla i en sedan og en montersub glemmer at subben vil tyte elementene ut når den slår siden den "ligger i en kasse" er jeg også enig i. De burde jo definitivt akustisk skjermes, ha sin egen kasse. Den trenger jo ikke være stor når man har en sub. Egentlig burde det jo ikke være tett fra bagasjerommet inn i kupeen heller basstrykkmessig, men det er vanskelig å gjøre noe med. Jeg har en 5 dørs og det ville blitt dritt med høyttalere i hylla da de bare ville spilt igjennom hylla og opp igjen, hvertfall med 15" min der..... Holder meg framme ja. Akkurat som i alle andre stereosammenhenger.

 

Det med at folk må få gjøre som de vil syns jeg er en bra filosofi. Etterhvert som denne tråden utvikler seg vil de sikkert skjønne dog at det blir herja stereo av høyttalere bak. Jeg har miksa en god del plater og en DRØSS konserter og trur jeg hadde blitt rimelig forvirra dersom jeg plutselig fikk et par høyttalere bak meg og he he. Tenk å ha miksa live i surround...det hadde vært såperunkporr!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sd på en 6x9-tommer skal være gjennomsnittlig identisk med en gjennomsnittlig 8-tommer ja. Unntak finnes såklart, akkurat som om man sammenlikner Sd på en Audiotechnology Flexunits 4" (96cm2) og en Seas CA12RCY (55 cm2)...

 

Hva kasser angår er jeg helt enig med deg. Har også påpekt mange ganger at folk er altfor kjappe med å fordele skyld. "Den tolvtommeren spilte sugent i bilen min, den er bare møkk". Uten å ofre en tanke på kassedimensjonering, tuning, plassering, resterende utstyr og biltype... som er vidt forskjellig i 98% av tilfellene. Skal det sammenliknes må det kontrollerte omgivelser og faste rammebetingelser til, noe annet blir bare møl.

 

Ang. miksing i surround skal det visst være en del lydteknikere som blir helt kreisi banana av å få multikanalmuligheter.. trommer bak, gitarer foran og vokalisten svevende i en imaginær luftballong noen meter over resten av scenen :D Utradisjonelt, muligens veldig moro (soundtracket til Leaving las Vegas perhaps?) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår