Gå til innhold

Rekord 2.0i med girkasse i Ascona...

Ranger emnet


ascona4ever

Anbefalte innlegg

Hvordan vil en 2.0i med en 5-trinns girkasse fra en Rekord, fungere i en Ascona B? ('77 1.9S)

Tenker da på utveksling og effekt..

 

utveksling og effekt... hehe. Eneste er at den har et gir ekstra så er det omtrent like. kanskje litt forskjell på utvekslinga på 3a.

 

ps: du må ha kortere mellomaksel. da 5trinns kassa er litt lengre. Bruk mellomakselen fra Manta GSI. Samt at 5trinns girkassa har girspaken lengre bak. (noe som medfører at du må kappe og sveise litt for å få den inn i coupe'n. Samt at du burde også ha midtkonsol fra Manta, da de hadde spaken lengre bak.

 

En annen ting, 2,0e er fin motor. hehe...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at girspaken er lengere bak er jeg klar over.. det var det i den første jeg hadde. Ikke særlig pent arbeid da men.. Har en kar som kan kappe akslingen slik at den passer.. å balansere da seff..

 

må spørre..."2.0e er fin motor.. hehe.." Ironisk? Kjenner ikke motoren så jeg vet ikke.. har hørt at den som kom til Asconaen var bedre..?

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at girspaken er lengere bak er jeg klar over.. det var det i den første jeg hadde. Ikke særlig pent arbeid da men.. Har en kar som kan kappe akslingen slik at den passer.. å balansere da seff..

 

må spørre..."2.0e er fin motor.. hehe.." Ironisk? Kjenner ikke motoren så jeg vet ikke.. har hørt at den som kom til Asconaen var bedre..?

 

Neida, var ikk ironisk. kjøpte bare meg en 2,0E for en stund tilbake. har ikke fått brukt den, men de skal vare brae. Ryktene skulle ha det til at den hadde større ventiler enn 2,0s ol. Så jeg måtte bare ha den.. hehe. Men har ikke tatt av toppen på den ennå for å se.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er samme ventiler på 2.0s og 2.0e (42/37)

 

 

 

5-trinnskassa har 0.804:1 på 5 giret.

Både 4- og 5-trinnskassa har 1.000:1 på 4. giret.

så helt like er det jo ikke.

 

De har faktisk samme utveksling på 3. giret og.

(bare 4-trinns fra etter '83 som har annen utveksling på 3.)

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem. Er vel samme bremser på 1,9s og 2,0s. tror jeg. 230mm tromler bak også. Dessuten, den effektforskjellen er en dråpe i havet. Tror ikke biltilsynet bryr seg engang. Så lenge Ascona faktisk kom med 2,0l.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynnt å vurdere å droppe innsprøyting.. Hva vil fungere best? Å konvertere 2.0i'en eller bruke en 2.0s? Hvilke gassere vil fungere best? Mener det er noen Solex 40-gassere jeg har liggende.. uten manifold...

Vil ha maks ut av motorene.. samtidig som det helst skal holde da..

 

Tanken er å ha ett 'retro stuk' på tingene.. Bygge bil etter K-I-S-S prinsippet. Det skal være enkelt, og rått!

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha max så burde du bytte kam i samme slenge.

En X1 kam fra enem er litt spess kam, men vær obs om du høvler toppen at den går klar på ventilene. Den har godt løft, og med et par dobble 40mm Solex så skal nok suppa komme inn skal du se. Må nok heve kompresjonsforholdet en god del også. opp på rundt 10:1. Det hjelper betraktelig.

s53008999fi.th.jpg

Var litt raus med høvlinga av denne toppen, så ingen har tørt å bruke den ennå.. hehe.. Kristoffer som hølva og porta litt i den for noen år siden.. liggi på lager siden.. hehe

 

Men så et lite tips. Se hva denne karer klarte å dra ut av 2,0E motoren sin. Det er nokså imponerendes.. http://www.opeltuners.com/jyrkis2/index.html

 

Mine ambefalinger er: X1 eller Y12 kam (kam for hydrauliske ventil løftere). Kanskje en I3 (for mekaniske løftere og spes ventilfjører) hadde gjort seg bra om du vil ha litt rpm og mye krutt på de litt høyere turtallsområdene...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår