Gå til innhold

How 2 lakkere tips og triks

Ranger emnet


Nsr160

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har aldri lakkert en skit, men har planer om å lakkere bilen min svart og blå i sommer.

Blå fra taket til toppen av lyktene, og svart videre fra toppen av lyktene og ned.

 

Har tenkt å bruke glansmaling(hvis det er det det heter?), er det for vanskelig for en nybegynner, eller er svart og blå forholdsvis greie farger å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil en kompressor som har 20 liters tank.. å produserer 200 liter i minuttet eller no sånt duge til bil lakkering? å hvist ikke kan d ere gi meg en link til noen kompressor tips elns,,

Tar deg ikke på motor men tar deg på galskapen!

*Audi A4 TdiQ*

*King Cab 2.2 badass*solgt*

*Sierra 2.0 IS *søppel*

*arctic cat zl 500 *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Skal du flekklakkere er sølv den vanskeligste.. ALT har betydning, lys, vinkler, blanding, herdig, klarlakk osv osv..

Deretter metallic farger som skal flekkes..

Et tips der.. Lærte det for noen år siden da jeg måtte fikse en skade på bilen til min far. Det var en blå metallic Bluebird. Jeg lakket 2 ganger, men fargen ble litt feil.. Trikset som løste problemet var en liten papp-ring..

Yes, en ring av papp som jeg tapet fast på sprayboksen, ca 7-8cm unna dysa.

Dette gav metallicen turbulens før de la seg på bilen, og de fikk dermed en helt annen vinkling.. Resultatet ble så perfekt.. inkludert rubbing og polering at når min far skulle bytte inn bilen, så måtte de oppi bagasjerommet for å se at bilen hadde vært bulket. NICE..

 

De fleste baselakker, dvs fast farger uten metallic og slikt er greie å lakkere. Det kan riktignok være litt vanskelig å se når et "sig" starter hvis man lakkerer med mørke farger..

Dessuten, mørke farger setter store krav til grunnabeidet.. Selv mikroporer og støvkorn vil bli ekstremt synlige ved mørke farger.. Fikk en gammel veteranbil lakkert i sort blank med klarlakk for noen år siden.. Ble "noen" timer i garasjen med vannsliping først ja..

 

hehe mye rart i dette innelgget ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De henger sammen de tre punktene der.. siste ordet er løsningen på de første to problemene..

Overgangene forsvinner hvis man bruker tid nok på pussingen.

Støv og skitt, vel man kan vanne før man lakker.. Men det viktigste er å ikke sette igang store byggtørkere med kraftig vifte på.. Da ber man om trøbbel.

 

Varm opp garasjen på forhånd med byggtørker.. 35-40 grader er bra.

Inn med vannkanne og dusje gulvene.

Tørk av bilen en gang til med silikonfjærner.

Begynn å lakkere.. (lakken blander du på utsiden av garasjen når tempen begynner å bli ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
']Jeg har aldri lakkert hele bilen' date=' men jeg må si det som jeg synes er vanskelig med lakkering er:

 

- fin overgang fra sparklet område til resten av bilen (kant).

[/quote']

 

Om du ikke bruker grunning som du legger på, som du igjen sliper før du legger lakken, så er det ikke rart du får kanter som du sier.

86' Ascona 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvor mye må man pusse ned den lakken som er på bilen før man kan begynne å grunne?

 

Har kommet frem til at jeg burde skaffe meg sånn sort pulver (hva det heter?) til jeg skal sparkle og til pussinga etter jeg har grunnet, hvor får man kjøpt det?

 

Er ikke noen som vet om det finnes en type lakk som har glans uten at man påfører klarlakk?

Hvis ikke lurer jeg på om det går ann å våtpusse grunnfargen før man tar på klarlakk, slik at jeg slipper at overflaten på lakken ser ut som et appelsinskall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår