Jump to content
Bilforumet.no
fred_stian

Bilen stopper på tomgang...

Rate this topic

Recommended Posts

Noen her som kan hjelpe meg med mitt lille problem?

Har en 2'er (1,3L) som driver å stopper på tomgang.. Spesielt ved nedbremsing før rundkjøringer o.l.

Hvis jeg står rolig virker det som om bilen går på for lavt turtall somehow. notin Høres ut som den "surver" og går opp og ned i turtall så den til slutt stopper pga for lavt turtall. Nå har ikke jeg no turteller men virker hvertfall sånn! :)

 

Tenkte først det var det at konfilteret trakk inn kaldluft, men varme regulator saken (husker ikke hva det heter, den som styrer hvor mye kald/varm luft som skal trekkes inn gjennom luftfilteret) sitter jo etter luftfilteret.

Var uansett kjekt å sette på orginal filter + forvarmingsslangen, men det hjalp heller lite...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv om forvarmingsspjeldet er der så er det ikke sikkert det fungerer. Min drev og køddet seg litt slik, men da demonterte jeg spjeldhuset og pusset ren og smurte akslingen som spjeldet vrir seg på. Den var rusten og siden eneste som åpner spjeldet er et ørlite vakum fra motoren så var ikke det nok til å åpne spjeldet.. Jeg ville prøvd dette.!

 

Jeg har aldri hatt noen andre problemer med min 2e2. Bare litt justeringer når jeg kjøpte bilen.. Mange her mener jo at hele forgasseren er bare til å hive. Men den fungerer fint med litt stell..

 

Men men....prøv spjeldet du,..

Share this post


Link to post
Share on other sites

er nok ikke kondens på tenken, dette merkes over hele turtallslinja, ikke kun på tomgang.. samme gjør gjenfrysning i forgasseren..

 

er en av disse punktene:

 

1. kontrollere at choke-spjeldet leggger seg av og ikke henger på..

2. justere opp tomgangen

3. åpne forgasseren og blåse ut av alle dysene.. kan ha grodd igjen etter avleiringer i bensinen

4. muligens feil tenning

 

ville personlig satset på at choken ikke legger seg av slik dett høres ut..

 

og forresten: jo 2e2 er forferdelig... noen eksemplarer av dem fungerer fint, men begynner den først og tulle seg, er det ikke mye lett å justere på ass :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

på Golf 2r er det ikke elektrisk Tomgangs regulator? Tror ikke Problemet ligger i noe av dette, du kan skjekke rundt forgassern om det er noen sprekker i Forgasser slangen der forgassern sitter på... har en mistanke om at den tar inn falsk Luft... jeg kan forøvrig nevne at jeg har mottsatt problem, gassen til meg henger seg opp på 3000omdreininger...

Share this post


Link to post
Share on other sites
på Golf 2r er det ikke elektrisk Tomgangs regulator? Tror ikke Problemet ligger i noe av dette, du kan skjekke rundt forgassern om det er noen sprekker i Forgasser slangen der forgassern sitter på... har en mistanke om at den tar inn falsk Luft... jeg kan forøvrig nevne at jeg har mottsatt problem, gassen til meg henger seg opp på 3000omdreininger...

 

 

nei.. golf 2 med forgasser har vakuumstyrt tomgangsregulator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er tomgangen fin før motoren blir skikkelig varm?

 

Har samme problem, og jeg er 99% sikker på at det er på grunn av morkne slanger.

Nå sliter jeg med det motsatte, though.. 3000 rpm tomgang, fusking (vann i gassern ellerno) og mye røyk. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

starte bilen.. holde den gående på vieren framme spraye litt start gass el. rundt om å se om det skjer noe.. har tro på vakum.. sjekk den inn på bremsekraftforsterkeren om den sitter som den skal... den var kødd på gamle gofla mi.. da gikk bilen som ett ekkorn og gikk ikke på tomgang..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er nesten sikker på at det er kondens som er problemet. Jeg har identlisk bil som deg, og min er alltid slik på vintern hvis jeg ikke fyller kondensfjerner. Kjøp en flaske kondensfjerner og prøv! Koster ikke mer enn en 10'er.

 

 

Er det saken til venstre på dette bildet dere snakker om når dere nevner chocke spjeld saken? (ikke der det er rødt, men lenger til venstre.overfor den slangen i alu. som går der).

 

motor.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er tomgangen fin før motoren blir skikkelig varm?

 

Har samme problem, og jeg er 99% sikker på at det er på grunn av morkne slanger.

Nå sliter jeg med det motsatte, though.. 3000 rpm tomgang, fusking (vann i gassern ellerno) og mye røyk. :(

 

tomgangen min er Fin før motoren er varm, men så fort den blir varm henger gassen seg opp...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.