Gå til innhold

Bilen stopper på tomgang...

Ranger emnet


fred_stian

Anbefalte innlegg

Takk for mange svar!

Men jeg legger ut et bilde eller 3 så blir det lettere for meg og mine 0 kunnskaper om mekking! :)

Så dere må bare unnskylde meg hvis det blir mye "dumme" spørsmål...

luftboks.jpg

 

luftboks2.jpg

 

apnet_lokket.jpg

 

 

Selv om forvarmingsspjeldet er der så er det ikke sikkert det fungerer. Min drev og køddet seg litt slik, men da demonterte jeg spjeldhuset og pusset ren og smurte akslingen som spjeldet vrir seg på. Den var rusten og siden eneste som åpner spjeldet er et ørlite vakum fra motoren så var ikke det nok til å åpne spjeldet.. Jeg ville prøvd dette.!

 

Med forvarmingsspjeldet mener du da spjeldet som sitter på innersiden av luftfilter boksen som du ser på det siste bildet over her?

 

 

 

 

 

1. kontrollere at choke-spjeldet leggger seg av og ikke henger på...

Hvor befinner dette spjeldet seg da?!

 

 

 

Er tomgangen fin før motoren blir skikkelig varm?

Niks! Den er ufin(!) hele tiden, uansett om motoren er varm eller kald, om været er varmt eller kaldt. Men etter det jeg mener å huske har den blitt sånn nå etter at "vinteren" kom...

 

 

 

starte bilen.. holde den gående på vieren framme spraye litt start gass el. rundt om å se om det skjer noe.. har tro på vakum.. sjekk den inn på bremsekraftforsterkeren om den sitter som den skal...

Skal prøve dette senere i dag jeg!

 

 

 

Jeg er nesten sikker på at det er kondens som er problemet. Jeg har identlisk bil som deg, og min er alltid slik på vintern hvis jeg ikke fyller kondensfjerner. Kjøp en flaske kondensfjerner og prøv! Koster ikke mer enn en 10'er.

Helt like er de ikke, motoren er nok lik, men luftfilter opplegget er litt annerledes ser du... Men jeg kan jo prøve kondensfjerner også, koster ikke allverden det heller så! :) Men hva med det Gallagher sa om at man merker det over hele turtallslinja, gjør du det eller?

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fant ut at det var no vakumslanger som gikk inn til forgasser'n som hadde ryki av litt.. :) Så jeg kjøpte nye og nå går den som den skal...

 

Riktig nok bytta jeg motor en uke senere når den fikk et akutt annfall av skjørte bank men det er en helt annen sak... ;)

Så nå går den heeelt som den skal, ikke no ventil tikking eller noe i den nye motoren, som forøvrig var fra en polo 1.3L.. Så vet dere det! :)

Takker for alle svar uansett!

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tomgangen fin før motoren blir skikkelig varm?

 

Har samme problem, og jeg er 99% sikker på at det er på grunn av morkne slanger.

Nå sliter jeg med det motsatte, though.. 3000 rpm tomgang, fusking (vann i gassern ellerno) og mye røyk. :(

 

Jeg har en Mk2 Golf 1,8i `88 mod og har det samme problemet.. Når jeg har kjørt den varm og stopper å setter den på tomgang så går den opp å ned på turtallet, mellom 500rpm og 1200rpm.. Sånn står den helt til jeg holder gassen litt inne sånn at jeg holder den stabilt på 1000rpm, og da funker den normalt igjen..

Fint om noen har en detajert bilde av motorommet og kan vise med hva som er vakumslanger og ikke.. :)

 

Mvh SilenCer

00' Lexus IS200 Sport

 

[x] MB 190E 2.0

[x] VW Caddy 1.9TDI

[x] BMW 523i

[x] MB 190E 2.6 US

[x] MB 190E 2.0
[x] VW Golf II 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår