Gå til innhold

Fakta_lakkering

Ranger emnet


TMB

Anbefalte innlegg

Driver med skole arbeid, og da skal vi lage en brukerveiledning til et lakkverksted vi har på skolen. Derfor lurer jeg på følgende ting:

- Hvilket arbeidstrykk skal man når man lakkerer.

- hvilken avstand skal man ha mellom arbeidstykke og lakksprøyta

- tekninkker ol.

- rom tempratur ol. min/max temp osv...

- hvor tynn skal lakken være for at lakkeringen skal bli best mulig. (ta f.eks blandingsforholdet mellom tynner og lakk.(ca)

- ambefalt verneutstyr? hva kan dere ambefalle?

- tåke ol (vannavskiller) hvor effekttivt og viktig er det?

 

(noe av dette kan være selvsagt, men jeg bare ramset det opp....)

 

:thanks

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-2-3 bar arbeidstrykk

- ca 10 cm mellom lakksprøyta og arbeidstykke.

kan variere avhengig av hvor tykt strøket skal være, motivlakk, dråpestrøk o.l

 

-teknikker: jevn sprøyteføring, overlapp: kanten av sprøytebilde skal være ca. på midten av forgje føring. lengre avstand ved dråpestrøk

 

- temperatur: mellom 18-25 grader.

-blandingsforhold: kan variere VELDIG. mest vanlig; 100:50:10/20/30

100 lakk, 50 herder, 10/20/30: tynner

 

-verneutstyr: lakkdress(støv fester seg ikke så lett), hansker, friskluftsmaske.

then ur good to go...

 

have fun with the gun....

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

 

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min versjon.

 

1. 2-4 bar av hengig av sprøyte og lakk

2. 25/30 cm

3. Jevn avstand, jevn hastighet.

4. 20 -30 grader (Dersom det er plastic-fantastisk på den.)

5. Blandingsforhold. Får du, der du kjøper lakk.

6. goggels, egnet filtermaske, hansker, papir kjeledress.

7. Dersom du ikke vil at lakken skal flasse av etter et par måneder,

er dette greit og ha.

 

Les også min how 2 link.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92374

 

Lykke til

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være 2.2bar på ei HVLP sprøyte (High Volume Low Presure) og ca 3-4 på de gamle haugene (har aldri brukt det)

 

30cm avstand mellom sprøyte og flate

 

optimal tempratur ER 20grader celsius

 

bruker ikke vannavskiller når eg lakker hjemme, bare husk å tømm kompressortanken HELT for olje før du begyner ;)

 

jevn avstand og fart er meget viktig, og man lakker i S formasjon, frem og tilbake altså , og overlapper den øverste "stripa" med 1/3, slik at man får en jevn fordeling av lakken på flata :)

 

kansje litt sent men :P

 

edit:

 

leste gjennom den artikelen, et stort tips er å rive av tapen FØR lakken er tørket, da slipper du å skjære med skapel som vist der, skjærer du med skapel er det STOR sjangs for at du skjærer i lakken som gjør at det vil begyne å ruste vesentleg fortere der...

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste gjennom den artikelen, et stort tips er å rive av tapen FØR lakken er tørket, da slipper du å skjære med skapel som vist der, skjærer du med skapel er det STOR sjangs for at du skjærer i lakken som gjør at det vil begyne å ruste vesentleg fortere der...

 

Ikke for å være frekk, men pga. dårlige erfaringer her :hammer

Bør du ikke fjerne teip, før lakken er støvtørr.

Med "våt" er del lett å komme borti som ødelegger en go del ja.

 

Men er HELT enig dersom det gjelder mindre gjenstander.

Men på større områder er det litt verre.

 

Bra tips det der :thumb

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er da min mening..

 

 

* Kjører 2 bar på de to første strøkene, og ned på 1.6 på dråpestrøket.

* Avstand er rundt 25cm (har ikke målt, men tipper jeg ligger i det området)

* Bruker lakkdress, friskluftsmaske og engangshansker

* Boksen holder 20 grader

* Blandingsforholdet varierer alt etter hvordan produkt, og produsent.. så det får du bare lete gjennom databladet til produktet eller se på boksen.

 

Tror det var alt..

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det aller beste er å dekke opp skikkeleg, men ikke teipe helt så nærme som det du vil, også legger du en teip over alt sammen der hvor du vi ha det, etter du har lakka (MED EN GANG) river du forsiktig av denne

 

og... DRÅPESTRØKET ? wtf ? man skal ikke tørsprøyte... da ser det helvete ut etterpå...

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når et strøk ikke er helt i flyt, kalles d et dråpestrøk.....

 

bruker ofte å begynne med et tynnt dråpestrøk for å sikre meg at d ikke er silikonrester på flata....d synes disse, uten at d er for mye arbeid å fikse d..

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

 

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det ikke er flyt i lakken kalles det å tørrsprøyte ;) står i boka mi det ;) (mener det) og det er no good, da du vil få en styggere overflate og struktur i metalic cornene (om det nå er metalic farge du lakker) for best muleg finish så skal det ALDRI tørrsprøytes... :) det er SPESIELT viktig på klarlakken...

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det aller beste er å dekke opp skikkeleg, men ikke teipe helt så nærme som det du vil, også legger du en teip over alt sammen der hvor du vi ha det, etter du har lakka (MED EN GANG) river du forsiktig av denne

Ja, og det finnes også noe som heter fineline-tape som gir en fin kant hvis du bare skal lakkere til en fals eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det ikke er flyt i lakken kalles det å tørrsprøyte ;) står i boka mi det ;) (mener det) og det er no good, da du vil få en styggere overflate og struktur i metalic cornene (om det nå er metalic farge du lakker) for best muleg finish så skal det ALDRI tørrsprøytes... :) det er SPESIELT viktig på klarlakken...

Det heter seg vel at du skal "tåke" over til slutt, ikke klarlakk og akryl altså, kun basefarga.

Men "tåker" du for mye så er ikke det bra nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår