Gå til innhold

Hvor tykk kabel til subene mine?

Ranger emnet


tosk

Anbefalte innlegg

Kjøper du deg en kabel med flest mulig ledere i med dimensjonen 2x5 mm2 så holder dette i bøtter og spann for din del.

Det vil jo SE kuult ut med tykk kabel, men lite nødvendigt i ditt tilfelle.

 

Mvh

Pål

er ikke helt med, har du bilde av enn 2x5mm2 kabel? skal jo å ha en kabel til å brokoble spolene på suben... burker samme?

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt med, har du bilde av enn 2x5mm2 kabel? skal jo å ha en kabel til å brokoble spolene på suben... burker samme?

En kabel som er 2x5 mm2 er en kabel som har to ledere der begge har et tverrsnitt på 5 mm2. En for + og en for -.

Bruker samme kabel mellom spolene som fra forsterker til element.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man snakker om det tekniske aspektet ved å bytte til større høyttalerkabler, må man ikke glemme å nevne noe som er like viktig som dempningsfaktoren - eller som også kan påvirke den i uheldig grad - nemlig kapasitans mellom lederne i høyttalerkabelen. Når man ser på gode høyttalerkabler, er det helt lik avstand mellom lederne hele veien, gjerne med et lite stykke plast-"spacer" mellom dem, slik at kabelen ikke skal fungere som en kondensator (to strømførende deler med isolator imellom).

 

Om man bruker større høyttalerledninger (en kabel til +, og en til -) bør man montere disse et stykke frahverandre, og ikke la dem ligge inntil hverandre, nettopp pga dette problemet. For om man får en "kondensator" i parallell med høyttaleren, så får man jo et delefilter (dårlig, sådan) som man taper effekt på, og få dårligere lydkvalitet.

 

Men en kondensator i parallell med høyttaleren vil heller ikke gi særlig mye hørbar virkning på en basshøyttaler som allerede ligger på et delefilter, da disse slipper gjennom høye frekvenser. På diskanter er det jo dermed mye viktigere å unngå dette! :)

 

Og det må sies at dette er sånn Hi-Fi-pjatt jeg ikke har brydd meg noe særlig om. Har prøvd å legge kablene inntil hverandre og alt mulig, og jeg hørte ikke noe særlig forskjell.. Men skal man følge teorien, er dette vel så viktig som diameteren på kabelen.

 

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å leke litt alt-vitende og samtidig informere de som måtte være interessert i det, retter jeg nå på et par ting :D

 

Kjøper du deg en kabel med flest mulig ledere i med dimensjonen 2x5 mm2 så holder dette i bøtter og spann for din del.

Det heter "...en kabel med flest mulig kordeller i..."

 

Og da snakker vi om mangetrådet (RK), og ikke PN-Kabel....

 

Nå er ikke RK så innmari mangetrådet at det gjør noe..er STOOR forskjell på RK og strømkabel fra f.eks. Stinger..

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei...2x5mm til den ene spola, og 2x5mm mellom spolene...

 

 

det går ikke. dobbeltspole element og de skal kobles til 4 ohm. det oppsettet du sier er nå bare halve effekten av subbene. spolene på hver av subbene skal brokobles slik at hvert element har en last på 2ohm. de skal kobles på en 2 kanals forsterker og kjøres i 2 ohm på hver kanal.

 

ps: når blir det amper på deg da matsern??? hellothere

D koste å værra kar. Kjør volvo!!! :cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går ikke. dobbeltspole element og de skal kobles til 4 ohm. det oppsettet du sier er nå bare halve effekten av subbene. spolene på hver av subbene skal brokobles slik at hvert element har en last på 2ohm. de skal kobles på en 2 kanals forsterker og kjøres i 2 ohm på hver kanal.

 

ps: når blir det amper på deg da matsern??? hellothere

 

Og hva trodde du jeg mente da?

 

Det jeg skrev var en tungvinn forklaring på å parallell koble spolene på hvert element..Det kunne kanskje missforstås, beklager det.

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår