Gå til innhold

"How to" sparkle plast og stål, fjerne utapå-rust, sprøyte grunning og lakk

Ranger emnet


rallyeraider

Anbefalte innlegg

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
grunnen var at sparkelen ikke er motstandsdyktig mot noe som helst, verken innenfra eller utenfra, så da isolerer du den bedre.

 

du må ha på noe der det har rustet/er rust, ellers ruster det jo like kjapt igjen.

jernoksyd, dvs rust, er jo en kjemisk reaksjon på metall, forårsaket av fukt, gjerne i kombinasjon med en "akselerator", dvs gjerne salt eller tilsvarende. fosforsyre, som er det stoffet som reagerer med rusta, finns da i rustbeskyttelsen. ev.t kan du kjøpe rein fosforsyre på malesjappa, og smøre på det. dette må du da kapsle inn med en 2k grunner/syreherdende/rustgrunn for at det ikke skal komme igjen rust , da en sparkel vil suge til seg både fukt og fanteri og da har du balubaen igjen. du kan gjerne snakke med min mann, bjørn, nr/mail finner du på www.billakk.no.

han har vært biloppretter på bertel o steen i 20 år, og har nå drevet hamar bilpleie i 15 år. den andre mannen er en som har drevet elverum bilskadesenter i 15 år, eget i 10 år, og nå gjør han lakkjobber for brumunddal autorep, som er store på bilskade og lakk, samt er omreisende selger for billakk og ditto produkter for hamar bilpleie.

de sier også at det er mye feil på hvordan folk jobber med og setter sammen produktene, samt at de ofte har diskusjoner med folk som de leverer til om dette.

 

og du må ikke under noen omstendighet slipe på rustmiddelet (den svarte ugjevne hinna), da vil du slipe igjennom og den mister virkningen, da den skal kapsle inn rusta.

 

jeg sier ikke at dette er fasit, men jeg tenker nå å prøve dette skikkelig på 2 biler jeg har, begge er 245, omtrent like mye rust, den ene skal jeg kun ta rustprodukt og lakk, den andre skal jeg ta hele baletten med sandblåsing og alt.

det kommer en prosjekttråd, så da kan vi følge med på hvordan ev.t tilbakefall på rustfronten utarter seg.

 

 

ja har det skjedd noe med deg da har gått ei stund nå???:ratatatat

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Hva er slipefuller? De hadde ikke hørt om det på hverken Biltema eller Obs Bygg. Noen som har et produktnavn jeg kan spørre etter?

 

Jeg har sparklet stål på bilen min men har ikke penger til å få det lakket ennå, vil det holde mot vær og vind en liten tid me bare slipefuller utpå, eller må jeg ha noe mer?

Why drive a car, when you can pilote a Saab.

 

-Saab 900s 1995 (Bruksbil)

-Mazda 626 1987 (vraket)

-Saab 900 8t 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette var jo en genial tråd!

 

Rallyraider, det virker som du virkelig kan dine saker. Imponerende kunnskaper. Midt i blinken for en nybegynner som meg. Bra med folk som er med på å heve forum på denne måten.

 

Pstet denne posten i sta, men den var jo ganske unødvendig når da det allerede fantes en tråd for temaet.

 

Her er posten min:

 

Heisann!

 

Jer er forøvrig ny bruker på dette forumet. Lette etter litt info angående lakkering, og snublet over dette bilforumet.

 

Spørsmål 1 - Lakkering:

Jeg skal lakkere en bil, og har ikke spesielt god erfaring med denslags. Blir et lite hobbyprsojekt dette. Hvilke produkter anbefales for nedpussing av karosseri? Finhet i pussepapir osv.

 

Er grunning et must etter at man har pusset/mattet ned den gamle lakken? Går jo utifra at lakken vil sitte bedre med grunning, så går utifra at det i det minste er en lur ting å gjøre.

 

Hvordan lakkere? Regner med å bruke lakkbokser, har dere noen tips til hvordan man gjør dette. Tenker da på avstand med sprayboksen, hvor tykt man skal ha på, armbevegelser og hvor mange "strøk" man bør ha på for best mulig resultat.

 

Dette er en bil som står i deler, og som nevnt bare et hobbyprosjekt for å lære litt på dette området. Vil derfor lakkere alle løse karodderideler for seg selv( dører, bakkasje, panser osv.)

 

Spørsmål 2 - Sandblåsing/ Kromming

Hva er egentlig sandblåsing? Er dette noe man gjør for å puste litt liv inn i gammelt og slitt metall, eller er slags for for rengjøring i fordindelse med lakkering?

 

Har noen deler jeg vil kromme også, for å få det til å skinne litt ekstra. Dette er vel noen man kan kjøpe på spraybokser, og ha på på samme måte som lakk? Hva slags grunnarbeid er da viktig? Har hørt at sandblåsing kan være lurt i forkant av kromming, men vet ikke så mye om dette.

 

Kanskje man bare kan pusse ned først? Hva bør man i tilfelle pusse ned med? Krimmen tåler vel ikke allverdens med varme heller, hvilke deler bør man absolutt ikke kromme med tanke på dette. Har hørt om folk som har krommet motor og eksospotter, dette var da på motorsykkel. Og eksospotte prosjektet var ikke særlig vellykket med tanke på varmen. En motor blir vel kanskje ikke fullt så varm men.

 

På forhånd, takk for gode tips. Vet det ble litt mye her nå, men er en skikkelig "rookie" som har lyst til å lære nye ting på dette området, så håper på positive svar, selv om jeg kanskje kan virke som et håpløst tilfelle, som bør holde meg langt unna disse tingene. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter å ha lest litt rundt i diverse tråder her, har jeg vel funnet ut at det kan vøre lurt å invester i en lakksprøyte og en kompressor. Virker som godt brukte penger hvis man skal prøve seg litt innenfor dette fagfeltet.

 

Derfor følger noen flere spørsmål:

 

Er det greit å bruke en lakksprøyte fra biltema til ca. 300 kroner? Er det best med lakk boksen på undersiden, eller på oversiden? Med tanke på oversikt når du driver på, rengjøring osv. Har du evt. en rimelig sprøyte å anbefale, som gjør jobben også for nybegynnere.

 

Mitt inntrykk er at det kan lønne seg å bruke forskjellige dyser til forskjellige typer grunning og lakk. Går det ann å lage en slags oversikt på hvilke ulike typer dyser som egner seg til de forskjellige grunningstypene og lakkene? Hva slags grunning egner seg best, og hvilke lakkmerker er å anbefale? Bedre med en større dyse til grunning? 1.8mm f.eks, eller er dette helt avhengig av hvilken type grunning man bruker kanskje?

 

Med vanlig lakk, både klar og lakk, har jeg fått en inntykk av at det holder med 1.4mm, uten at jeg har peiling på dette. Biltema sin lakksprøyte leveres vel med en 1.4mm dyse.

 

Og hva med kompressor. Det er vel ulikt trykk man bør bruke ved f.eks grunning og ulike lakktyper. Mulig at de billigste kompressorene ikke har bra nok trykkvariasjoner med tanke på lakkering av forskjellige ting.

 

Finnes det noen andre rimelige alternativer, hvor man får mye for pengene, enn f.eks det de tilbyr på biltema? Leste på dette forumet at de har en bra på Mekkonomen til 2000kroner, men jeg har ikke peiling på dette området heller, så gode tips er nyttige.

 

Hvordan blander man til denne lakken som skal være på lakksprøyten? Må man blande ulike stoffer for å lage farge selv, eller får man kjøpt ferdigblandet lakk?

 

Tar gjerne imot noen tips til forarbeid også. Hvordan rengjøre, avfette best mulig før lakkering. Hva slags pusse prosseser er best? Bruker man samme papir på alt, eller er det slik at man bruker grovt først, og så litt lettere finpuss etterhvert?

 

Vet det ble mye spørsmål her nå, men siden det tydelivis er folk med kompetanse her inne så tar jeg sjansen på å være litt "slitsom" og nyskjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp lakksprøyte ja, å lakke en bil med sprayboks er bortkastet arbeid.

 

Biltema sin lakksprøyte funker fint til førstegangslakkering som du skal gjøre. Kjøp den med overliggende kopp.

 

Man "burde" bruke større dyse til fyller. Fyller er noe man ofte bruker over der man har sparklet for å få bedre overflate. Når fylleren er tørr pusses den først med 400-korning, og så med 800 våtsliping.

Alle lakk/grunninger som man får kjøpt hos lakkverksteder er bra.

 

Om du ikke har kompressor fra før av vil jeg annbefale deg å kjøpe den største du tar deg råd til å kjøpe. Kompressoren har du i mange år så!

Det kommer såklart ann på hvor mye kompressoren klarer å levere hvert minutt.

 

Når du kjøper lakk er den ferigblandet. Du må bare tilsette tynner og herder, men det får du riktig mengde av når du kjøper lakken.

 

For å rengjøre brukes silikonfjærner. Det fåes kjøpt hos alle som lakkerer, og sikkert på malingsforhandlere.

 

Om du må sparkle store områder bruker du f.eks 80-korning på høvel. Om du sparkler små bulker bruker du kanskje finere papir, det finner du ut av selv.

Overalt der du har sparklet og pusset skal du gå over med 240-korning før du legger fyller på.

Så, for å ta pusseprosessen fra begynnelsen av; når du skal begynne å pusse opp en bil sparkler du i bulkene (rett de så godt ut du kan først, og husk å puss FØR du legger sparkel), når du har pusset sparklet sånn at det blir rett pusser du over med P240, og legger fyller på sparkelplassene.

Når fylleren er tørr pusser du med P400 (gjerne med maskin). Siden du skal ta hellakkering kan du pusse med P400 over hele bilen med det samme, for så å gå over med P800 våtpapir overalt. Så er bilen klar for lakk.

 

Det ble raskt forklart, men håper du skjønner litt mer nå.

Husk på at dette er slik jeg gjør ting, mange ville kanskje brukt annen koring på sliping av fyller osv. Det er ikke noe "fasit" svar på hvordan dette skal gjøres.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar Darty! Kjekt med gode tips, kan poste evt. nye spørsmål når de dukker opp etter at jeg har satt igang.

 

Jeg har også en motorsykkel jeg vurderer å lakkere, men går utifra at de samme prinsippene gjelder, selv om det selvsagt er snakk om mye mindre flater osv. Resultatet de første gangene er jeg ikke spesielt positive til, man må vel feile litt for å lære også, hehe.. Så tar det litt som det kommer.

 

Angående sykkelen, er jeg litt nyskjerrig på hvordan jeg kan få motoren til å skinne litt ekstra, den ser ike så bra ut nå. Det samme gjelder pottene. Kan man kromme dette, og få gode resultater selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder samme trinnene for sykkelen.

Man må feile en del for å bli flink ja ;)

 

For å få motoren osv til å se bra ut kan du polere. Nå vet ikke jeg hvor dårlig motoren din ser ut, men regner med det er ulakkert metall? Du kan pusse med P320, P400, P500, P800, P1200, P2000 for så å polere med et eller annet middel. Er en del jobb, men da blir det HØY finish!

Om du skal kromme noe må du sende det inn til noen som gjør det. Søk på gulesider eller noe sånt for å finne noen i nærheten av deg som krommer ;)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse med alle de ulike papirene, eller valgfritt, regner med du mener det første, men greit å være sikker. Tenker på å kromme pottene, siden de er litt stygge og litt rust her og der. Også noen riper. Potter kan vel ikke pusses, da blir de vel bare enda mer ripete.

 

Motoren er ikke lakkert fra før. Det er ganske mye oljesøl og smuss på den. Tips til vask, avfetting før den evt. pusses? Hvor lenge bør man pusse, greit at man ikke tar for mye også vil jeg tro. Noen anbefalte poleringsmidler du har å anbefale når den tid kommer?

 

Hvor mye koster det å kromme litt? Regner med at det varierer fra plass til plass, men hva tror du sånn ca.? Gidder ikke å legge all verdens med penger i det heller. :)

 

Når man lakker bør man vel også bruke en slags maske vil jeg tro, ikke noe særlig å puste inn dette lakkstøvet? Hva er best å vaske lakksprøyten med? Er det bare tynner som gjelder? Noe man bør være varsom på når det gjelder bruk av kompressor?

 

Dæven, blir mye spørring her nå gitt, hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår