Gå til innhold

"How to" sparkle plast og stål, fjerne utapå-rust, sprøyte grunning og lakk

Ranger emnet


rallyeraider

Anbefalte innlegg

Etter og ha lest og svart på et par tråder om de samme spørsmålene innen lakkering,fant jeg ut at jeg skulle lage et "how to" tråd

 

 

 

Sparkling av plastik deler:

Det første du bør gjøre er og vaske me siliconfjerner.bildet . Pusse over skaden me p180/p240. blade opp plastiksparkel, styke det over skaden.

La det tørke, pusse over me p180/p240 til en slett overflate(gjentas vis du ikke fikk det 100% me et pådrag)bildet . pusse over me p320 og litt utover der hvor skaden var, glatte over det hele me p500.bildet

Blåse av alt støv(trykkluft) legge på et fint jevt strøk me plastikprimer (denne er som regel 1k ,rett i koppen)der det er ren plast, la den trekke et par min. 2-3 strøk me en slipefuller(denne er en 2k, er forskjellig blandingsforhold på disse men les på boksen,vent en 5-10m mellom hvert strøk) rundt der skaden var.bildet

Lar den tørke , pusse over der du la fuller me p400 og så lett over me p500 etter på. Da ver denne delen klar til lakk bildet

 

Sparkling på stål:

Det første igjen er og vaske over me siliconfjerner,pusse over skaden me p120/p150. blade opp en vanlig polyester sparkel ,stryke det over skaden.

La det tørke, pusse over me p120/p150 til en slett overflate(gjentas vis du ikke fikk det 100% me et pådrag) pusse over me p240 for og fjerne di størrste slipesjørene fra det grove papiret. Pusse me p320 ca 5-10 cm rundt der den gammle skaden var. glatte lett rundt me p500.

Blåse rent for støv, blande opp en isolerende grunning(epoxy/thermogrunning blandeforhold står på boksen som regel,vis ikke spør i butikken) sprøyte dette der det er bart stål og der du har sparklet, bruker du epoxygrunning må du la den stå og tørke i ca 20min før du legger på noe som helts andre produkter. så på me en 2-3 strøk me slipefuller.(igjen vent 5-10m mellom strøkene)

Lar den tørke , pusse over der du la fuller me p400 og så lett over me p500over alt etter på. Da ver denne delen klar til lakk

 

Rustfjerning:

Vasker rent, sliper vekk der det er rust. bruker du en bandsliper eller noe som "tar" litt mye i så kan det vår lurt og sparkle litt over etter på, så er det bare og lese litt det der oppe på sparking i gjen.

 

Til sprøyting av fuller/gruning bruker jeg en hvlp(1.7) sprøyte,denne gir litt mer enn en den vanlige jeg bruker til lakk.

Til lakk bruker jeg en hvlp(1.3). hvlp står for high volum low pressure, så normalt arbeistrykk er alt fra 1 til 2 bar.Dette kan du justere på sprøyta me en strupeventil.

 

Plast rep:

Og få sprekk i støtfangeren sin er ikke noe moro, her er en enkel forklaring på hvordan du kan fikse det selv.

Det første du gjør er og vaske den me siliconfjerner bildet

Så tar du og finner deg en båndsliper eller noe annet som du kan slipe me, nå tar du og sliper en V-fuge bildet På baksiden tar du bare og pusser me ett litt grovt pussepapir.

Finner fram limet, jeg bruker et merke som heter teroson(selger hos din lokale lakk butikk)bildet

Så nå tar du og vasker me teroson sin plastrens, så sprayer du teroson plast primer over der du skal lime.

Lar den trekke i et par min, setter i en patron me lim i pistolen og skyt i vei bildet husk og lime på baksiden og. Er sprekken lang/stor kan du bruke en glassfiber dukk til armering

Denne må tørke i minst 2 timer før du kan pusse i den, så følger du bare samme oppskriften som på sparkling på plast på resten.

 

Sprøuting av struktur på støtfanger:

Vasker me siliconfjerner,bildet

Så tar du en pussefille bildet gnikker som en gal over der du vil ha strukturen.Dekker opp resten bildet

Så vasker du igjen over fangeren me siliconfjerner, tørker godt av. støver av den me ei støvfille(fås kjøpt hos din lokale lakkbutikk)

Sprøyter et tynt dekkende strøk me plastprimer(1K) over det hele.

Da var den klar til sprøyting av stuktur.

Nå kommer trikset(ikke si det til noen) bildet stensprutbeskyttelse,hehe. Denne tar du i et beger og tilsetter ca 5-8 % me ferdig bladet klarlakk og rører godt runt.

oppi lakksprøyta me det, det du gjør nå er og stille sprøyta inn slik at den sprøyter tynn stråle. Så holder du ca en avstand på 60cm fra fangeren. dysjer bare lett. Et par strøk til du ser det er dekk bildet

Så til slutt har du noe som likner på dette bildet

 

Viktig: det er IKKE anbefalt og bruke noe billig sprayboks lakk/grunning du funnet på biltema eller liggnene. Det som kan skje er at det kan bli reaksjoner mellom di diverste produktene, spar heler opp litt og gå på en lakkbutikk og kjøp et bra produkt. anbefaler og bruke standox/glasurit/spies herker/du pont/lessonal/sikkkens, Men hold dg til en produsent av produker. ikke bland, det kan bli en kjemisk reaksjon mellom noen av disse vis du blander produsener.

 

 

Har ikke alle bilder nå, men mer oppdatert tråd vil komme. skal love og ta en del bilder på jobb og fått lagt ut me step by step på alt.Alt fra plastreprasjon til lakkering/utflekking.

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da kan jo jeg spørre om det er vanskeligere å lakke candy farge eventuelt annen effektlakk i forhold til vanlig metallic lakk for en nybegynner?

blir det bare bortkastet penger å begynne med dyr candy lakk?

hva med flakes,er dette også en utfordring for en som ikkje har lakka noe før?

en gang må jeg jo begynne.. tenker på å lakke min e30,mørke grønn farge candy eller crom lakk,har du noen eksempler på slik lakk? farge kode? bilde etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyting av effekt lakk er vel ikke noe jeg vill ha begynnt rett på nei. mangen av disse fargene er litt krevede og sprøyte. lett og få sjoller og lignene.

Ville nok ha øvd litt på og sprøyte fuller/grunnnig først. så får du lært deg til kordan sprøyta virker å avstand og hastighet ved påføring av lakk.

Spesielle lakk typer ja, ta og søk etter house of kolor. da vil du få opp masse fint.

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fin tråd ! Men så kommer bomben.. Men hvordan får man ( eller jeg da ) den proffe skillelinjen mellom gammel lakk og ny lakk ( altså skillet der skaden er reparert, sparklet og fikset, og den gamle lakken). Maskeringsteip er jo en løsning. Men da dette blir for grovt. Synes jeg da. . . Og ikke fint i det hele tatt når det rives av. Har du en god løsning på dette ? ps. det er på selve bilen liksom. Så et skille vil det bli mellom ny lakk og gammel lakk uansett. Men problemet er få disse i " ett " .. har ordentlig lakk ( matt ) og klar lakk, så det står ikke på det. Håper på raskt og presist svar :) .. hvis dere skjønner posten min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn noe lunde. ,men det du bør gjøre er og finne en profil/kant på det du skal lakke og bare ta det opp til den, og lage til en vipekant me teip,det som er viktig nå er og være forsiktig når du sprøyter,ikke sprøyte ner i den "kanten" bare holde sån at sprøytebildet legger ovenfra og ner. blir ikke så stor kant da.men ikk e lakk helt opp til kanten i første strøket, hmm litt vaskeligt og forklare uten bilder dette, beklager der ikke er kommet noen av di enda. har bare hatt en del og gjøre. har ikke hatt tid på jobb.men det kommer.

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Satte denne som sticky. Men jeg formoder at rallyeraider "forbedrer" den så langt han har kapasitet. Andre brukere må selvfølgelig få komme med innspill og tilføyelser. La oss holde denne tråden på et høyt nivå uten svada og rullemalte førstegangsbiler. Med tiden kan det kanskje bli et kunstverk av dimensjoner.. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår