Gå til innhold

Snatch81

Bruker
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Snatch81

  • Bursdag 01/27/1975

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

Snatch81's Achievements

  1. Heisann. Jeg er innehaver av en Mazda 323, 1992 modell, 1,6l injection. Den er ikke helt frisk. Når tanken nærmer seg kvart, får jeg hyppige problemer med at bilen bare dør ut. Når dette skjer tar det ca. 10- 15 sekunder før jeg får start på den igjen og da går den som ei klokke til neste gang bilen stopper. Det er ikke noe fusking inne i bildet, den bare stopper, som om den f.eks skulle vært bensintom Disse problemene oppstår aldri når det er mye bensin på bilen. Som de fleste skjønner kan dette by på store problemer under kjøring, det er f.eks ikke spesielt gunstig å få stopp i et lyskryss, rundkjøring e.l. :) Jeg har ikke mye greie på bil, men har prøvd kondensfjerner, uten at det hjalp. Skiftet også bensinfilter, plugger og luftfilter, uten resultat. Bensinfilteret virket dog å være fylt av mye vann. Dette tyder vel da på at det kan være kondens, vann i systemet. Noen som har noen tips til hva som er problemet i dette tilfellet? Kan det være lurt å få tømt bensintanken helt kanskje? Som sagt så har jeg ikke disse problemene når det er my bensin på tanken. Håper på noen gode tips og råd her! :)
  2. Igjen, takk for gode svar Darty! Kjekt å få litt drahjelp av noen som kan litt om dette fra før. :) Du får pleie fyllesjuken godt, hehe.. Satse på at tømmermennene ikke er altfor slagkraftige i dag.
  3. Pusse med alle de ulike papirene, eller valgfritt, regner med du mener det første, men greit å være sikker. Tenker på å kromme pottene, siden de er litt stygge og litt rust her og der. Også noen riper. Potter kan vel ikke pusses, da blir de vel bare enda mer ripete. Motoren er ikke lakkert fra før. Det er ganske mye oljesøl og smuss på den. Tips til vask, avfetting før den evt. pusses? Hvor lenge bør man pusse, greit at man ikke tar for mye også vil jeg tro. Noen anbefalte poleringsmidler du har å anbefale når den tid kommer? Hvor mye koster det å kromme litt? Regner med at det varierer fra plass til plass, men hva tror du sånn ca.? Gidder ikke å legge all verdens med penger i det heller. :) Når man lakker bør man vel også bruke en slags maske vil jeg tro, ikke noe særlig å puste inn dette lakkstøvet? Hva er best å vaske lakksprøyten med? Er det bare tynner som gjelder? Noe man bør være varsom på når det gjelder bruk av kompressor? Dæven, blir mye spørring her nå gitt, hehe.. :)
  4. Takk for godt svar Darty! Kjekt med gode tips, kan poste evt. nye spørsmål når de dukker opp etter at jeg har satt igang. Jeg har også en motorsykkel jeg vurderer å lakkere, men går utifra at de samme prinsippene gjelder, selv om det selvsagt er snakk om mye mindre flater osv. Resultatet de første gangene er jeg ikke spesielt positive til, man må vel feile litt for å lære også, hehe.. Så tar det litt som det kommer. Angående sykkelen, er jeg litt nyskjerrig på hvordan jeg kan få motoren til å skinne litt ekstra, den ser ike så bra ut nå. Det samme gjelder pottene. Kan man kromme dette, og få gode resultater selv?
  5. Men etter å ha lest litt rundt i diverse tråder her, har jeg vel funnet ut at det kan vøre lurt å invester i en lakksprøyte og en kompressor. Virker som godt brukte penger hvis man skal prøve seg litt innenfor dette fagfeltet. Derfor følger noen flere spørsmål: Er det greit å bruke en lakksprøyte fra biltema til ca. 300 kroner? Er det best med lakk boksen på undersiden, eller på oversiden? Med tanke på oversikt når du driver på, rengjøring osv. Har du evt. en rimelig sprøyte å anbefale, som gjør jobben også for nybegynnere. Mitt inntrykk er at det kan lønne seg å bruke forskjellige dyser til forskjellige typer grunning og lakk. Går det ann å lage en slags oversikt på hvilke ulike typer dyser som egner seg til de forskjellige grunningstypene og lakkene? Hva slags grunning egner seg best, og hvilke lakkmerker er å anbefale? Bedre med en større dyse til grunning? 1.8mm f.eks, eller er dette helt avhengig av hvilken type grunning man bruker kanskje? Med vanlig lakk, både klar og lakk, har jeg fått en inntykk av at det holder med 1.4mm, uten at jeg har peiling på dette. Biltema sin lakksprøyte leveres vel med en 1.4mm dyse. Og hva med kompressor. Det er vel ulikt trykk man bør bruke ved f.eks grunning og ulike lakktyper. Mulig at de billigste kompressorene ikke har bra nok trykkvariasjoner med tanke på lakkering av forskjellige ting. Finnes det noen andre rimelige alternativer, hvor man får mye for pengene, enn f.eks det de tilbyr på biltema? Leste på dette forumet at de har en bra på Mekkonomen til 2000kroner, men jeg har ikke peiling på dette området heller, så gode tips er nyttige. Hvordan blander man til denne lakken som skal være på lakksprøyten? Må man blande ulike stoffer for å lage farge selv, eller får man kjøpt ferdigblandet lakk? Tar gjerne imot noen tips til forarbeid også. Hvordan rengjøre, avfette best mulig før lakkering. Hva slags pusse prosseser er best? Bruker man samme papir på alt, eller er det slik at man bruker grovt først, og så litt lettere finpuss etterhvert? Vet det ble mye spørsmål her nå, men siden det tydelivis er folk med kompetanse her inne så tar jeg sjansen på å være litt "slitsom" og nyskjerrig.
  6. Dette var jo en genial tråd! Rallyraider, det virker som du virkelig kan dine saker. Imponerende kunnskaper. Midt i blinken for en nybegynner som meg. Bra med folk som er med på å heve forum på denne måten. Pstet denne posten i sta, men den var jo ganske unødvendig når da det allerede fantes en tråd for temaet. Her er posten min: Heisann! Jer er forøvrig ny bruker på dette forumet. Lette etter litt info angående lakkering, og snublet over dette bilforumet. Spørsmål 1 - Lakkering: Jeg skal lakkere en bil, og har ikke spesielt god erfaring med denslags. Blir et lite hobbyprsojekt dette. Hvilke produkter anbefales for nedpussing av karosseri? Finhet i pussepapir osv. Er grunning et must etter at man har pusset/mattet ned den gamle lakken? Går jo utifra at lakken vil sitte bedre med grunning, så går utifra at det i det minste er en lur ting å gjøre. Hvordan lakkere? Regner med å bruke lakkbokser, har dere noen tips til hvordan man gjør dette. Tenker da på avstand med sprayboksen, hvor tykt man skal ha på, armbevegelser og hvor mange "strøk" man bør ha på for best mulig resultat. Dette er en bil som står i deler, og som nevnt bare et hobbyprosjekt for å lære litt på dette området. Vil derfor lakkere alle løse karodderideler for seg selv( dører, bakkasje, panser osv.) Spørsmål 2 - Sandblåsing/ Kromming Hva er egentlig sandblåsing? Er dette noe man gjør for å puste litt liv inn i gammelt og slitt metall, eller er slags for for rengjøring i fordindelse med lakkering? Har noen deler jeg vil kromme også, for å få det til å skinne litt ekstra. Dette er vel noen man kan kjøpe på spraybokser, og ha på på samme måte som lakk? Hva slags grunnarbeid er da viktig? Har hørt at sandblåsing kan være lurt i forkant av kromming, men vet ikke så mye om dette. Kanskje man bare kan pusse ned først? Hva bør man i tilfelle pusse ned med? Krimmen tåler vel ikke allverdens med varme heller, hvilke deler bør man absolutt ikke kromme med tanke på dette. Har hørt om folk som har krommet motor og eksospotter, dette var da på motorsykkel. Og eksospotte prosjektet var ikke særlig vellykket med tanke på varmen. En motor blir vel kanskje ikke fullt så varm men. På forhånd, takk for gode tips. Vet det ble litt mye her nå, men er en skikkelig "rookie" som har lyst til å lære nye ting på dette området, så håper på positive svar, selv om jeg kanskje kan virke som et håpløst tilfelle, som bør holde meg langt unna disse tingene. Hehe..
  7. Heisann! Jer er forøvrig ny bruker på dette forumet. Lette etter litt info angående lakkering, og snublet over dette bilforumet. Spørsmål 1 - Lakkering: Jeg skal lakkere en bil, og har ikke spesielt god erfaring med denslags. Blir et lite hobbyprsojekt dette. Hvilke produkter anbefales for nedpussing av karosseri? Finhet i pussepapir osv. Er grunning et must etter at man har pusset/mattet ned den gamle lakken? Går jo utifra at lakken vil sitte bedre med grunning, så går utifra at det i det minste er en lur ting å gjøre. Hvordan lakkere? Regner med å bruke lakkbokser, har dere noen tips til hvordan man gjør dette. Tenker da på avstand med sprayboksen, hvor tykt man skal ha på, armbevegelser og hvor mange "strøk" man bør ha på for best mulig resultat. Dette er en bil som står i deler, og som nevnt bare et hobbyprosjekt for å lære litt på dette området. Vil derfor lakkere alle løse karodderideler for seg selv( dører, bakkasje, panser osv.) Spørsmål 2 - Sandblåsing/ Kromming Hva er egentlig sandblåsing? Er dette noe man gjør for å puste litt liv inn i gammelt og slitt metall, eller er slags for for rengjøring i fordindelse med lakkering? Har noen deler jeg vil kromme også, for å få det til å skinne litt ekstra. Dette er vel noen man kan kjøpe på spraybokser, og ha på på samme måte som lakk? Hva slags grunnarbeid er da viktig? Har hørt at sandblåsing kan være lurt i forkant av kromming, men vet ikke så mye om dette. Kanskje man bare kan pusse ned først? Hva bør man i tilfelle pusse ned med? Krimmen tåler vel ikke allverdens med varme heller, hvilke deler bør man absolutt ikke kromme med tanke på dette. Har hørt om folk som har krommet motor og eksospotter, dette var da på motorsykkel. Og eksospotte prosjektet var ikke særlig vellykket med tanke på varmen. En motor blir vel kanskje ikke fullt så varm men. På forhånd, takk for gode tips. Vet det ble litt mye her nå, men er en skikkelig "rookie" som har lyst til å lære nye ting på dette området, så håper på positive svar, selv om jeg kanskje kan virke som et håpløst tilfelle, som bør holde meg langt unna disse tingene. Hehe.. :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår