Gå til innhold

240 er solid!!

Ranger emnet


alcapaal

Anbefalte innlegg

Detta går over stokk og stein ass.. Hehe.. Volvo-eiere i hytt og gevær..

 

Greit.. Jeg gir meg..

 

Eldre volvoer er magiske biler' date=' de tåler stortsett alt av juling..

 

Forstår Volvo er religion for enkelte her, skremmende å se det i aksjon bare.. :D[/quote']

 

Religion, ja visst - ære være 240 i det høyeste - du holdt nesten på å forkludre verdenbildet til noen av oss her. :D

 

Seriøst, som sagt er det vel ikke noe særlig mer magisk med 240'ens kollisjonssikkerhet enn at den er hard på de rette stedene, først og fremst rundt kupeen, og har godt over en meter deformasjonssone i fronten...

 

Skremmende er det vel først og fremst når noen går inn for å utfordre den antatte sikkerheten.

 

Apropos firkantede biler - dem finnes (eller fantes) det i og for seg mange av. At 240 er spesielt firkantet, er liksom en ide som har "satt seg". Hvis man holder seg til Volvo, se på 850. Bare så det er sagt, jeg er ikke av dem som ser ut til å mene at "firkantet = stygt, såpeglatt = pent".

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting falt meg inn akkurat nå...

 

 

Merkelig at 80% av dere volvo-fantaster har vært med og kræsja en...

 

Hvis dette stemmer og dere ikke bare skryter på dere' date=' finner jeg det bekymringsverdig.[/quote']

 

Det kan det kanskje være grunn til. Men det er i så fall bilførerne som inngir grunn til bekymring, ikke bilene.

 

Selv har jeg etter noen år med førerkort ikke kræsjet noe som helst, og slik har jeg tenkt å fortsette.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta går over stokk og stein ass.. Hehe.. Volvo-eiere i hytt og gevær..

 

Greit.. Jeg gir meg..

 

Eldre volvoer er magiske biler' date=' de tåler stortsett alt av juling..

 

Forstår Volvo er religion for enkelte her, skremmende å se det i aksjon bare.. :D[/quote']

That's not true.

 

Hvis jeg ikke husker feil, så var en av kriteriene for en 5-stjerner i en eller annen type sikkerhetsrangering (noen som husker hva det er Top Gear alltid snakker om? Noe EU-regelverk, synes jeg å huske) hvor de krevde at kupeen skulle holde seg sånn noenlunde intakt. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her, men jeg mener at de krevde at kupeen skulle være intakt, døren skulle kunne åpnes og lukkes uten problem, og front/sideruta skulle være hel. I tillegg skulle ikke pedalene ha presset seg inn i føttene til føreren. Det er greit nok å ha deformasjonssoner, men det hjelper ikke så mye hvis sjåføren og/eller passasjerer ikke kommer seg ut av bilen etterpå.

 

Fattern min var nettopp i en 50% frontkollisjon med en peugeot 306, mot en peugeot 406. Det endte med at jenta som kjørte den motsatte bilen ble sittende fast (bare fastklemt, ikke noen seriøse skader), fattern kunne gå ut av bilen uten noen problem. Eller, det er ikke helt sant, han måtte klatre ut på passasjersiden, fordi førerdøra var dyttet 5-10 cm inn over døra bak. Taket hans var også bulket, og til og med gulvet bak førersetet var bulket. Det eneste som skjedde av skader for fattern var at han fikk et salig blåmerke på underarmen, samt et par kutt pga sidevinduet som ble blåst i fillebiter pga bilen deformerte seg. Jeg vil tro at kollisjonsputa hadde mye å si i dette tilfellet...

 

En annen bil fikk også høye verdier i en sikkerhetstest pga førerhuset holdt seg rimelig intakt under en kollisjon. Problemet her var at det var så lite panser til å funke som deformasjonspunkt at føreren sannsynligvis ville ha blitt hardt skadd uansett. Dette var da en Smart.

 

Jeg vil ikke si at jeg er frelst på volvo. Jeg liker 740en min, ingen tvil om det, men i forhold til dagens biler så mangler den en god del. However, det lange panseret og det lange bagasjerommet gir meg en liten anelse håp om at iallefall en god del av energien vil bli brukt opp før det blir overført til meg, OG at jeg kan gå ut på førersiden uten for store problem. Så spørs det om ikke jeg får problem pga 740en ikke har airbags. Det er tross alt noe som ikke er på bilene fra 1980/tidlig 1990, som ungdom flest har råd til... Og når alt kommer til alt, så er det vel egentlig bedre om ungdom kjøper seg en bil som holder de i live når de knagger, er det ikke? (ja, jeg sier når, jeg anser en kollisjon som noe som kommer, uansett hvordan man kjører)

 

Men man kan snu hele denne diskusjonen om på hodet. Jeg kan utfordre dere til å liste opp biler som er i en prisklasse hvor ungdom kan ha råd til de, uten å være gjeldsslaver, og som fremdeles er rimelig sikre. Det vil jeg tro er en bedre måte å se på problemstillingen enn hvilket år de ble laget i, fordi jeg tror (ja, tror, ikke vet) det gjenspeiler virkeligheten bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet teeg.. Må si meg enig i stortsett alt du sier her.. Deilig med en post fra en Volvo-eier som har et noenlunde nøytralt synspunkt. Må nok si at dere har overbevist meg til en viss grad angående "soliditeten" til eldre Volvoer..

 

Setter pris på saklige svar og beklager noen litt usaklige kommentarer fra min side her og der..

 

Take it pent, Volvomennesker :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare føye meg til i rekken av volvo-predikanter. Første bilen min var en 88 modell 240, som jeg hadde i 3 år. For det første er den overhodet ikke stygg. Hvertfall ikke i orginal utførelse. 850-styling osv ser jo helt jævlig ut.

 

Hadde et uhell der jeg kolliderte med en Peugeot 205, kjørte inn i bakenden på den. Skadene var omfattende for den lille homofile franskmannen, med skjev ramme og svær bulk i bakluka, med en tydelig rød stripe på tvers, åpenbart fra mitt panser. På min Volvo var det blitt sprekk i grillen, og lyktene knuste. Fronten av panseret så faktisk helt urørt ut, kunne ikke se antydning til sammenstøt. Jeg kjøpte nye lykteglass på biltema og limte grillen, men peugeoten måtte kondemneres.

 

Klart, bilens tyngde har mye å si når man kolliderer med andre biler. Kommer ALDRI til å kjøpe liten bil. Det er livsfarlig. Vil ikke omkomme i kollisjon med en postkasse heller.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikveld har jeg og fått bevist at 240 er solid! Random4k beviste det for meg.. Ikke med

vilje selvfølgelig, men uheldigvis med min bil. Kjørte inn i en sånn liten container, og

det eneste som skjedde var at frontlykta ble knust, og en liten bulk i panseret.

Jeg er glad det ikke ble mer skader og penger som jeg må punge ut med.

 

Så ja, volvo er sikkert!

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg dokumentasjon på argumentene heller' date=' dere som har peil på Volvo..

 

Alt jeg vet er at Volvo-eiere jeg har snakket med såklart skryter av Volvo, ambulansepersonell sier det er ei dødsfelle.

 

Hvem skal man stole på?

 

Vet hvem jeg stoler på..[/quote']

 

Etter at en kamerat av meg hadde en front mot front i en 240 vs Volvo FH12 dumper og begge hadde en anslått fart på 80 km/t i følge skive og bremsespor så sa ambulansepersonellet : enda en gammel 240 som redder liv.

 

240 var selvfølgelig vrak ,jeg klarte ikke se hvilken bil det var etterpå ,eneste som gjorde at jeg kjente den igjen var fargen og volvoemblemet. Men deformasjonssonene gjorde jobben sin , kameraten min fikk 7 tær ut av ledd ,måtte bolte kneet og albuen ,men ingen skader utover det.

 

FH12'en stod ca 1 mnd på jobben min,vi måtte bytte foraksel og snekke samt diverse karosserideler.

 

Og jeg har selv hatt et par uhell i mindre fart og ett i motorveihastighet og vært svinheldig med mindre skader på bil og meg helt uskadd , så jeg føler meg trygg med volvo og derfor har jeg valgt å følge dette merket videre. Finnes flere bra biler også ,men volvo er hjertet nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men angående Volvo og sikkerhet i USA. Den Volvoen vi kjører her strøk faktisk sikkerhetskravene der borte. USA utgaven er forsterket i taket for å tåle velt (Som åpenbart er en stor fare der borte) bedre.

 

Faktisk ikke. Jeg har en -80 240DL som er importert fra Louisiana i -82 , alle papirer har jeg. Nå står den ribbet til skinnet for en omfattende restaurering ,og jeg har ikke sett en eneste forsterking i forhold til en europeisk utgave. Så du tar nok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her, men jeg mener at de krevde at kupeen skulle være intakt, døren skulle kunne åpnes og lukkes uten problem, og front/sideruta skulle være hel. I tillegg skulle ikke pedalene ha presset seg inn i føttene til føreren. Det er greit nok å ha deformasjonssoner, men det hjelper ikke så mye hvis sjåføren og/eller passasjerer ikke kommer seg ut av bilen etterpå.

Jeg vil bare nevne at 240en ble egentlig designa slik at det skal være mulig å åpne dørene etter en heftig frontkollisjon..

 

Hvorvidt det fungerer i praksis, vet jeg ingenting om. Men det er det jeg har lest på den franske siden som tok for seg en grundig sikkerhetsbit av 240en..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne at 240en ble egentlig designa slik at det skal være mulig å åpne dørene etter en heftig frontkollisjon..

 

Hvorvidt det fungerer i praksis, vet jeg ingenting om. Men det er det jeg har lest på den franske siden som tok for seg en grundig sikkerhetsbit av 240en..

 

240 er faktisk konstruert får at man skal kunne åpne dørene ved kræsj i 80 km/t...

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke. Jeg har en -80 240DL som er importert fra Louisiana i -82 , alle papirer har jeg. Nå står den ribbet til skinnet for en omfattende restaurering ,og jeg har ikke sett en eneste forsterking i forhold til en europeisk utgave. Så du tar nok feil.

 

Spurte en med importert 240 på verkstedet der jeg jobbet hvorfor ikke hadde det bakerste sidevinduet, og da var dette forklaringen han hadde. Fyren virket oppegående, men var tydeligvis bare enda en verdensmester. :rolleyes:

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår