Gå til innhold

"Testen viser at 17 år gammelt piggdekk.. bedre på is enn det dårligeste piggfrie"

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

Testen viser at et 17 år gammelt piggdekk faktisk var bedre på is enn det dårligeste av de nye piggfrie dekkene.

 

 

NAF overrasket

NAF er også overrasket over at dekk holder seg i så mange år, men anbefaler likevel å skifte dekk etter 5-6 år.

-Gamle dekk blir harde og jeg ville ikke kjørt på 10 år gamle dekk, sier informasjonsjef Egil Otter i NAF til FBI.

Både NAF og vegmyndighetene er tilhengere av mer bruk av piggfrie dekk.

Undersøkelsen viser at i gjennomsnitt er piggfrie dekk like gode som fem år gamle piggdekk.

 

Dette burde vel være slutten på disse diskusjonene om hva som er best... piggfritt er faktisk bare like bra som fem år gamle piggdekk!!!!

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å herregud.

Piggfridekk er 100% avhengig av gummien for feste.

Piggdekk har faktisk stålpigger i gummien (ja, det er helt sant), stålet er like hardt uansett det, seff vil det bite bedre enn gamle piggfridekk.

Å sammenligne gamle piggdekk med de dårligste piggfridekkene blir jo bare teit uansett.

 

Fakta er at man må velge dekk etter hvor man ferdes, og etter kjørestil (rettere sagt, man må velge kjørestil etter dekkene man kjører på). Selv kjører jeg piggfritt, og har med meg hurtigkjettinger slik at jeg kommer helt frem til hytta midtvinters. Har pr dags dato ALDRI stått fast/kjørt av som følge av piggfridekkene.

 

Jaja, dette blir bare en tråd med masse drittslenging frem og tilbake uansett...

Jeg hviler min kasse!

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjørte piggfritt i vintern som var, og det var mye bedre en piggdekka jeg hadde sesongen før. Vinterbilen er en relativt motorsterk bakhjulstrekker.

Jeg kjørte på all salgs føre, og det eneste var på absolutt 0 føre som var litt kranglete, men da gjaldt det alle andre biler også.

 

Kan anbefale Nokian RSI vinterdekk.

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjørte piggfritt i vintern som var, og det var mye bedre en piggdekka jeg hadde sesongen før. Vinterbilen er en relativt motorsterk bakhjulstrekker.

Jeg kjørte på all salgs føre, og det eneste var på absolutt 0 føre som var litt kranglete, men da gjaldt det alle andre biler også.

 

Kan anbefale Nokian RSI vinterdekk.

 

Ta de piggfrie dekka med deg til Tromsø så skal jeg stå på fortauet å flire når du kjører baklengs nedover Dramsveien i 3. gir :hammer

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm with Tombra!

 

Burde kanskje merke dere at det er snakk om IS.

Har du noen gang bråbremset med piggdekk på fuktig kald asfalt?

Plutselig er piggfritt best.

 

Det er derfor man kjøper dekk etter bruken, og hvor man bor. Oslo folk som kun kjører i Oslo og omegn har fint lite bruk for pigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm with Tombra!

 

Burde kanskje merke dere at det er snakk om IS.

Har du noen gang bråbremset med piggdekk på fuktig kald asfalt?

Plutselig er piggfritt best.

 

Det er derfor man kjøper dekk etter bruken, og hvor man bor. Oslo folk som kun kjører i Oslo og omegn har fint lite bruk for pigg.

 

men ville du gardert deg mot is eller våt asfalt?

hva er farligst?

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ville du gardert deg mot is eller våt asfalt?

hva er farligst?

 

Enig med Mark1, våt asfalt er liksom ikke utfordringen på vinteren, selv i oslo området..

 

sliter du med å stoppe på våt kald asfalt med piggdekk så kjører du uforsvarlig, det er isflekkene som er skumle, samtidig som at mest mulig framkomlighet på de fleste underlag er målet mitt hvertfall, piggdekk is king!

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ville du gardert deg mot is eller våt asfalt?

hva er farligst?

 

 

Tåpelig problemstilling. Man skal kjøre etter forholdene, dekkutrustning og underlaget! Pigger gir ofte falsk trygghet. Men noen biler (som f.eks volvo 3x0) må ha rallypigg for å ta seg fram på flatmark om sommeren også, så der skjønner jeg det godt.

 

Og når du da har humpet rundt på tørr/våt asfalt med disse "utrolig gode" piggdekkene en sesong eller 2 så sitter alle piggene skeivt, og det sklir like mye som de "forhatte" piggfrie!

 

Har lagt tilbake par hundre 1000 km med piggfritt de siste 5 årene, over det meste av sørnorge.

 

Kommer aldri til å kjøpe piggdekk igjen! Noensinne.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner jobb på 7 (noen ganger 6) om morningen. Dette er på en vei som ikke alltid er prioritert strødd så tidlig om morningen. Totalt skal jeg opp 3 store bakker på vei til jobb og i disse bakkene uten strø/brøyting så vil jeg tvile sterkt på at piggfritt hjelper. Akkuratt her ville jeg benytta meg av piggdekk. Men resten av tiden så tror jeg piggfritt er like så bra og mindre miljøskadelig. Kjører lite sene kvelder om vinteren (hjemmekos er godt vintertidsfordriv for oss som har dame :D ).

 

Men grunnet jobben kommer jeg til å sko bilen med piggdekk. Det snør såpass lite og det blir alltid strødd ETTERPÅ det har fryst. Egen sikkerhet (selv om noen kaller det for falsk sikkerhet) gor foran miljøhensyn. Har hatt kilometerlange køer på strekningen fra meg til jobb (halv mil) så og si hver vinter grunnet isbelagte bakker.

 

Men liker en å kjøre skikkelig bredt og herje så vil jeg ikke tro vinterdekk er noe smart valg. Nye bilister bør kanskje holde seg til piggfritt og la erfarne bilister ha piggdekk? De aller fleste "nye" bilister spinner ut de fleste piggene den første vintersesongen og piggdekk uten pigger er vel noe av det værste (etter sommerdekk da)?

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man etter forholdene så blir begge deler likeverdig. Kjører liksom aldri med noe hastighet de gangene det er nyfrosset noe sted.

Så da ser jeg heller på hva man kjører på mest, våt eller islagt asfalt.

 

Poenget er at det er farligst å kjøre på is.

Man bør sko seg for værst tenkelige situasjon, om det da er regnvåt veg og man kjører med piggdekk så kjører man etter forholdene.

Om det er isdekt vei og man kjører med piggfritt kjører man ikke etter forholdene før bilen står stille.

Vi kan si det sånn (uten at jeg har noe forskningsdekning på dette) at kjører man på våt asfalt med piggdekk så har man 5-10% dårligere grep enn man har med piggfritt, men kjører man på is så har man fort 50-80% dårligere grep.

 

Hilsen eks pizza bud som klikka vinkel på eks sjefen ett par ganger etter han skulle spare penger en vinter og kjøre med piggfritt

"det bit itte"

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår