Gå til innhold

"Klunking" fra bakasjel

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Som topicen sier så kommer det en "klunke"-lyd fra bakaslingen min. Dette spes når jeg tar venstresvinger. Kjører 90-mod 240 gl.

 

Må jeg belage meg på å bytte hele driten? Hva annet kan være løsningen?

Kan dette være foringer?

(nettopp fått lappen, så har leika litt! Redd for at lyden(e) har kommet av dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du som var ute å spant så jævli i rundkjøringene i dag? :P hehe.

 

Samma er det med 740'n min. Vet ikke helt åssen slags lyder det er.. men det jeg har kommet fram til er at det er mer jobb å overhale klokka enn å bytte hele akselen. Er ikke så veeeldig mye jobb å bytte bakakselen da. har gjort det på 240 før. Kanke jeg sitte på med deg et par runder en dag a', så kan jeg høre på lydene dine i forhold til mine...

 

Snx

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. foringer... hvor da.. noen som har bilder? -Det knatrer liksom bak et sted når jeg svinger brått, kjører litt fort gjennom rundkjøinger o.l. Og når jeg slipper opp gassen hører jeg en sånn klunklyd... Hadde vært fint om noen hadde noe info om eventuelt hvilke foringer man bør sjekke. Hvis diffen er gåen, dra den bare på ett av bakhjula da? Er 740'n min d er noe galt med. Åssen bakaksling sitter originalt i 740TIC'en egentlig, er det noen form for sperre eller noe i den originalt?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okå.. Jeg er ikke noe serlig mekke-type av meg (og pappa er på jakt *flaut*)

men hvordan kan jeg finne ut om det er foringer eller lagre? Er det flere foringer i akselen så jeg må sjekke flere steder?

 

PS: Lyden kommer i hovedsak når jeg svinger til venstre!

 

Daniel: Du har PM! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okå.. Jeg er ikke noe serlig mekke-type av meg (og pappa er på jakt *flaut*)

men hvordan kan jeg finne ut om det er foringer eller lagre? Er det flere foringer i akselen så jeg må sjekke flere steder?

 

PS: Lyden kommer i hovedsak når jeg svinger til venstre!

 

Daniel: Du har PM! ;)

Du må få avlastet akslingen og dra i stagene..

lagre sjekker du ved å holde på dekket og prøve å vri det "inn og ut"..

dvs. du må holde feks. kl.9 og kl.3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må jekke opp bilen og røske i dekkene?

Skal det røre på seg i heletatt, eller må jeg bytte lagre hvis det er noe bevegelse der?

Jeg tror ikke det er lagrene dine, pga. da tror jeg du hadde hørt noe annet enn klunking.

 

kan være jeg tar feil, men..

 

du kan ikke ha belastning, pga. det handler om kraft og motkraft (resultantkraft, fRES).

Anyhow:

 

For å sjekke lagerene, holder det at du jekker opp ene siden.

Jeg vet ikke hvor mye slakk som er "ok", men om det er en god del slakk, må nok lagrene byttes.

 

Det er ikke vanskelig å trekke ut en stikkaksel, men jeg har hørt det er vanskelig å få byttet lagrene.

Dog, tar det nok neppe mye tid å bytte lagrene, for en med riktig verktøy.

 

Selv, klarte jeg å bytte mellomaksel-lager på bilen min på ca. 30 minutter.

Lå under bilen mens jeg demonterte og hadde bare hammer og sånn man slår på stein med, for å få av lageret.

 

hadde ingen arbeidsbenk, så jeg måtte balansere den mellom boss og papir-boss spannene. (boss = søppel på "bergensk").

 

Lagrene dog, ville jeg hørt med noen som har mer peil på mekanisk enn meg.

Sjekk foringer, som tipset over sa.. Da må du også ha avlastet akslingen, pga. vekten av bilen vil jo holde de i spenn, om foringen er dårlig eller ei.

 

Forøvrig burde lager også gitt klakkelyder i humpete vei.

men, det er ikke alltid ting er "som de burde" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også en knatre lyd i akslingen min;) men jeg vet hva det er :iconsm

 

sveisinga i bakakslinga er løsnet, såe det er fine spor etter sveisingen i tannhjulene.. tror de har fått nok :ex_machin :iconsm

skal bytte aksling snart *ijenn* damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår