Gå til innhold

Noen spørsmål rundt min 95 460 2.0i

Ranger emnet


mr.jenssen

Anbefalte innlegg

Takk skal du ha, Awas, skal se om jeg finner noe...

 

Er det noen som vet hva som må til for å bytte forstillingsdetaljer på disse bilene? Hvor omfattende det r mener jeg...

Oppdaget i går når jeg la om til vinterdekk at på begge sidene foran er foringene gåene....de inn mot traversen, 2 på hver side...der bærearmene er festet til traversen eller noe sånt. Går neppe gjennom EU-kontroll med dem, så best å bytte før den skal inn (noe den skal veldig snart).

Siden bilen bare en er billig "daily beater" så tenkte jeg å kjøpe nye foringer på Biltema, hvis de har. Må man bytte bærearmene også? Forstillingskontroll nødvendig etterpå?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klarer man å presse dem ut og inn med ei stor skrustikke eller må det grovere skyts til? Blir jo plutselig mye mer omfattende å fikse det enn jeg trodde. Dritt. På Golfen får man jo kjøpt komplette bærearmer foran med foringer i...som ikke er så dyre. Hva ligger prisen for 4 foringer på?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gledelig overraskelse når jeg stakk innom den lokale Volvo-forhandleren i går og hørte på pris på nye bærearmsforinger...131,-/stk! Det er ikke ille! Så jeg vurderer å bytte endeleddene i samme slengen, ihvertfall om jeg må ha forstillingskontroll etterpå. Da blir det vel rimelig tight og fint tenker jeg!

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det anbefales å ta forstillingskontroll. Men er ikke nødvendig om du er nøye.

 

Det du gjør da er å ta av de gamle endeleddene.. ha gjerne en gassbrenner for hånden da de kan være sinnsykt tricky å få av i konen på enden.

Så måler du ved hjelp av kontramutteren som brukes for å feste leddet skikkelig. Skru mutteren på det nye leddet helt nøyaktig som på det gamle. Så skrur du det inn og monterer.

 

Gjorde det slik på min bil, tok da leddene på begge sidene.. Og den sliter helt jevnt.. på dekkene..

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å se om jeg får det til, takker for tipset iallefall! Siden jeg må ned med begge bruene kan det jo hende at det kommer litt ut av vinkel, men da vil de i såfall påpeke det på EU-kontroll. Tenkte å bytte før EU-kontrollen, så får jeg dem til å gi meg beskjed om jeg må fikse noe (f.eks forstillingskontroll), da får de bare justere. Men da blir jeg garantert å angre på at jeg ikke senket med det samme....men fruen har satt ned foten. Får visst klare seg med én jekketralle...:)

 

Sånn som en sidenotis så bet jeg i det sure eplet og satte på 15" alufelgene uten sentreringsringene, tenkte det var verdt et forsøk...prøvde bare å dra jevnt og forsiktig til rundt om sånn at koningen på boltene dro felgen rett, samtidig som jeg så at kanten på felgen fluktet med kanten på bremseskivene. Og jammen ble det ikke bra! Har en liten vibrasjon, men det kan like gjerne være de hysterisk slitte bærearmsforingene (et under at det henger i hop enda...)

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk iallefall påpekt på EU-kontrollen på Golfen at forstillingen burde justeres. Varierer kanskje fra verksted til verksted...

 

Får se etterhvert hva som skjer. Kan hende jeg monterer bærearmsforingene først, hvis jeg da finner ut at jeg må ha forstillingskontroll bytter jeg bare endeleddene før jeg får det gjort.

 

Må få tid snart til å stikke på den lokale huggern og se etter en Volvo 460...kanskje jeg finner noe småsnacks:)

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk byttet pærene i varmeapparatpanelet i går. Var nesten helt sikker på at det var noe annet som var galt ettersom den originale radioen også var død. Men lette frem multimeteret og sjekket strømmen til radioen, den var ok, så tok jeg av panelet og sjekket strømmen til pærene, som også var ok. Så da var det på bensinstasjonen og kjøpe nye pærer. Easy fix!

Var litt mer trivelig å skulle stille varmen når jeg kjørte i gårkveld, slapp å gjette:)

Takk for tips!

 

EU-kontroll tirsdag. Wish me luck! Håper de ikke kicker for mye på foringen i forstillingen...jeg hadde egentlig frist ut november for å få bilen godkjent (egentlig oktober men glemte av det, så jeg fikk en ekstra måned) men de hadde ikke ledig time før nå den 6.des...så jeg har ikke tid til å få en masse 2'ere å fikse. Får jeg 3'er sliter jeg, er helt avhengig av bilen for å komme til og fra jobb.

 

Jaja. Går nok bra.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status: Én toerfeil på defekt endeledd (og ikke bærearmsforing som jeg trodde)...det skal de ha 8-900kr for på Volvo, så regnet de med ca. 20-25min arbeidstid. Så en 12-1300kr fiks ferdig. Da orker jeg sannelig meg ikke å bytte det selv. Vet ikke hva de tar pr time, men kanskje rundt 900? Så en 350-400kr i arbeid, det er det ikke verdt å fryse og plages for. Dessuten var det pittelitt oljesvetting fra ene indre mansjett, og litt en annen plass jeg ikke husker hvor var... well Fikk ikke noen anmerkning på det, de bare tipset meg om at jeg må følge med det.

 

Kan vel ikke klage på det.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt av dette flere ganger på min bil. Tok litt tid de første gangene, men nå tar det bare et par minutter. Legger ved link til et bilde der jeg har satt ringer der det er skruer. Er skruer der de grønne ringene er, de andre er noe jeg har satt feil. Må ha av det dekselet over dørhåndtaket da, dette er det bare å stikke inn et skrujern eller noe å vippe det ut. Det dekselet bak døråpneren må av, dette er det bare å dra litt frem og tilbake mens du drar det utover. Trenger ikke skru ut skruen bak det. SIPS dekselet vibber du bare rett av. Så må du ha av de 4 skruene som holder høyttaleren å ta ut denne. Bare å vippe ut dekselet foran å skru de ut. Har du sveiv på vinduet må du skru ut skruen som holder denne. Bare vippe av rundingen foran og skru ut. Når alt er skrudd ut er det bare å dra utover i bunnen til du kjenne klipsene på innsiden løsner, så hekter du det av i toppen. Håper dette er til hjelp!

Link til bildet

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp, var jo lett som bare det å få det av! Men -6'C gjorde at plasten i SIPS-dekslet ikke tålte å bli vippet ut - knakk :( Får se om jeg finner en 460 på huggern sånn at jeg kan plukke disse. Er irriterende med sånne småbiter som mangler på interiøret.

 

Fikk ordnet noen småting, bl.a slengt inn noen andre 5" enn de originale...noen gamle jeg hadde slengende...litt bedre lyd. Alt er jo bedre enn originalt. Måtte av med trekket for å få plass til delefilter. Fytterakkeren det var kaldt å holde på med det i seks minus! Var rimelig frossen når jeg var ferdig, enda det ikke tok lange tiden...

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle slenge inn noen bilder av kjerra. Har skrekkelig lyst på senk (jeg senker alt jeg eier) men fruen nekter...hun mener det er nok med Golfen...som jeg jo forøvrig skal senke enda mer, så får vel holde med en veihøvel. Dette er tross alt vinterbilen, og her i nord er det jo som regel nok av det. Ikke i år da:)

 

Lyst på noen 16" eller 17" til sommeren...

 

Well, here goes:

 

Rettforfra.jpg

Hekk.jpg

Front.jpg

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår