Hot Rod Skrevet September 4, 2005 Rapporter Share Skrevet September 4, 2005 Må muligens jukse til litt med spacere foran på rodden pga stort innpress på BMW felgene som skal på der. Boltene blir antakelig for korte når jeg skal til med spacere. Derfor må de byttes til lengre. Er dette avansert verkstedarbeide, eller gjør et hvilket som helst bilverksted slikt? Har kommet over en norsk nettside som selger pinne-hjulbolter, så den saken er også grei. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 nja,er jo ikke så veldig vanskelig,de boltene er pressa/slått inn i navet,er som regel små splines på boltene som gjør at dem sitter fast i navet,så er jo enkli bare å få slått ut de gamle å inn med de nye Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Enig med Turbokano ja! Dette har jeg gjort hjemme i garasjen flere ganger... :) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet September 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Ok. Takker sålangt! Så neste spørsmål: De boltene som sitter i er 12mm, (tror jeg, siden hjulmuttrene fra min Toyota Carina passet rett på.) Ønsker derfor samtidig å bytte til 1/2" siden det da blir like gjenger som er på Jaguar bakakselen. Lik boltsirkel + like gjenger rundt om blir liksom mer kurant. Da er det vel bare å borre pinnebolt hullene opp fra 12 til 12,7mm, eller hva? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Ok. Takker sålangt! Så neste spørsmål: De boltene som sitter i er 12mm, (tror jeg, siden hjulmuttrene fra min Toyota Carina passet rett på.) Ønsker derfor samtidig å bytte til 1/2" siden det da blir like gjenger som er på Jaguar bakakselen. Lik boltsirkel + like gjenger rundt om blir liksom mer kurant. Da er det vel bare å borre pinnebolt hullene opp fra 12 til 12,7mm, eller hva? Er nok ikke så enkelt... ikke på de jeg har sett vertfall. Som Turbokano nevnte sitter boltene presset i finn-tannede splines, slik at de ikke skal rotere i hullet. Skal du konvertere til tommer er det nok enklest å høre med levrandøren av boltene om splina er like mellom 12mm og 1/2". EDIT: Hvis du skal space ut mye (ca 20 mm eller mer), er det kanskje like greit å lage adaptere, dvs spacere som du skrur fast i navet, og som har egne bolter til å feste felgen. Da kan du jo bruke de bolter du vil... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet September 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Ok. Trodde kun boltene var splinsede. Da tror jeg ikke jeg gidder å pese med den tommedimensjonen. Vet ennå ikke hvor mye jeg må space ut, men siden Mustang II forstillingene antakelig er laget for smale platefelger med null i innpress, ser jeg ikke bortifra at 7" BMW felger med 25mm i innpress kan ta borti noe. Dessuten vil jeg kunne lage et penere senter-deksel dersom felgen er spacet så langt nok ut at spindel mutteren ikke "kommer ut". Men det er ikke det viktigste, selvsagt. Dessuten må jo forholdet mellom for- og bakaksel også være riktig. Etter litt nettsurfing oppdaget jeg også at forlengede pinnebolter med halvtoms gjenger er ukurante saker, mens det samme i mm gjenger er høyst kurant. Da kan jeg heller leve med forskjellige hjulmuttere foran og bak. Tipper det ikke blir verdens første hot rod med en slik løsning....;) Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Moser Moroso Moroso ARP Litt ymse størrelser på splines og lengder... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet September 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Hehe... Ser ut som om surfingen denne gangen ikke var så effektiv, siden de ikke var lengre unna enn dette. Men det løser vel ikke problemet med de små hullene i hub'en. Er de hullene splinsede, egentlig? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Jeg tror hullene i navet "bare" er borret, og presspasninga mellom splinsene på boltene gjør resten. Jeg vet ikke hva presspasninga skal være, om man lager hullet tilsvarende diameteren i bunn av splinesene, eller noe over (metallet som fortrenges har et sted å "gå"?) Kanskje en mail til produsent er tingen? :) Så i ettertid at de forskjellige er beregnet på Ford, Mopar osv, er vel bare å banke ut en og måle hullet/splines og se om noe passer..? Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Jeg tror også at det bare er Boltene som har splines opprinnelig.For sikkerhets skyld kan du bare sette et sveisepunkt på boltene etter at de er kommet på plass. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet September 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Har mailet Fat Man Fabr. om det. Forstillingen er jo en Mustang II, men istedefor Ford's boltmønster, valgte jeg Chevrolet 5-3/4" som er en kostnadsfri option. Jeg fikk da opplyst at milimetergjenger på boltene på hub'en var obligatorisk med det boltmønsteret. Tipper de hub'ene egentlig er nyere standard Chevrolet greier og at det er grunnen til de obligatoriske millimetergjengene. Men jeg har god tid. Akkurat nå står karosseriet på hodet og jeg sveiser som en tulling på undersiden av gulvet. Ting tar tid... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.