Tomcat Skrevet August 29, 2005 Rapporter Share Skrevet August 29, 2005 Escorten(-85 model) til dama driver å drar litt til sidene, ikke noe spess dødgang i rattet, men den har riktignok litt breiere dekk en originalt. Men jeg tror den trenger å justere spissinga. Er ikke interessert i å betale 1000 spenn for forstillingskontroll, noen som gidder å skrive hvordan man gjør dette på gamle måten? Hørt noe med at man kan måle bredden mellom fordekka, for så å måle samme bredde 5m foran bilen. da skal bredden måle 5cm mindre enn det den gjør på bilen?? Hørtes litt vanskelig ut å måle nøyaktig spør du meg men... :drive2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 29, 2005 Rapporter Share Skrevet August 29, 2005 Det du beskriver er en "toe in" justering på fordekkene. Det vil gjelde på en bakhjulsdrevet bil. En forhjulsdrevet bil skal ha en toe out innstilling på framdekkene. Det vil si at de skal peke bittelittegrann utover. Hvor mange grader toe in/out er vel individuelt for hver bilmodell. Sjekk verkstedhåndboka. Tror det lett blir en 1000-lapp pluss masse jobbing på deg om du skal gjøre dette selv også, medmindre du ikke har tilgang på f.eks laservater eller noe slikt. Å måle nøyaktig 5 cm på 5m krever mer nøyaktige instrumenter enn ei trefjøl eller noe. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet August 29, 2005 Rapporter Share Skrevet August 29, 2005 Kan også gjøres på en litt enklere måte, men resultatet kommer av hvor nøyaktig man er. Måle lengden mellom dekkene fremme og bak( altså fremmdekkene). Lik bredde er lik riktig spissing. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet August 30, 2005 Rapporter Share Skrevet August 30, 2005 Kan også gjøres på en litt enklere måte, men resultatet kommer av hvor nøyaktig man er. Måle lengden mellom dekkene fremme og bak( altså fremmdekkene). Lik bredde er lik riktig spissing. Kommer helt an på hvordan bil man har da Hvor mye to in/out man skal ha står ofte i instruksjonsboka eller verksted manualen. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 30, 2005 Rapporter Share Skrevet August 30, 2005 Kan også gjøres på en litt enklere måte, men resultatet kommer av hvor nøyaktig man er. Måle lengden mellom dekkene fremme og bak( altså fremmdekkene). Lik bredde er lik riktig spissing. Tviler på at noen biler har null grader som korrekt spissing? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet August 30, 2005 Rapporter Share Skrevet August 30, 2005 nei det er det ikke, men en billig måte for å få det tilnermet likt og fjerne dekk slitasje, kan dette gjøres. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet August 30, 2005 Rapporter Share Skrevet August 30, 2005 enten man gjøre det på "gamle måten" eller med instrumenter ville jeg forsøkt å fått det så nærme det som er oppgitt fra fabrikken, om du ikke er ute etter å eksprimentere med toe out for å endre kjøreegenskapene. Er ikke noe større sjanse for at det blir riktig om du går for 0 toe, enn du går for det som bilen skal ha. Har gjort det selv, funker helt ok. Bruker to pinner til å måle med på innsiden av felgkanten. Men det beste er selvsagt å gjøre det på et verksted, så kan du få justert, caster og camber samtidig. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.