Gå til innhold

Forgassere til V8

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har "vindus shoppet" litt forgassere på internett. Dette ligger jo litt frem i tid på prosjektet ennå, men det er jo alltids greit å suge til seg litt kunnskap på forhånd.

 

Motoren det er snakk om er en relativt original Chevrolet 350.

Siden forgasser er såpass dyrt ville det optimale vært å skaffe en som ikke trenger å byttes selv om motoren skulle bli trimmet opp til, la oss si max 400hkr.

 

Har konsentrert meg om tre merker hittil:

-Demon.

-Edelbrock.

-Holley.

 

Prismessig er Demon dyrest. Edelbrock og Holley er vel ganske like i pris.

 

På noen amerikanske diskusjons forum'er plukket jeg opp litt uttalelser. Sterkt forenklet gikk de på at Holley bruker mye bensin og at Edelbrock kan virke bra fra dag 1, men blir trøblete etter noen måneders daglig bruk.

 

Hvert merke har i tillegg flere forskjellige modeller som ofte overlapper hverandre både i bruksmåter og motorstørrelser.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konsentrert meg om tre merker hittil:

-Demon.

-Edelbrock.

-Holley.

Hvert merke har i tillegg flere forskjellige modeller som ofte overlapper hverandre både i bruksmåter og motorstørrelser.

 

Jeg holder en knapp på Holley. Rimelig pris, og store justeringsmuligheter. Spread-bore gir bedre økonomi enn Square-bore. Double-pumper gir dårligere økonomi men mer kjøreglede enn Vacuum-sekundær.

I en lett Hot-Rod (hvis det er det du skal ha den til) ville jeg valgt en Square-bore Double-pumper.

4150 650CFM kanskje?

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

 

Noen som vet hva som forsvarer den høyere prisen på Demon forgassere?

 

Når Posi 411 skiller mellom god og dårlig økonomi. Hvor store forskjeller snakkes det egentlig om sånn cirka? Snakker vi pluss minus en halvliter på mila?

 

Når det gjelder Edelbrock så har de (minst) to aktuelle modeller:

Edelbrock Performer. Den "gode gamle" er det ikke?

Edelebrock Thunder. Dyrere enn Performer.

 

Hva er egentlig forskjellen på disse bortsett fra pris? Er forskjellen reell, eller er Thunder bare en "sosseversjon" for at de skal kunne selge en dyrere forgasser enn Performer.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thunder kan vel justeres på luftspjeldet på sekundærsiden i tillegg..? Mer/enklere justerbarhet i det øvre turtallsområdet, ellers har jeg sett få forskjeller.

 

Gir min stemme til Edelbrock/Carter forgasserne jeg også (Begge er bygget av Weber idag), enkle å ha med å gjøre og få problemer.

Broren min har hatt en Carter 9605 (tilsv. Edl. 1405) i flere år på en 305, ikke hatt noen problemer. Jeg har hatt en Edl. 1407 (750cfm man choke) på en moderat "kammet" 305 (!!!), uten å ha noe problem med det. Var på bruksbilen i 6mnd, før jeg satt på en eldre Holley 650cfm med el.choke. Og da kom problemene. Har aldri vært fornøyd med Holley-gassere, men har hørt gode ting om Demon ("oppjazza"/forfinet Holley) Ingen praktisk erfaring selv da.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg satt på en eldre Holley 650cfm med el.choke. Og da kom problemene.

Setter du på gammal slitt 'gasser må du regne med problemer uansett merke.

Ellers er det vel slik at det merket man har justert en del på virker greiere å justere en det som er ukjent. Jeg har ikke noe prinsipielt mot Edelbrock, men foretrekker Holley. Jeg slet også med en gammal slitt Holley, alle problemene ble borte da jeg investerte i en ny.

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo kanskje "fordype" litt, den var brukt ja, men hadde ikke noe slakk i spjeldakslinger eller slitne/bøyde stag som hang seg. Alt av pakninger og membranen til sekundærspjeldene var bytta, generelt sett over.

 

Min kritikk av Holley er basert på at dette var på en bruksbil, ikke en ren sommerbil hvor man strengt tatt ikke trenger choke (avhengig av andre ting). Jeg ble aldri fornøy, fordi Holley'en virka mer "hårsår" på utetemp/luftfuktighet enn Edelbrock'en som satt på samma bil, og Holley gassern ble merkbart mer "sær" i områdene mellom halvvarm og varm motor. Begge var ellers nogenlunde riktig satt opp for motoren, og ga forholdsvis likt forbruk.

 

Mulig jeg er mer pirkete på dette, men jeg har aldri blitt fornøyd med forgasser på bruksbil rent kjørbarhetsmessig, ny eller brukt. Alltid noe 'smådill', og større ting som å justere om choke mellom sommer/vinter (liker bedre manuell choke da) for å ha en "normal" kjørbarhet. Jeg putter heller gledelig innsprut på alt jeg kan, og er veldig fornøyd med selv den slappe TBI'n i Nomaden jeg har med broren min. Varmt/kaldt/fuktig/tørt ute - bare å vri om og den starter.

 

For enkelhet for brukeren, og "klar til bruk" rett ut av pappesken, går fortsatt min stemme til Carter/Edelbrock.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Speed Demon 750 VE. Hadde en Edelbrock 750 Vac. Sec før (1411) men fungerer ikke bra sammens med Air-Gap innsugene. Grei forgasser.

 

Demon'en er jeg ekstremt fornøyd med. Den er lett å tune, uten at jeg hadde hverken tatt i en Demon eller Holley fra før. Manualen som fulgte med var veldig oversiktilig og forklarende, og tok for seg det mest grunnleggende når det gjalt å tune den inn. Fulgte med en video som viste dette også.

Den kommer med vinduer så man kan se flåtørnivået inne i drivstoffbeholderene, og disse kan reguleres uten å ta av beholderne. Ellers bruker de samme tuning deler og fjærer som Holley'er så deler er ikke noe problem. De veier også litt mindre Holleyene.

 

Det man skal være obs på, er å rengjøre dem for spon innvendig når man får dem. Demon forgassere er CNC freset ut av billet aluminium klumper, istedet for å være støpte som Edelbrock og Holley. Spon fra denne fresingen kan ligge igjen og tette dyser om det ikke blir gjort før man monterer dem. Men det var fort gjort.

- 1969 Ford Mustang Fastback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Edelbrock 750 Vac. Sec før (1411) men fungerer ikke bra sammens med Air-Gap innsugene. Grei forgasser.

 

Har du noen formening om årsaken til dette?

Jeg har nemlig kjøpt et slikt innsug. Nærmere bestemt Professional Product's Crosswind innsug. Er vel nærmet å betrakte som en billig-utgave av Edelbrock's Air Gap.

Anbefalte forgassere er iht monteringsanvisningen Edelbrock Performer #1407 eller Holley #0-3310...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv kjøpe Demon på to av mine prosjekter da jeg har hørt mye bra om de (broren min har de på tre av sine biler også). Demon er jo også en vinner design messig, kjøpte en Edelbrock 650 som også skulle være show

blank...bortkastede kroner...så den er bytta bort til en kompis hellothere

 

Hvis du skal kjøre uten "dekslene" på siden av motoren så hadde jeg i tillegg til å kjøpe en bra forgasser også kjøpt en pen en designmessig.

 

Men nå liker jeg at ting skal se bra ut også da cheers

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rod blir nok en grå mus i øynene til de som liker at det er mye blankt.

Ikke noe feil med å like det, bevares.

 

Men min smak går mer i retning av hotrods som "hardcore racingcars" med mindre bruk av pynt. Det har selvsagt med budsjettet mitt å gjøre også. Derfor har jeg valgt å legge penger i komponenter som uavhengig forstilling, Jaguar bakstilling, T56 gearkasse, alu radiator, rustfri bensintank mm.

 

Forstilling og coilovers i fronten er forøvrig innkjøpt i polert, rustfritt, så der vil det nok blinke litt. Og de lange momentstagene fremover fra bakakselen blir i sømløse, rustfrie hydraulikkrør (pris: 350 kr pr meter + mva!)

 

Synes det har blitt veldig polarisert i rodmiljøet de siste årene. Enten er det biler i halvmilioners klassen(eller mer) der mesteparten av jobben er gjort av andre enn eieren, eller så er det nedsarvede ratrods med såkalt patina (andre kaller det rust).

Men dette har vi jo snakket om før og folk må få bygge som de vil.

 

Når det gjelder forgasser har også jeg etterhvert hørt mye bra om Demon. For meg er poenget som sagt at det funker.

Hvis man må jævles med en kranglete forgasser på hver eneste kjøretur betyr en 1000-lapp fra eller til i innkjøpspris fint lite.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt både holley og edelbrock gasser på T/Aen. Dobbelt pumpern til holey gir et litt kraftigere fraspark i starten, men er bare i ca 0,5sec. Jeg ofrer helt fint et litt bedre fraspark for å kunne kjøre 0,8liter på mila billigere. Synes også at edelbrock gasseren (800cfm) var betraktelig mer lettkjørt, dpen hadde en tendens til å spinne løs selv for det minste gasspådrag (accpumpa slo inn). Kjører holley 600 på malibuen nå, iriterer meg som sikkert de aller fleste andre holley eiere over at motoren lett kveles hvis du bremes litt brått.

 

Har forøvrig hørt mye bra om "holley" mighty demon gasserene, men å betale 5-6k for en 800cfm gasser synes jeg blir litt vell drøyt.

 

Ellers så er Rochester gasserne noen av de beste som er lagd. Det er et alternativ jeg hadde vurdert. (får kjøpt dem nye)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår