Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Reodor var akkurat innom her (to timer siden) og brukte opp minnet i digitalkameraet sitt...så den kommer nok den oppdateringen.. :)

 

Nettet forsvant under opplastningen til Photobucket i natt, så jeg laster opp på nytt nå. Hold ut!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, altså det var snakk om bilder her. Vår venn Turboed1 har ved hjelp av sin dreibenk tatt fram noen solide foringer til hjelperamma. Foringene er opprinnelig av gummi for å øke komforten ved å isolere drivverksvibrasjoner fra karosseriet. Vi gutta som spiser kirsebær med Lars Monsen bryr oss ikke om komfort, så vi ønsker tvert i mot drivverksvibrasjoner og annen støy velkommen. Da kjennes lettere små endringer i motor og drivverk. I tillegg er det å håpe at kjøreegenskapene blir bedre og mer distinkte.

 

De originale foringene sitter slik:

DSCN1445.jpg

 

DSCN1441.jpg

 

 

Karosseriets bakre innfestingspunkt:

DSCN1437.jpg

 

 

Et av de fremre innfestingspunktene må vies spesiell oppmerksomhet siden det har en styretapp:

DSCN1452.jpg

 

 

En gammel gummiforing monteres utenfor ramma for måltagning til de nye foringene:

DSCN1446.jpg

 

 

Et grovdreid emne prøvemonteres:

DSCN1436.jpg

 

 

De nye foringene har identiske mål som de gamle. Den nye til høyre...:

DSCN1476.jpg

 

DSCN1475.jpg

 

 

For å hindre at ramma beveger seg i foringa må det festes en distansehylse mellom karosseri og ramme:

DSCN1484.jpg

 

 

Her er foringene på plass i ramma:

DSCN1490.jpg

 

DSCN1491.jpg

 

DSCN1489.jpg

 

DSCN1492.jpg

 

 

Et bilde av hele ramma:

DSCN1487.jpg

 

 

Ramma er også innfesting for hjulopphenget. Her er en bærearm:

DSCN1461.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen tror jeg sjølveste Reodor har våknet her ja.

Du skal ha kreditt for forklaringer og bilder Hr Felgen.

Selv vi vanlige dødlige kan få en forståelse av dine gjorde ditt, gjorde datt saker.

Keep up the good work!

Er jammen ikke så mye som mangler før du kan begynne å prøvemontere motoren i rommet nå da.

Noe montering gjenstår jo da...

Vi får vel snart "god" plass på dele lageret på Borgen brårepp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt få de skivene og caliperene av deg ;) hvor får man tak i 17 tum stålfelg a? hehe

 

De er jo tilnærmet gratis disse bremsene husker jeg. Felgene kjøpte jeg av et firma i Sverige som jeg ikke husker navnet på i farten. Mener det ligger en link i tråden der hvor 17" stålfelg først ble omtalt.

 

 

kommer vel en utflod av bilder nå tenker jeg meg, svar på tiltale :) krasjer servern til photobucket og greier hehe

 

men tilbake til driverket, ja orginale turbo drivaksler å kasse,, men hva bruker autotech 850'ene i sverige da? orginalt?

 

Jeg er ganske sikker på at Autotech bruker originale girkasser. De prosjektene som har stått omtalt i Bilsport ol har hvertfall hatt originale esker...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo tilnærmet gratis disse bremsene husker jeg. Felgene kjøpte jeg av et firma i Sverige som jeg ikke husker navnet på i farten. Mener det ligger en link i tråden der hvor 17" stålfelg først ble omtalt.

 

Såpass ja, heldig grisen du :)

 

Men foringer i alu hmm... hvordan går det da?:idea:

Planer om å få godkjent dette bygget. tror en fra biltilsynet vil riste på huet når han ser foringene dine. men men så jo bra ut da ;)

 

 

 

 

 

Jeg er ganske sikker på at Autotech bruker originale girkasser. De prosjektene som har stått omtalt i Bilsport ol har hvertfall hatt originale esker...

 

Jeg kan lete opp info hvis du vil ha, Autotech 850 holder gått i hvertfall, skulle noe gå i stykker så har de godt av deler hvertfall der borte, billig som fy også. !

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benyttet du anledningen til å senke karrosseriet over denne ramma?

 

Foreløpig sitter ramma på original plass, men det er fullt mulig å senke ca 1 cm ved å flytte distansehylsa til den andre siden av ramma. Det har seg slik at ramma også er innfestingspunkt for tannstang osv, så jeg er litt tilbakeholden med senking før jeg vet hvordan geometrien blir.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 1cm ikke er stort, kan det uansett være et steg til det bedre, siden bilen skal senkes uansett. Typisk problem for MacPherson-biler som er senket er at nedre bærearmer desverre peker mye ned mot midten av bilen. Dette er negativt m.t.p. sporviddeendring, krengesenterhøyde og unødvendig tap av negativ camber ved innfjæring. (Eller hva, 351RS? Vet vi har en del bøker til felles i bokhylla ;))

 

Sålenge det er plass til styrestag, drivaksler, osv ville jeg gått for dette, men det kan uansett være greit å sjekke hva som skjer i motorrommet med en motor 1cm høyere i chassis, og nærmere panseret. (Trolig ikke noe problem)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Vi har jo lest litt på dette, hehe.

 

Hvis tannstanga åsså er festet på samme ramme som bærarmer osv, så vil vel geometrien bli samme som original? Jeg senket karr. over traversen bak på den måten for å få vinklene tilbake mot de originale. Men klart, det kan årsake andre problemer, som klaring mot panser osv.

Så lenge fjærene er de samme vil jo ikke høyden på bilen endre seg, men tyngdepunktet vil bli lavere.

 

Men er isåfall lett å bytte etterpå da.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tannstanga åsså er festet på samme ramme som bærarmer osv, så vil vel geometrien bli samme som original? Jeg senket karr. over traversen bak på den måten for å få vinklene tilbake mot de originale. Men klart, det kan årsake andre problemer, som klaring mot panser osv.

Så lenge fjærene er de samme vil jo ikke høyden på bilen endre seg, men tyngdepunktet vil bli lavere.

 

Men er isåfall lett å bytte etterpå da.

 

Jeg tenkte på geometrien mot rattstammen. Den kommer ned i en krapp vinkel og tillater trolig ikke mye forskyvning vertikalt. Videre er det begrenset med plass mellom ramme og karosseri i for- og bakkant, plass jeg trolig trenger til downpipe og trykkrør. Men det er jo klart at jeg etterhvert vil benytte meg av denne gratismuligheten såfremt ikke ulempene overgår fordelene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår