Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Noen få bilder opp så vil du se og lese at innsugskammen er internt justerbar ;)

 

Blir good shit det der Mr. Felgen :)

 

Så litt nærmere på bildene, samt leste teksten i tillegg nå :)

Joda, går vel greit å få justert kammene separat av hverandre der da, med litt mikkmakk :)

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få bilder opp så vil du se og lese at innsugskammen er internt justerbar ;)

 

Blir good shit det der Mr. Felgen :)

 

Dess nærmere mål jeg kommer dess mer skremt blir jeg. Dersom denne havarerer under eller like etter oppstart skal jeg aldri bygge høyytelsesmotorer igjen. Da blir det kun bygget standardmotorer og slappe åttere her i gården heretter. Hvilket minner meg om at et fremtidig prosjekt må bli en snilt trimmet Caddilac 8,2-liter i min lastebil Volvo Trygge...

 

Hvilket igjen minner meg om at jeg fortsatt går med en posjonspakning med innkjøringspasta i lomma etter et nattlig besøk hos Turboed1 for noen dager siden. Lurer på hvor lang tid det går før lokket ramler av og jeg får full lomma av rød guffe :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt nærmere på bildene, samt leste teksten i tillegg nå :)

Joda, går vel greit å få justert kammene separat av hverandre der da, med litt mikkmakk :)

 

Jasså, du synes som meg at lesing av bruksanvisninger er oppskrytt :D

 

Joda, her er det justerbart på både innsug og eksos, selv om det er litt tuklete å justere kammene i forhold til hverandre. Vi får tro at akkurat det ikke blir noen heltidsgesjeft :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til Ollvar himself, men til hans kumpaner som påstår at de kan skaffe både det ene og det andre. Her er'e noe muffens karer...

 

Jeg forventer da at hr. Reodor F ligger litt lavt i terrenget med å kritisere mine kumpaner og selveste Ollvar i fremtiden...

Disse berømte filterene (som ikke gikk ann å få tak i) til det gedigne prosjektet i vanen din kommer muligens inn på min arbeidsplass i dag. Om ikke annet i nærmeste framtid.

Det var visst noe med at gummipakningene i senter av filteret måtte sjekkes i forhold til det du trenger.

 

Er foresten gledelig å se at Volvo /Audien din tar form.

Tenkte jeg skulle slipe litt på Escorten i går( for å være lei ) når jeg var innom avlukket vårt, men det var nok støv der etter at hoff mekanikeren din holdt på med sin tysker.:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det kun bygget standardmotorer og slappe åttere her i gården . Hvilket minner meg om at et fremtidig prosjekt må bli en snilt trimmet Caddilac 8,2-liter i min lastebil Volvo Trygge...

 

guffe :D

 

Ja hva med den 8,2 litern med tilhørende TH425 i 850'en? En liten stroking så hadde navnet stemt.

 

Volvo 850, 8,5 liter V8, aut. forhjulstrekk !!!!!!OOOOOOOOHHHHHH.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer da at hr. Reodor F ligger litt lavt i terrenget med å kritisere mine kumpaner og selveste Ollvar i fremtiden...

Disse berømte filterene (som ikke gikk ann å få tak i) til det gedigne prosjektet i vanen din kommer muligens inn på min arbeidsplass i dag. Om ikke annet i nærmeste framtid.

Det var visst noe med at gummipakningene i senter av filteret måtte sjekkes i forhold til det du trenger.

 

Er foresten gledelig å se at Volvo /Audien din tar form.

Tenkte jeg skulle slipe litt på Escorten i går( for å være lei ) når jeg var innom avlukket vårt, men det var nok støv der etter at hoff mekanikeren din holdt på med sin tysker.:cool:

 

Inntil filteret er mottatt og kontrollmålt så er du og dine kumpaner fortsatt å betrakte som kriminelle utskudd, bløffmakere og lommetyver av verste sort. Og i tillegg genererer enkelte av dere altså giftig støv på min motorkonstruksjon i kvartmillionklassen :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva med den 8,2 litern med tilhørende TH425 i 850'en? En liten stroking så hadde navnet stemt.

 

Volvo 850, 8,5 liter V8, aut. forhjulstrekk !!!!!!OOOOOOOOHHHHHH.

 

Dersom det skal åtter i 850'en blir det nok en 4,2 Audi. Den passer på girkassa og det er nesten plass i motorrommet...

 

Men tilbake til Caddilac-åttere så ble jeg veldig betatt av denne motorkonstruksjonen etter å ha vært på besøk hos motoraltmuligmannen Bengt Borgen på Vinterbro. Kompakt til å ha så stort slagvolum, og med trimmingspotensial. Tror den passer fint under motordekslet til lastebilen som står hjemme på Flåklypatoppen :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å snekret litt og overnattet ei natt i gapahuk fikk jeg igjen jobbet litt på motoren i kveld. Før påskehøytiden satte inn rakk jeg å kjøpe noen manglende skruer og annet isenkram, så nå er det bare å klemme til:

 

 

Her er kamaksler med tilbehør demontert fra toppen. Det blir lettere å komme til topplokksskruene når disse ligger pent plassert på bordet. I tillegg er det vanskelig å montere ventilløftere med kammene på plass :D:

DSCN1744.jpg

 

 

Topplokket strammes i flere omganger til et endelig moment på 90 Nm:

DSCN1745.jpg

 

 

Her er ventilløftere, kamaksler og intern dreving på plass og satt inn med alskens gugge og lurium for lav friksjon under oppstart:

DSCN1748.jpg

 

 

Under fordelerdrevet har jeg oppdaget noe muffens. Det kan se ut som om oljekanalen ikke er tettet skikkelig av blindepluggen jeg har montert. Må spørre noen med peiling på tirsdag:

DSCN1759.jpg

 

Uansett, her er motoren montert sammen for siste gang på en stund. Da gjenstår "bare" å montere/modde/lage all utvendig utrustning:

DSCN1763.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått tak i noe så skjelden som en 20v/10v topp uten sprekker mellom tennplug og ventiler, vist ikke bildene lyger da.

 

Ser flott ut, og Jeg er veldig takknemlig for at du dokumenterer meste parten av motorbygginga.

 

Bildene lyver ikke. Kunsten er å få tak i en topp for sugemotor (7A). Denne kommer nok også til å sprekke når jeg tar den i bruk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene lyver ikke. Kunsten er å få tak i en topp for sugemotor (7A). Denne kommer nok også til å sprekke når jeg tar den i bruk.
Vi får satse på at den ikke gjør det.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får satse på at den ikke gjør det.. :)

 

Tja, så godt som alle topper selv i standardmotorene sprekker her, så en viss fare er det vel. Medmindre inngrepene i toppen senker belastninger og temp til det ugjenkjennelige.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, så godt som alle topper selv i standardmotorene sprekker her, så en viss fare er det vel. Medmindre inngrepene i toppen senker belasninger og temp til det ugjenkjennelige.
Det vil tiden vise.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår