Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn fikk jeg ikke melding til min email om deres svar,Hr. Felgen.. Dog fikk jeg det etter siste innskrivers melding. Flenser anskaffes til toppen i 304... og til andre enden i enten 304 eller 321-kvalitet,avhengig av rørkvaliteten de ønsker... :)

 

Sørg nu bare til at skaffe disse flændser i et tilstrækkelig tykt materiale. En ønsker jo ikke at tykkelsen efter beslipning blir for snever, mangelfull samt ringe...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg nu bare til at skaffe disse flændser i et tilstrækkelig tykt materiale. En ønsker jo ikke at tykkelsen efter beslipning blir for snever, mangelfull samt ringe...
Mod Deres cylinderhoved vil nok flændsen borge mot 15mm i ubehandledt tillstand... Derimod,mod Deres Turbo-aggregat vil flændsen før beslipning inneha en tykkelse på 0.5 Engelsk tomme..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om deler av helgen har gått med til en spartansk overnatting i en provisorisk gapahuk, så har jeg fått gjort noe.

 

Først et bilde av vårt (dvs bruttern og mitt) koselige krypinn på kartreferanse 462 355. Selvsagt begynte det å snø, men det er nå noe eget med å sove utendørs da:

DSCN1793.jpg

 

 

Nå har jeg forresten endelig fått demontert dette hersens baksetet. Ikke akkurat en selvforklarende affære, men med verkstedmanual fikk jeg det til:

DSCN1776.jpg

 

 

Nå er det montering av alle braketter og utvendige komponenter på motoren som står for tur. Håper å kunne benytte flest mulig av de originale Volvo-delene. Til venstre på bildet en brakett for montering av generator, servopumpe osv jeg tror tilhører hvitmotorene. Hvordan den har klart å snike seg inn her lurer jeg på. Til høyre er tilsvarende brakett for TDI-motoren:

DSCN1818.jpg

 

 

Denne braketten tror jeg tilhører dieselpumpa, så den trenger jeg ikke. Takk og lov, den veier flere kilo...:

DSCN1827.jpg

 

 

Her er noen små braketter jeg foreløpig ikke har den fjerneste anelse om hvor skal sitte:

DSCN1823.jpg

 

 

På grunn av topp og innsug passer ikke TDI-braketten for V70 lenger, så da må jeg se om Audi har noe som passer:

DSCN1819.jpg

 

DSCN1820.jpg

 

 

Peilepinnen for olje vil først passe etter å ha laget en ny brakett for innfesting mot blokka, men det er en smal sak. Av en eller annen grunn passet den ikke før motoren fikk påmontert sin bensintopp heller, enda det er en originaldel til Volvo 850 TDI:

DSCN1824.jpg

 

 

Reimhjulet på veiva er på plass. Note to self; skruene er ikke tiltrukket med riktig moment:

DSCN1814.jpg

 

 

Opplagringen av mellomakselen til høyre drivaksel passer heldigvis enda:

DSCN1816.jpg

 

 

Røret før kjølevæske til varmeapparat, ekspansjonstank med mer sitter på plass. Dette har fått en knekk under demnontering, så det må kjøpes nytt:

DSCN1817.jpg

 

 

Til uka må jeg forske litt på hvordan Audi har festet generator og servopumpe på sine 20VT-modeller. Siden det ikke er AC på bilen trenger jeg ikke å finne plass til AC-pumpe.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om deler av helgen har gått med til en spartansk overnatting i en provisorisk gapahuk, så har jeg fått gjort noe.

 

Først et bilde av vårt (dvs bruttern og mitt) koselige krypinn på kartreferanse 462 355. Selvsagt begynte det å snø, men det er nå noe eget med å sove utendørs da:

DSCN1793.jpg

 

 

Er prosjektet så dyrt? dukenukem

 

Hehe,

 

Tøft dette :) Blir en rå grevling iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å ligne en komplett motor snart.. Ikke lenge igjen ihvertfall.. Hva skal du gjøre/har gjort med understellet samt drivlinja? Kan ikke tenke meg at drivlinja takler de stakkars hestene samt NM som kommer ut av den motoren der.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å ligne en komplett motor snart.. Ikke lenge igjen ihvertfall.. Hva skal du gjøre/har gjort med understellet samt drivlinja? Kan ikke tenke meg at drivlinja takler de stakkars hestene samt NM som kommer ut av den motoren der.. :)

 

Jeg har vedtatt at det holder, så da gjør det nok det :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mod Deres cylinderhoved vil nok flændsen borge mot 15mm i ubehandledt tillstand... Derimod,mod Deres Turbo-aggregat vil flændsen før beslipning inneha en tykkelse på 0.5 Engelsk tomme..

 

Ei at forglemme de til wastegaten relaterede flændse...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å la være å bruke slicks etc. så går det nok bra med drivverk :D
Neida. Bruke slicks,fikse til det ikke ryker mer,så kjøre gatedekk... da holder det.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
jøss har deres bror fått permisjon til og forlate huset..det hadde jeg ikke trudd..høhø...siger på her og nå;)

 

Jeg fikk lurt han ut bakveien :) Og i juli får han perm igjen. Da skal vi ta oss en tur til Hockenheim...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mens jeg venter på de nye justerbare øvre fjærbeinslagringene fra Kaplhenke Racing har jeg gjort litt småtteri med bilen, som med hell kan legges ut på vårt kjære Bilforum. I tillegg har jeg kjøpt noen deler:

 

Nye bærearmer med nav og spindler er montert og tiltrukket med rett moment, men fjærbeina kan som sagt ikke monteres før jeg får de nye topplagringene fra Kaplhenke. Ben Kaplan er ikke den raskeste leverandøren jeg har vært borti...

 

DSCN1835.jpg

 

 

De gamle motorfestene er noe mykere enn tyggegummi, så her må jeg finne på noe lurt. De har en spesiell form, så det er ikke bare å bolte inn noe annet.

 

DSCN1833.jpg

 

 

Her ser vi nedre leie for bakre motorfeste. Det er i tillegg integrert i tannstanga.

 

DSCN1837.jpg

 

 

Jeg kjøpte derfor 2 stk industrivibrasjonsdempere fra Otto Olsen for en halv formue. De skal tåle 400 kg pr stk, så de er trolig kraftige nok. Turboed1 skal lage adaptere i begge ender.

 

DSCN1899.jpg

 

 

Biltema har fått bidra med øvre fjærseter. De var ikke lette å få tak i, men det er beskrevet nærmere i tråden "Dagens Biltema".

 

DSCN1866.jpg

 

 

I et innlegg høyere opp her skrev jeg at jeg måtte kjøpe nytt kjølevannsrør siden det gamle hadde fått en stygg knekk. Røret koster godt over 1000 kroner, så Turboed1 fikk æren av å rette ut det gamle. Han er en jævel med blåselampa.

 

DSCN1838.jpg

 

DSCN1839.jpg

 

 

På bildene nedenfor sitter røret på plass. Det er også montert kjølevannsslanger til varmeveksler.

 

DSCN1847.jpg

 

DSCN1848.jpg

 

 

Også på andre siden av blokka går det et kjølevannsrør som jeg kunne gjenbruke fra TDI-motoren. Ytterligere penger spart. Dessuten antar jeg at Volvo og Audi har tenkt litt da de designet kjølesystemet på motoren, så det er nok lurt å bruke mest mulig originaldeler.

 

DSCN1844.jpg

 

 

Den siste nyanskaffelsen er elektrisk servopumpe kjøpt hos min hofflanger KRB Trading. Den er litt tung, men jeg har ikke lenger plass til remdrevet servo, så jeg måtte bare ha den. Den kobles opp ganske enkelt med pluss, minus, sikring og rele. Den ser litt tøff ut.

 

DSCN1895.jpg

 

DSCN1896.jpg

 

DSCN1897.jpg

 

DSCN1898.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår