Gå til innhold

Bra motor?

Ranger emnet

Glenn`

Anbefalte innlegg

har funnet en bil jeg kanskje skal kjøpe meg.er en 245 turbo.motoren er en 91mod. 940 motor,230fb med et innsprøytning.motorbyttet er godkjent i vognkort.skal være ca 200hk står det.er det noe man bør være obs på med denne motoren?svakheter,pluss og minus med den.

ellers på bilen er det 91 frontrute og bakrute,r-sport understell og setetrekk,chip,3" fra turbo,17" eiker(er litt lej av de ;),dump,hvite blink og turbotrykks regulator.Innen hvilket barnivå kan denne stilles sånn som motoren er?

Høres dette ut som en bra førstebil?Pris 25-30000.

Takker for svar :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

han sier det er en fb motor med et insprøytning....

Da vet han kanskje ikke hva han snakker om....? Hvorfor ET-innsprut?

STOOOOR EDIT: Jo visst! Sjekka det opp i Vadis nå, og det finnes en motor fra 940 som heter B230FB! Det ante jeg ikke selv engang... :rolleyes: Men alt tyder på at dette ikke er en turbomotor originalt. Den ser dog ut til å ha mye felles med B200/230F/G og B230FD.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet en bil jeg kanskje skal kjøpe meg.er en 245 turbo.motoren er en 91mod. 940 motor,230fb med et innsprøytning.motorbyttet er godkjent i vognkort.skal være ca 200hk står det.er det noe man bør være obs på med denne motoren?svakheter,pluss og minus med den.

ellers på bilen er det 91 frontrute og bakrute,r-sport understell og setetrekk,chip,3" fra turbo,17" eiker(er litt lej av de ;),dump,hvite blink og turbotrykks regulator.Innen hvilket barnivå kan denne stilles sånn som motoren er?

Høres dette ut som en bra førstebil?Pris 25-30000.

Takker for svar :)

Du har PM!!!!

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig hjemmemekka ut, B230FB motoren er helt lik B230F (vanlig Borsh innsprut), B230FB har som det ble sagt 531 topp (senker kompen litt, bedre "flow" i kanalene og bedre tennplugg plassering) og VX3 kam (trimkam). FB har ca 130HK, Motorer er jo grei den, men er ikke laget for turbo, så den tåler ikke all verden med trykk. Skal ikke si noe sikkert, men ville ikke ladet noe særlig mer enn 0,5 for at det skal holde en stund. Tror jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte den. En 240 skal være jævelig strøken for å koste 25000-30000. De begynner å bli ganske gamle, og det finnes et stort utvalg av de for salg. Ville heller ha gått for en som har en fabrikksbygd turbomotor. F.eks B21ET, B23ET, B230ET, B230FK, B230FT osv...... De er tross alt laget for det, men styr unna AT (forgasser turbo) - de bruker som regel sykt mye bensin. ET`ene er ikke så snille de heller. FK og FT er vel de beste med tanke på forbruk.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig hjemmemekka ut, B230FB motoren er helt lik B230F (vanlig Borsh innsprut), B230FB har som det ble sagt 531 topp (senker kompen litt, bedre "flow" i kanalene og bedre tennplugg plassering) og VX3 kam (trimkam). FB har ca 130HK, Motorer er jo grei den, men er ikke laget for turbo, så den tåler ikke all verden med trykk. Skal ikke si noe sikkert, men ville ikke ladet noe særlig mer enn 0,5 for at det skal holde en stund. Tror jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte den. En 240 skal være jævelig strøken for å koste 25000-30000. De begynner å bli ganske gamle, og det finnes et stort utvalg av de for salg. Ville heller ha gått for en som har en fabrikksbygd turbomotor. F.eks B21ET, B23ET, B230ET, B230FK, B230FT osv...... De er tross alt laget for det, men styr unna AT (forgasser turbo) - de bruker som regel sykt mye bensin. ET`ene er ikke så snille de heller. FK og FT er vel de beste med tanke på forbruk.

ganske enig der, tror j heller ville ha fått tak i en 240, med en "orginal" turbomotor i, som f.eks B230FT/FK eller B21ET/B23ET istedet for en som er konvertert...

En 240 skal være jævelig strøken for å koste 25000-30000. De begynner å bli ganske gamle, og det finnes et stort utvalg av de for salg.

J fikk forresten igjen 34 000,- for min 87 mod 240 GLE med B230K motor, så det er håp da...! :)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes de er vanskelig å finne...menne er jo ikke så veldig stress ennå da.blir ikke 18 før i slutten av oktober.men er jo ikke så dumt å finne en bil litt før som man kan holde på med :thumb

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes de er vanskelig å finne...menne er jo ikke så veldig stress ennå da.blir ikke 18 før i slutten av oktober.men er jo ikke så dumt å finne en bil litt før som man kan holde på med :thumb

siden du har litt "tid" på deg, hvorfor ikke da kanskje kjøpe en pen og grei 240 med B230F med LH2.4 og sett inn en B230FK eller B230FT? da har du jo en bra motor i et brukbart karroseri...! har ikke gjort den jobben sjøl, men ifølge folk her inne som har gjort det, så skal det være en ganske grei jobb...!

men siden du kanskje også ikke har så god råd som de fleste andre som går på skole og er i læra, så styr ihvertfall unna Gasser turbo, da blir du "ruinert"...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.skal ikke ha gasserturbo næj.vet at de bruker mye bensin.hadde tenkt å finne en ferdig turbo til førstebil.prosjekter kommer nok senere i livet :) finner nokk en til slutt...er et,fk og ft innsprøytningsmotorer ja?

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.skal ikke ha gasserturbo næj.vet at de bruker mye bensin.hadde tenkt å finne en ferdig turbo til førstebil.prosjekter kommer nok senere i livet :) finner nokk en til slutt...er et,fk og ft innsprøytningsmotorer ja?

B21ET, B23ET er mekanisk sprut

B21FT, B23FT, B230ET, B230FT, B230FK er el. sprut i forskjellige utgaver.

B230FT/FK har det beste inj. systemet med tanke på effekt (må chippes først) og ikke minst forbruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider